Euro NCAP: Bratislavské elektromobily zlyhali. A Golfu sa zas otvorili dvere!

Po pomalom rozbehu začiatkom roka Euro NCAP v decembri doslova šturmovalo. Tento mesiac predkladá výsledky už druhého rozsiahleho kola crashtestov. Medzi desiatimi modelmi nájdeme aj malé elektromobily z Bratislavy či troch čínskych zástupcov. Nie všetkým je ale do spevu.

20.12.2019 16:00
debata (1)
VW Golf má síce na konte 5-hviezdičkové... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - VW Golf VIII VW Golf má síce na konte 5-hviezdičkové hodnotenie, ale počas čelného nárazu sa mu otvorili dvere, čo považuje Euro NCAP pre posádku za veľmi nebezpečné. Automobilka prisľúbila, že nájde príčinu a problém odstráni.

Získať päť hviezdičiek nie je stále štandardom. Dokazuje to aj posledné tohtoročné kolo crashtestov bezpečnostného konzorcia Euro NCAP. Z desiatich testovaných modelov malo túto výsadu len 6. Zvyšné štyri nedosiahli na viac ako tri hviezdičky. V podstate však ide len o dva modely, pretože tri z nich sú známi súrodenci – malé mestské elektromobily Škoda Citigo, Seat Mii a VW up!. Mimochodom, vyrábané v Bratislave. Nie je to pre ne práve najlepšia vizitka. Lenže na konte majú už deväť rokov kariéry, odkedy sa metodika Euro NCAP neuveriteľne sprísnila. A navyše, tento rok zamenili spaľovací motor za elektrický pohon. Na päť hviezdičiek z roku 2011 tak môžu zabudnúť.

Doplatili najmä na nízke hodnotenie asistenčných systémov (55 %), ktoré má následne vplyv aj na výsledky dospelej posádky. Ich autonómne brzdy navyše fungujú len pri nízkych rýchlostiach a neregistrujú chodcov ani cyklistov. A to sa dnes neodpúšťa. Vzhľadom na vek a určenie je však takýto výsledok celkom pochopiteľný. Horšie je to s čínskym elektromobilom startupovej spoločnosti Aiways U5. Ten je totiž úplným nováčikom a zároveň prvým čínskym elektromobilom na európskom trhu. Futuristické SUV malo problémy pri bočnom náraze a o všetky body prišlo pri náraze na stĺp. Navyše mu komisári neudelili body ani za monitoring chodcov a cyklistov, pretože v praxi sa ukázal ako nespoľahlivý.

Malé mestské elektromobily Škoda Citigo, Seat... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Škoda Citigo iV Malé mestské elektromobily Škoda Citigo, Seat Mii a VW up! dostali v roku 2011 päť hviezdičiek, lenže odvtedy sa zmenili na elektromobily a tiež sa radikálne sprísnila metodika Euro NCAP. Takže o dve prišli. To nie je dobrá vizitka.

Euro NCAP na konto čínskej novinky konštatovalo, že hoci čínske automobilky urobili v oblasti bezpečnosti veľký pokrok, U5 ukazuje, že mladé spoločnosti nedokážu dobehnúť náskok zavedených firiem a priniesť porovnateľnú bezpečnosť. Výsledky ochrany dospelých na úrovni 73 % hovoria za všetko. Čínsky startup zareagoval prísľubom, že na slabinách zapracuje a po úpravách sa pokúsi o reparát. V Európe sú totiž zlé výsledky z crashtestov veľkou bariérou pre obchodný úspech. S tým si však nemusí lámať hlavu dnes už čínska značka MG. Práve naopak, je dôkazom, že to, čo je z Číny, ešte nemusí byť nutne synonymom nízkej bezpečnosti. Jej dve SUV – HS a čisto elektrické ZS EV – zvládli testy s piatimi hviezdičkami.

Čínsky startup Aiways dorazil do Európy s... Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - Aiways U5 2 Čínsky startup Aiways dorazil do Európy s elektrickým SUV U5. Totálne však prepadol v teste bočného nárazu a nárazu na stĺp. Tri hviezdičky sú hanbou. Automobilka prisľúbila revíziu. Jej reputáciu na starom kontinente to už však asi nezachráni.

Podobne ako Ford Puma, ktorý si od Euro NCAP vyslúžil zvláštnu pochvalu za to, že malý crossover prináša do subkompaktného segmentu bezprecedentnú bezpečnosť, nový Nissan Juke, ale aj Audi Q8, od ktorého najmä po teste sesterského Q7 nik ani nič iné neočakával. Paradoxne, jediným 5-hviezdičkovým modelom, ktorý mal počas testov problém, bola ôsma generácia európskeho bestselleru Volkswagenu Golf. Počas čelného nárazu so 100-percentným prekrytím sa tomuto hatchbacku otvorili dvere, podobne ako nedávno Volkswagenu Sharan. Lenže kým obstarožné MPV z Wolfsburgu hrá v odbyte automobilky okrajovú rolu, Golf je jedným z jej pilierov.

Za otvorené dvere, ktoré predstavujú pre posádku pri havárii veľké bezpečnostné riziko, síce Euro NCAP udeľuje odjakživa penále, ale ostatné výsledky Golfu boli natoľko presvedčivé, že ani toto zaváhanie ho nemohlo pripraviť o päť hviezd. Navyše automobilka prisľúbila, že nájde príčinu a odstráni ju. Zároveň dodala, že Golf je štandardne vybavený funkciou automatického zamykania dverí a že počas interných testov sa takýto problém nevyskytol. Napokon, nemali ho ani predchádzajúce generácie, ktoré sa dostavili do bruselských bezpečnostných laboratórií. Samotné Euro NCAP priznáva, že s otvorenými dverami sa stretáva veľmi zriedka.

Výsledky Euro NCAP (december 2019)

Euro NCAP - december 2019 Foto: Euro NCAP
Euro NCAP - december 2019 Euro NCAP - december 2019

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Euro NCAP
Články podľa značiek