Čaká Slovensko elektrický ošiaľ? Niektoré elektromobily sú už vypredané!

Štátna dotácia na elektrické autá vo výške 8 000 eur stlačila ceny elektromobilov na doteraz najnižšiu úroveň. Zdá sa, že na zákazníkov to zabralo. Už dnes registrujú predajcovia zvýšený záujem. A niektorí dokonca taký, že kvótu elektromobilov pridelených na rok 2020 majú beznádejne vypredanú.

Z dôvodu vysokých cien akumulátorov...
Z dôvodu vysokých cien akumulátorov elektromobily vysoko prekračujú ceny áut so spaľovacími motormi. V prípade tých malých aj trojnásobne. Dotácia na ich kúpu však môže mnohé zlepšiť. Tak ako v prípade tohto Renaultu Zoe. Autor: Ivan Majerský

V stredu 11. decembra bude na Slovensku spustená online registrácia pre záujemcov o kúpu elektromobilov, pričom od 17. decembra začne ministerstvo hospodárstva prijímať prvé žiadosti o dotáciu vo výške 8 000 eur. Nebuďte si však príliš istý, že sa vám podarí získať výhodne niektoré z elektrických áut. Kým ministerstvo hospodárstva ešte nedokáže odhadnúť záujem verejnosti využiť priamy bonus na kúpu ekologických áut, predajcovia už majú vo veci jasno. Na slovenskej stránke automobilky Škoda, najúspešnejšej značky u nás, „svieti“ napríklad pri cenníku elektrického modelu Citigo iV nápis „vypredané“.

Elektromobilov asi nebude dosť

Upozornil nás na to jeden zo záujemcov. „Prevádzkujeme turistickú chatu v Malých Karpatoch, ktorú treba zásobovať. Klasické auto, či už benzínové alebo dieselové, však nevyhovuje cyklistom ani turistom. Preto sme hľadali alternatívu v elektromobile. Zistili sme však, že čakacie doby na dodanie elektromobilov sú niekoľkomesačné. Škoda nám dokonca povedala, že elektrické Citigo je vypredané na celý rok 2020,“ povedal Tomáš Kratochvíla, predseda občianskeho združenia Športový klub voda – hory. Hovorkyňa spoločnosti Škoda-Auto Slovensko Lenka Kalafut Lendacká, to len potvrdzuje.

Škoda má elektromobily na rok 2020 vypredané....
Škoda má elektromobily na rok 2020 vypredané. Jej e-Citigo sa totiž vďaka dotácii dostalo cenou pod hranicu 10 000 eur, čo bolo doteraz nemysliteľné. Autor: Škoda-Auto

„Na Slovensku je momentálne ukončené objednávanie modelu Citigo iV na rok 2020 z dôvodu jeho vypredania. K dispozícii sme mali 200 kusov. Aj to bolo pomerne vysoké číslo, keďže za celý rok 2018 sa na Slovenskusku predalo len okolo 130 elektromobilov všetkých značiek. Keď sme robili plán, o dotáciách sme ešte nevedeli. Zákazníkom budeme postupne dodávať objednané vozidlá v priebehu budúceho roka. Budeme robiť maximum pre to, aby mali svoje nové Citigo iV doma čo najskôr," upresňuje. Zároveň dodala, že zvýšenie kvóty dodávok elektrických Citigo na budúci rok je málo pravdepodobné. Škoda je však len jednou zo značiek, ktorá bude mať problém uspokojiť dopyt. Zvýšený záujem registrujú prakticky všetci predajcovia, ktorí ponúkajú elektromobily. Napríklad Volkswagen, Kia, Hyundai alebo Renault.

Čakacie doby aj šesť mesiacov

Podľa Márie Spišiakovej z Kia Motors Slovensko sa musia záujemcovia, aj keď budú elektromobily dostupné, zmieriť s dlhšou čakacou dobou. "Čakacia doba na elektrické vozidlá značky Kia zadané do výroby bude štyri až šesť mesiacov, čo je minimálna doba. Teoreticky sa môže čakacia doba predĺžiť podľa celkového dopytu. V prípade enormne zvýšeného záujmu, ktorý prekračuje alokáciu na slovenský trh, sa dokonca môže stať, že niektoré vozidlá nebudú dodané. Alokácia na rok 2020 je pritom niekoľkonásobne vyššia ako v roku 2019,“ vysvetľuje Spišiaková.

