Už priebeh registrácií nových áut v tomto roku naznačil, že s rastom predaja rátať v Európe veľmi nemôžeme. V januári došlo k prepadu o 4,6, vo februári o 0,9, v marci o 3,6, v apríli o 0,4 percenta a v júni o 7,8 %. Júlové zvýšenie o 1,2 % nemohlo situáciu zvrátiť, najmä ak sa v rozdiel auguste zvýšil až na 8,4 %. V septembri síce hlási Európske združenie automobilových výrobcov ACEA zvýšenie odbytu o 14,4 %, ale i tak niet čo oslavovať. Dôvodom je, že medziročné porovnanie deviateho mesiaca nie je celkom objektívne.
Vlani totiž došlo pod vplyvom nástupu novej metodiky merania emisií WLTP, k dramatickému prepadu. Lepší pohľad na stav automobilového trhu tak dávajú celkové výsledky za prvých deväť mesiacov. Podľa ACEA sa v 27 sledovaných krajinách rozhodlo pre kúpu nového auta 12 115 927 zákazníkov, čo je v medziročnom porovnaní o 1,6 % menej ako vlani. Známky spomalenia tu teda sú. Dôvodom je nielen spomalenie nemeckej ekonomiky a nejasnosti okolo brexitu, ale aj skutočnosť absencie niektorých verzií modelov, ktoré sa nestihli dostatočne rýchlo preorientovať na nové emisné pravidlá a na trh sa vrátili až v priebehu tohto roka.
Najviac to zasiahlo automobilky s veľkým portfóliom. Proces homologizácie bol náročný a zdĺhavý. A tak máme v rebríčku desiatich najúspešnejších značiek hneď sedem, ktoré si v porovnaní s vlaňajškom pohoršili. Volkswagen je síce naďalej suverénnou európskou jednotkou, keď predal 1 339 576 áut, ale bolo to o 3,9 % menej než vlani. To isté platí o druhom Renaulte, ktorý si pohoršil o 8,8 %, či Forde, ktorý klesol o 3,8 %. Napriek tomu sa poradie v porovnaní s vlaňajškom na čele rebríčka nezmenilo. Nasleduje Peugeot (-1,9 %) a Opel (-2,6 %). Mercedes-Benz si dokázal udržať šiestu priečku pred BMW a ôsmym Audi. Ako jediný z nemeckej prémiovej trojky zaznamenal dokonca rast o 3,5 %.
Do prvej desiatky sa ešte zmestila Škoda a Toyota. Obe automobilky navyše zaregistrovali nárast. Pri Škode sa o to postarali najmä nové SUV a pri Toyote hybridné modely, ktoré prešli prísnym emisným sitom ako nôž maslom. Darilo sa aj Citroenu, ktorý si polepšil o 6,2 %, Seatu s nárastom o 9,5 % a najmä rumunskej Dacii, ktorá sa vďaka 11 % zlepšeniu vyšplhala až na 13. priečku. Z kórejských súperov sa darí viac Hyundai ako Kii. Veľa dôvodov na radosť však rozhodne nemá Fiat. Je síce stále na 11. mieste, lenže zároveň predal o 11 % menej áut. A to nehovoríme o Nissane, ktorý tento rok predvádza strmý pád. Medziročne klesol až o 25,8 %.
ACEA predpokladá, že počet registrácií osobných áut v Európe tento rok klesne približne o jedno percento, na niečo vyše 15 miliónov vozidiel. Trh má pred sebou ešte silný záver roka.
Najpredávanejšie značky áut v Európe
Poradie | Značka | 1.-9./2019 (ks) | vs. 2018 (%) | Trhový podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1 339 576 | –3,9 | 11,1 |
2. | Renault | 807 640 | –8,8 | 6,7 |
3. | Ford | 739 639 | –3,8 | 6,1 |
4. | Peugeot | 738 648 | –1,9 | 6,1 |
5. | Opel | 682 271 | –2,6 | 5,6 |
6. | Mercedes-Benz | 673 544 | 3,5 | 5,6 |
7. | BMW | 612 769 | –0,7 | 5,1 |
8. | Audi | 580 696 | –4,9 | 4,8 |
9. | Škoda | 580 515 | 3,2 | 4,8 |
10. | Toyota | 569 903 | 1,6 | 4,7 |
11. | Fiat | 515 952 | –11 | 4,3 |
12. | Citroën | 500 008 | 6,2 | 4,1 |
13. | Dacia | 449 949 | 11 | 3,7 |
14. | Hyundai | 428 861 | 0,8 | 3,5 |
15. | Seat | 397 498 | 9,5 | 3,3 |
16. | Kia | 389 151 | 0,9 | 3,2 |
17. | Nissan | 305 573 | –25,8 | 2,5 |
18. | Volvo | 248 950 | 4,6 | 2,1 |
19. | Mazda | 184 295 | 0,3 | 1,5 |
20. | Mini | 163 568 | 1,7 | 1,4 |
– | Spolu | 12 115 927 | –1,6 |