Túžite po kúpe módneho SUV, ale váš rozpočet vám na nové nestačí? Riešením je kúpa z druhej ruky. No rozhodne nie modelov z nášho zoznamu. Tieto patria podľa štatistík nemeckej siete technických kontrol TÜV k tým najmenej spoľahlivým. Dodatočné opravy a servis vás môžu vyjsť poriadne draho.
Vlani skontrolovala nemecká sieť
technických kontrol TÜV takmer deväť miliónov áut. Medzi nimi aj veľké
množstvo populárnych SUV. Autor: TUV
Každoročne prejdú nemeckou sieťou technickej kontroly TÜV milióny áut.
Z nich vzniká aj známy rebríček spoľahlivosti TÜV Report. Zoradený je na
základe podielu áut daného modelu, ktoré technickou kontrolou neprešli
z dôvodu vážnejších nedostatkov. A i keď má táto štatistika svojich
odporcov, pretože nezachytáva poruchy, ktoré nie sú na zozname sledovaných
položiek, nezohľadňuje počet najazdených kilometrov či nerozdeľuje autá
na firemné a súkromné, jej výsledky sú už roky rešpektovaným kritériom
pri výbere jazdených áut. Ukazujú, že niektoré modely majú chronické
problémy s koróziou, brzdovou sústavou, zavesením kolies, riadením či
osvetlením.
Ani jednoduché auto, akým je
napríklad Dacia Duster, nemusí byť zárukou spoľahlivosti. Nízke servisné
náklady však môžu mnohé nedostatky čiastočne ospravedlniť.
Autor:
Robert Hüttner
V najnovšej štatistike na rok 2020 figurovalo približne deväť
miliónov vozidiel, ktoré sa dostavili na povinnú prehliadku od júla 2018 do
júna 2019. Celkovo reprezentovali 237 modelov. A iste nie je náhoda, že
viaceré sa dokázali dostať na čelo rebríčka, prípadne nad priemer danej
vekovej kategórie, kým iné sú pod priemerom alebo na úplnom chvoste.
Tentoraz sme sa pozreli na extrémne populárne SUV, ktoré predstavujú už
viac ako tretinu registrácií, a vybrali tri najmenej spoľahlivé v piatich
vekových kategóriách. Paleta modelov ale nie je pestrá. Nájdeme tu šesť
chronických „pacientov“, čo znamená, že sa im kvalitou nedarí
presvedčiť už dlhé roky.
Nissan Qashqai má za sebou obrovskú
kariéru. Patrí k najúspešnejším SUV planéty. V štatistikách
poruchovosti TÜV Reportu však nikdy nezažiaril. Práve naopak.
Autor:
Nissan
Radosť z výsledkov nebudú mať najmä kórejské značky, no
nepresvedčil ani japonský Nissan, Mitsubishi či rumunská Dacia. Kým však
Dacii je možné mnohé odpustiť z dôvodu nízkej ceny, pri ambicióznych
cenách japonských a kórejských modelov sa prítomnosť na chvoste tabuliek
vysvetľuje naozaj ťažko. V zozname uvádzame pri jednotlivých modeloch
podiel vozidiel so závažnými poruchami, aj priemer v danej vekovej
kategórii. A ak by ste po niektorom z týchto modelov predsa len zatúžili,
uvádzame tiež oblasti, kde hrozia najväčšie riziká. Tie je potrebné
bezpodmienečne skontrolovať.
SUV staré 2 – 3 roky (priemer triedy 5,8)
Model |
Roky výroby |
Podiel závažných porúch |
Typické poruchy |
1. Dacia Duster |
2011 – 2018 |
11,7 |
opotrebené tlmiče a riadenie, únik oleja, osvetlenie |
2. Hyundai Tucson |
2015 – dodnes |
10,5 |
poddimenzované odpruženie, slabá parkovacia brzda |
3. Kia Sportage |
2010 – 2015 |
7,1 |
opotrebenie tlmičov |
SUV staré 4 – 5 rokov (priemer triedy 10,0)
Model |
Roky výroby |
Podiel závažných porúch |
Typické poruchy |
1. Kia Sportage |
2010 – 2015 |
14,9 |
opotrebované riadenie a brzdy, parkovacia brzda |
2. VW Tiguan |
2007 – 2016 |
14,2 |
opotrebenie tlmičov a pružín |
3. Nissan Qashqai |
2014 – dodnes |
12,7 |
opotrebenie brzdových kotúčov a zavesenia kolies,
únik oleja |
SUV staré 6 – 7 rokov (priemer triedy 16,4)
Model |
Roky výroby |
Podiel závažných porúch |
Typické poruchy |
1. Dacia Duster |
2010 – 2018 |
24,9 |
korózia, únik oleja, opotrebenie riadenia, zlý stav výfuku,
osvetlenie |
2. VW Tiguan |
2007 – 2016 |
21,0 |
opotrebenie pružín, bŕzd a zavesenia kolies |
3. Nissan Qashqai |
2007 – 2013 |
21,0 |
únik oleja, opotrebované riadenia, opotrebované brzdové
kotúče, slabá parkovacia brzda |
SUV staré 8 – 9 rokov (priemer triedy 22,5)
Model |
Roky výroby |
Podiel závažných porúch |
Typické poruchy |
1. Nissan Qashqai |
2007 – 2013 |
30,6 |
opotrebenie bŕzd, slabé svetlá, únik oleja, opotrebované
riadenie a pruženie |
2. Dacia Duster |
2010 – 2018 |
28,1 |
únik oleja, opotrebované brzdy, nefunkčné svetlá,
hrdzavý výfuk |
3. VW Tiguan |
2007 – 2016 |
25,5 |
opotrebenie pružín, bŕzd a zavesenia kolies |
SUV staré 10 – 11 rokov (priemer triedy 28,2)
Model |
Roky výroby |
Podiel závažných porúch |
Typické poruchy |
1. Nissan Qashqai |
2007 – 2013 |
36,0 |
opotrebenie zavesenia kolies, opotrebované kĺby riadenia,
netesnosť tlmičov, opotrebované hnacie hriadele, opotrebované brzdiče |
2. Hyundai Tucson |
2005 – 2010 |
35,8 |
únik oleja, poruchy štartéru a turbodúchadla, poruchy
brzdového systému, zavesenia kolies a riadenia |
3. Mitsubishi Outlander |
2007 – 2013 |
31,1 |
poruchy ventilátora chladiča, opotrebené riadenie a brzdová
sústava |
Páči sa Vám tento článok?
Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.
Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo.
Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu.
Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.