Na elektrickú Kiu e-Niro si počkáte aj šesť...
Na elektrickú Kiu e-Niro si počkáte aj šesť mesiacov. Autor: Paris Motor Show

Partnerský Hyundai hlási čakacie doby na Ioniq Electric minimálne štyri mesiace a na Konu šesť mesiacov. Volkswagen je na tom o niečo lepšie, pretože elektrický e-Up! je schopný dodať do štyroch mesiacov. Otázkou ostáva, dokedy. Práve Škoda a Volkswagen prišli totiž s bezkonkurenčnou ponukou. Nielenže na modely Citigo iV a e-Up, mimochodom vyrábané v Bratislave, nasadili vzhľadom na vysokú cenu akumulátorov relatívne nízku cenu, ale dokonca ponúkajú zákaznícky bonus vo výške 3 600 eur (Škoda), respektíve 4 200 eur (Volkswagen). A k tomu môžu zákazníci rátať s dotáciou 8 000 eur.

Najnižšie ceny v histórii

Takže Citigo iV a e-Up!-u sa dostali pod hranicu 10 000 eur, čo bolo doteraz vo svete elektromobilov nemysliteľné. V ich neprospech hovorí nižšia kapacita akumulátorov, no na mestské využitie normovaný dojazd 258 km stačí. Inak stoja elektromobily aj s dotáciami či prípadnými bonusmi, ktoré ponúka napríklad aj Renault, Peugeot, Kia alebo Hyundai, podstatne viac. Jedným z najväčších adeptov na úspech je Renault Zoe, ktorý dostanete s dotáciou od 19 900 eur s dojazdom až 395 km. Renault si navyše verí v oblasti dodávok, ktoré by nemali byť limitované kvótami ani dlhými čakacími dobami.

Na elektrický Peugeot e-208  z Trnavy si ešte...
Na elektrický Peugeot e-208 z Trnavy si ešte počkáme. Na trh sa chystá až v polovici budúceho roka. O dotáciu však môžte požiadať skôr. Autor: Tomáš Andrejčák

„Renault ako európsky líder elektromobility už pred rokmi nastavil svoje výrobné procesy zamerané na tento segment vozidiel. Momentálne disponujeme linkou, ktorá vo fabrike vo francúzskom Flines vyrába len elektromobil Renault Zoe. Nie sme preto obmedzení žiadnymi kvótami ani výnimočne dlhými čakacími dobami,“ povedala pre Pravdu hovorkyňa spoločnosti Renault Slovensko Ivana Obadalová. Podľa nej nemajú byť čakacie doby na Zoe dlhšie ako dva až tri mesiace. Len o 2 000 eur drahší bude nový Peugeot e-208, vyrábaný v Trnave. Toho sa však kvóty týkajú. Navyše, na trh príde až v priebehu budúceho roka. Podľa Ivany Orviskej, hovorkyne Peugeot Slovensko, dostali na budúci rok pridelených maximálne 200 až 300 vozidiel.

Ak dostanete dotáciu, máte ešte rok

To, že dané auto ešte nie je reálne na trhu, však neznamená, že si ho nemožno objednať a uplatniť naň dotáciu. Niektorí predajcovia, ako Peugeot alebo Mazda, už totiž spustili rezervačný systém a zverejnili ceny aj výbavy. Navyše, o dotáciu môžete požiadať ešte skôr, než si auto objednáte. Podľa ministerstva hospodárstva bude práve schválenie žiadosti o dotáciu v drvivej väčšine prípadov kľúčovým impulzom pre záujemcov, aby si auto objednali. „Úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili a následne im štát refunduje dotáciu. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky,“ odpovedalo na otázky Pravdy ministerstvo.

Zdá sa, že Slovensko stojí po prvýkrát pred „elektrickou revolúciou“. Limitovaná je však sumou päť miliónov eur, ktorú ministerstvo vyčlenilo na dotácie. Týkajú sa nielen čistých batériových vozidiel, ale aj plug-in hybridov. V tomto prípade je však priama dotácia znížená na 5 000 eur. V každom prípade je už teraz jasné, že sa nezopakuje scenár z minulosti. Pilotný projekt na podporu elektromobilov z rokov 2016 až 2018 totiž celkom nenaplnil očakávania. Z piatich miliónov určených na podporu predaja ekologických áut, vyčerpali záujemcovia, zväčša firmy, len štyri milióny. Predalo sa 831 vozidiel, z toho 514 elektromobilov a 317 plug-in hybridov. V tom čase bol však trh s elektromobilmi podstatne chudobnejší a dotácia nižšia o 3 000, respektíve o 2 000 eur. Teraz ministerstvo očakáva, že sa vďaka druhej vlne dotácií dostane na slovenské cesty tisíc nových ekologických áut.

