Kúpa ojazdeného vozidla prináša so sebou viaceré riziká. Na jednej strane sú to napríklad stočené kilometre, omladenie roku výroby, sfalšované doklady alebo identifikátory vozidla. Tam sa to však zďaleka nekončí. Na druhej strane stoja spoločnosti vydávajúce rôzne reporty a certifikáty naoko garantujúce údaje o vozidle. Uveďme jeden konkrétny príklad – nepríjemnú skúsenosť pána Petra z Dubnice nad Váhom. Ten si vyhliadol Citroën C4 Grand Picasso cez autobazár v Kalnej nad Hronom. Ponuka bola zaujímavá – cena 7 000 eur, najazdených necelých 51-tisíc kilometrov, rok výroby 2012. Predajca v inzeráte, samozrejme, vyzdvihol „topstav“ a k inzerátu „pribalil“ aj takzvaný report o kontrole originality. Kto by odolal.
VIDEO: Čo určite nesmiete zabudnúť pred STK si môžete pozrieť aj vo videu TV Pravda.
Skutočnosť? Pri osobnej prehliadke pán Peter zistil, že auto bolo havarované. Údaje o vozidle si následne overil cez kontrolu originality. Z merania povlakovej vrstvy vyplynulo, že vozidlo bolo jednoznačne havarované a následne opravované. Spoločnosť, ktorá report vystavila, pritom spotrebiteľov cez reklamu na webe informuje, že „zistí, či bolo vozidlo havarované“. V tomto prípade sa tak nestalo a spotrebiteľ bol jednoznačne uvedený do omylu. Technická služba kontroly originality preto upozorňuje, že niektoré „priekupnícke“ spoločnosti pôsobiace v oblasti predaja jazdených vozidiel prezentujú svoje aktivity ako kontrolu originality (KO), pričom na ňu nemajú žiadne oprávnenie.
Nenaleťte na falošné certifikáty
Zákernosť takýchto podvodov spočíva v tom, že klame práve tých, ktorí prikladajú kontrole originality dôležitosť. Pritom im tieto spoločnosti poskytujú absolútne irelevantné informácie o pôvode vozidiel. „Spotrebitelia by pri overovaní údajov mali využívať len oficiálne zdroje,“ radí technická služba kontroly originality. Nič také ako certifikát alebo „report“ o kontrole originality neexistuje. Výsledok kontroly na licencovanom pracovisku sa zaznamenáva výlučne do Odborného posudku o kontrole originality vozidla a do informačného systému KO. Vyjadruje stav spôsobilosti vozidla na prevádzku v cestnej premávke.
V tomto posudku o vozidle nájdete aj stav počítadla prejdenej vzdialenosti zapísaný počas výkonu kontroly a namerané hodnoty hrúbky povlakovej vrstvy. Okrem toho sa počas kontroly originality overuje exekučná blokácia vozidla, zisťuje sa pravosť identifikátorov na vozidle, pravosť dokladov alebo neoprávnené zásahy do konštrukcie vozidla. Overujú sa tiež záznamy v evidencii vozidiel SR a výskyt v národných a medzinárodných pátracích systémoch. Všetky tieto dôležité informácie sú dostupné na webovej stránke Technickej služby kontroly originality (www.ko.sk) a to o všetkých vozidlách, ktoré kontrolu absolvovali. Ako sa k nim dostať? Je to jednoduché.
Ako overiť pôvod vozidla
Po bezplatnej registrácii si spotrebiteľ vie pomocou identifikačného čísla vozidla, takzvaného VIN, evidenčného čísla vozidla, Odborného posudku o KO, čísla kontrolnej nálepky KO, prípadne RFID/QR nálepky overiť údaje z kontroly. Okrem informácií o výsledku kontroly sa dokonca zobrazia fotografie vyhotovené počas procesu kontroly a zaznamenané údaje o vozidle. Pri zadaní čísla Odborného posudku o KO sú navyše zobrazené namerané hodnoty hrúbky povlakovej vrstvy, ako aj stav najazdených kilometrov zaznamenaný v čase vykonania KO. Oficiálne údaje o vozidle spotrebiteľ získa aj na webe Registra prevádzkových záznamov vozidiel (www.rpzv.sk), ktorý zriadilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Pomocou identifikačného čísla vozidla VIN si overí, či bol k vozidlu vydaný Výpis z RPZV, takzvaný ODO-Pass, ktorý zobrazuje históriu najazdených kilometrov.
Od 20. mája 2018 sa totiž podľa zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke zaznamenáva história najazdených kilometrov do RPZV. Údaje zo štátneho registra sa poskytujú prevádzkovateľovi formou ODO-Passu. ODO-Passy je možné získať na pracoviskách kontroly originality a u poskytovateľov ODO-Passov (https://www.rpzv.sk/Ziskat). Existenciu ODO-Passu si spotrebiteľ opäť overí na stránke www.rpzv.sk. Prevádzkovateľ môže ODO-Pass zverejniť alebo poskytnúť záujemcom o kúpu vozidla. Pokiaľ predajca údaje z ODO-Passu neposkytne a kupujúci zistí, že výpis existuje, je viac ako pravdepodobné, že vozidlo má „upravený“ odometer, varuje Technická služba kontroly originality.
Jednoducho, v súčasnosti má každý občan možnosť získať údaje o vozidle cez oficiálne zdroje a nie je odkázaný na problematické overovanie si informácií cez rôzne nedôveryhodné weby. Požadovať od predávajúceho pred kúpou jazdeného vozidla ODO-Pass a Prílohu k Výpisu z RPZV a rovnako aj Odborný posudok o kontrole originality je na mieste. „Pokiaľ by uvedené dokumenty vyžadoval každý kupujúci, miera podvodov s jazdenými vozidlami by s najväčšou pravdepodobnosťou rapídne klesla, tvrdí Technická služba kontroly originality.