ACEA: Predaj áut v Európe mierne klesol. Nissan však predvádza kamikadze

Od vlaňajších turbulencií spôsobených nástupom normy WLTP sa nepodarilo európskemu automobilovému trhu vrátiť celkom do normálu. Lepšie septembrové výsledky nemohli situáciu zvrátiť. Za prvých deväť mesiacov sa pre nové auto rozhodlo o 1,9 % menej zákazníkov. Darilo sa však Dacii, Seatu, Škode či Citroenu.

24.10.2019 06:00
debata
Za prvé tri kvartály tohto roka putovalo k... Foto: WardsAuto
Predaj áut Za prvé tri kvartály tohto roka putovalo k zákazníkom približne 12,1 milióna nových osobných áut. To je 1,6 % menej v medziročnom vlani. No už vlaňajší rok bol slabší ako rok 2017.

Už priebeh registrácií nových áut v tomto roku naznačil, že s rastom predaja rátať v Európe veľmi nemôžeme. V januári došlo k prepadu o 4,6, vo februári o 0,9, v marci o 3,6, v apríli o 0,4 percenta a v júni o 7,8 %. Júlové zvýšenie o 1,2 % nemohlo situáciu zvrátiť, najmä ak sa v rozdiel auguste zvýšil až na 8,4 %. V septembri síce hlási Európske združenie automobilových výrobcov ACEA zvýšenie odbytu o 14,4 %, ale i tak niet čo oslavovať. Dôvodom je, že medziročné porovnanie deviateho mesiaca nie je celkom objektívne.

Trhovou jednotkou je neohroziteľne Volkswagen.... Foto: Volkswagen
VW T-Roc R - 2019 Trhovou jednotkou je neohroziteľne Volkswagen. To aj napriek tomu, že zaznamenal pokles registrácií o takmer štyri percentá.

Vlani totiž došlo pod vplyvom nástupu novej metodiky merania emisií WLTP, k dramatickému prepadu. Lepší pohľad na stav automobilového trhu tak dávajú celkové výsledky za prvých deväť mesiacov. Podľa ACEA sa v 27 sledovaných krajinách rozhodlo pre kúpu nového auta 12 115 927 zá­kazníkov, čo je v medziročnom porovnaní o 1,6 % menej ako vlani. Známky spomalenia tu teda sú. Dôvodom je nielen spomalenie nemeckej ekonomiky a nejasnosti okolo brexitu, ale aj skutočnosť absencie niektorých verzií modelov, ktoré sa nestihli dostatočne rýchlo preorientovať na nové emisné pravidlá a na trh sa vrátili až v priebehu tohto roka.

Najúspešnejšou prémiovou značkou je... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz GLE Coupé - 2019 Najúspešnejšou prémiovou značkou je Mercedes-Benz. Dokázal predať viac áut ako mainstreamové značky Škoda, Toyota, Fiat alebo Citroen.

Najviac to zasiahlo automobilky s veľkým portfóliom. Proces homologizácie bol náročný a zdĺhavý. A tak máme v rebríčku desiatich najúspešnejších značiek hneď sedem, ktoré si v porovnaní s vlaňajškom pohoršili. Volkswagen je síce naďalej suverénnou európskou jednotkou, keď predal 1 339 576 áut, ale bolo to o 3,9 % menej než vlani. To isté platí o druhom Renaulte, ktorý si pohoršil o 8,8 %, či Forde, ktorý klesol o 3,8 %. Napriek tomu sa poradie v porovnaní s vlaňajškom na čele rebríčka nezmenilo. Nasleduje Peugeot (-1,9 %) a Opel (-2,6 %). Mercedes-Benz si dokázal udržať šiestu priečku pred BMW a ôsmym Audi. Ako jediný z nemeckej prémiovej trojky zaznamenal dokonca rast o 3,5 %.

Rumunská Dacia zaznamenala jeden z najväčších... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Rumunská Dacia zaznamenala jeden z najväčších rastov. Polopšila si až o 11 % a v rebríčku najúspešnejších značiek sa dostala na 13. pozíciu.

Do prvej desiatky sa ešte zmestila Škoda a Toyota. Obe automobilky navyše zaregistrovali nárast. Pri Škode sa o to postarali najmä nové SUV a pri Toyote hybridné modely, ktoré prešli prísnym emisným sitom ako nôž maslom. Darilo sa aj Citroenu, ktorý si polepšil o 6,2 %, Seatu s nárastom o 9,5 % a najmä rumunskej Dacii, ktorá sa vďaka 11 % zlepšeniu vyšplhala až na 13. priečku. Z kórejských súperov sa darí viac Hyundai ako Kii. Veľa dôvodov na radosť však rozhodne nemá Fiat. Je síce stále na 11. mieste, lenže zároveň predal o 11 % menej áut. A to nehovoríme o Nissane, ktorý tento rok predvádza strmý pád. Medziročne klesol až o 25,8 %.

ACEA predpokladá, že počet registrácií osobných áut v Európe tento rok klesne približne o jedno percento, na niečo vyše 15 miliónov vozidiel. Trh má pred sebou ešte silný záver roka.

Najpredávanejšie značky áut v Európe

Poradie Značka 1.-9./2019 (ks) vs. 2018 (%) Trhový podiel (%)
1. Volkswagen 1 339 576 –3,9 11,1
2. Renault 807 640 –8,8 6,7
3. Ford 739 639 –3,8 6,1
4. Peugeot 738 648 –1,9 6,1
5. Opel 682 271 –2,6 5,6
6. Mercedes-Benz 673 544 3,5 5,6
7. BMW 612 769 –0,7 5,1
8. Audi 580 696 –4,9 4,8
9. Škoda 580 515 3,2 4,8
10. Toyota 569 903 1,6 4,7
11. Fiat 515 952 –11 4,3
12. Citroën 500 008 6,2 4,1
13. Dacia 449 949 11 3,7
14. Hyundai 428 861 0,8 3,5
15. Seat 397 498 9,5 3,3
16. Kia 389 151 0,9 3,2
17. Nissan 305 573 –25,8 2,5
18. Volvo 248 950 4,6 2,1
19. Mazda 184 295 0,3 1,5
20. Mini 163 568 1,7 1,4
Spolu 12 115 927 –1,6  

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Mercedes-Benz #Dacia #Citroen #Seat #ACEA #predaj áut
Články podľa značiek