Ako postupovať

  • Záujemca sa od 11. decembra môže registrovať cez jednoduchý formulár, do ktorého vyplní kontaktné údaje, cez webovú stránku www.chcemelektromobil.sk, kde nájde aj ďalšie podrobné informácie.
  • Žiadateľ dostane pridelený jedinečný kód a zarezervuje si požadovanú výšku dotácie. Výzvu na oficiálne podanie žiadosti však zaregistrovaný žiadateľ dostane až po 17. decembri 2019. Z bezpeč­nostných a technických dôvodov bude elektronická online registrácia možná iba v pracovných dňoch od 12. do 20. hodiny.
  • Zoznam vyhodnotených žiadostí sa bude priebežne zverejňovať a úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili a následne im štát refunduje dotáciu. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť leasing.
  • Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na maximálne jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ.

Kto má nárok na dotáciu

  • fyzické osoby
  • právnické osoby
  • vyššie územné celky

Výška dotácie

Batériové elektromobily – 8 000 €

Plug-in hybridy – 5 000 €

Maximálna cena vozidla – 50 000 € s DPH

Cenník vybraných elektromobilov

Model Výkon (kW) Kapacita batérií (kWh) Dojazd (km) Cenníková cena Zľava dovozcu Dotácia Konečná cena
Škoda Citigo iV 61 kW 32,3 kWh 258 km 21 190 € 3 600 € 8 000 € 9 590 €
VW e-up! 61 kW 32,3 kWh 258 km 22 170 € 4 200 8 000 € 9 970 €
Citroën C-Zero 49 kW 16 kWh 150 km 29 640 € 2 650 € 8 000 € 18 990 €
Renault Zoe R110 80 kW 52 kWh 395 km 31 900 € 4 000 € 8 000 € 19 900 €
Peugeot e-208 100 kW 50,0 kWh 340 km 30 390 € 1 400 € 8 000 € 20 990 €
Renaut Zoe R135 100 kW 52 kWh 386 km 34 500 € 4 000 € 8 000 € 22 500 €
Kia Soul 81,4 kW 30,0 kWh 250 km 31 790 € 1 310 € 8 000 22 590 €
Mazda MX-30 First Edition 106 kW 35,5 kWh 200 km 34 400 € 0 € 8 000 € 26 400 €
Honda e 100kW 35,5 kWh 220 km 34 990 € 0 € 8 000 € 26 990 €
Nissan Leaf 110 kW 40,0 kWh 270 km 35 630 € 0 8 000 € 27 630 €
Hyundai Kona Electric 100 kW 39,0 kWh 289 km 37 390 € 1 500 € 8 000 € 27 890 €
Hyundai Ioniq Electric 100 kW 38,3 kWh 311 km 37 990 € 2 000 € 8 000 € 27 990 €
Kia e-Niro 100 kW 39,2 kWh 289 km 36 490 € 0 8 000 € 28 490 €
Honda e Advanced 113 kW 35,5 kWh 220 km 37 990 € 0 € 8 000 € 29 990 €
BMW i3 120 Ah 125 kW 42,2 kWh 310 km 38 950 € 0 8 000 € 30 950 €
Hyundai Kona Electric 150 kW 64,0 kWh 449 km 41 390 € 1 500 € 8 000 € 31 890 €
Kia e-Niro Long Range 150 kW 64,0 kWh 455 km 40 990 € 0 8 000 € 32 990 €
BMW i3s 120 Ah 135 kW 42,2 kWh 310 km 42 600 € 0 8 000 € 34 600 €
Nissan Leaf e+ 160 kW 62,0 kWh 385 km 43 930 € 0 8 000 € 35 930 €

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#VW e-up! #Škoda Citigo iV #renault Zoe Nissan Leaf #elektromobily #dotácie na elektromobily
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR