Vlaňajší rok považuje Euro NCAP za veľmi úspešný. Z 55 testovaných áut získalo najvyššie, 5-hviezdičkové ocenenie 41 modelov. A hoci konzorcium rozdeľuje vozidlá do jednotlivých tried, kráľ môže byť len jeden. Je ním nový Mercedes-Benz CLA. Toto kompaktné 4-dverové kupé získalo ako jediné viac ako 90 % hodnotenie v troch zo štyroch kategórií. To sa žiadnemu inému autu nepodarilo. Pozoruhodné pritom je, že stuttgartská automobilka uviedla vlani na trh päť ďalších nových modelov s 5-hviezdičkovou bezpečnosťou. Poďme ale pekne po poriadku.
V kategórii „supermini“ sa o prvé miesto podelili Audi A1 a Renault Clio. Ocenenie francúzskeho zástupcu je o to významnejšie, že v porovnaní s prémiovým nemeckým modelom získal lepšie hodnotenie v ochrane dospelých a detí. Audi mierne prevažovalo v ochrane chodcov a najmä v asistenčných systémoch, čo je vzhľadom na cenu a prémiovú pozíciu pochopiteľné. Za Cliom a A1 skončil na druhom mieste Ford Puma. V triede malých rodinných áut zas kraľoval spomínaný Mercedes-Benz CLA. V podstate len nadviazal na vlaňajší úspech triedy A, z ktorej vychádza.
V tesnom závese nasledovala Mazda 3. Japonská novinka získala v ochrane dospelých 98 % ohodnotenie, čo prekonalo len jedno auto. A tým bola opäť Mazda – tentoraz CX-30. Víťazom v triede malých SUV sa však nestala. Spolu s VW T-Cross zdieľa druhé miesto za Subaru Forester, ktoré si odnieslo mimoriadne ocenenie najmä za ochranu detí, ktorou svojich súperov prekonalo. V triede veľkých SUV excelovala elektrická Tesla X a za ňou na druhej pozícii Seat Tarraco. Nebolo to však jediné víťazstvo amerického výrobcu elektromobilov. Tesla X sa totiž objavila aj v triede hybridov a elektromobilov na druhej priečke.
Prekonala ju len Tesla 3. A tú nájdeme aj v kategórii veľkých rodinných áut, kde si delí zlato spolu s BMW 3 pred Škodou Octavia. Tesla je tak jedinou automobilkou, ktorá si vlani vyslúžila až štyri medaily, z toho tri zlaté! Zvláštnu pochvalu si vyslúžil aj roadster BMW Z4. Ten síce nemohol byť hodnotený v kategórii športových áut, keďže vlani sa do bruselských laboratórií nedostavil žiaden jeho konkurent, ale Euro NCAP uvádza, že Z4 nastavuje, a to najmä 97-percentnou ochranou dospelých a 91-percentnou ochranou chodcov, nové štandardy vo svojom segmente.
Naopak, najväčšiu hanbu si vlani vyslúžilo SUV Jeep Renegade, ktorý nestačil na viac ako tri hviezdičky. Hoci v roku 2014 ich získal päť, americká automobilka si akosi nevšimla, že pravidlá sa rokmi sprísnili. Renegade doplatil na nízke nasadenie asistenčných systémov. Nechcenú spoločnosť mu však robili aj miniatúrne trojičky – Škoda Citigo, Seat Mii a VW e-Up!, ktoré prešli na čisto elektrický pohon. Vzhľadom na ich mestské určenie, rozmery a tiež vek to ale rozhodne nie je také zlyhanie ako v prípade amerického SUV alebo čínskeho elektrického SUV Aiways U5, ktoré má tiež len tri hviezdičky.
Najbezpečnejšie autá roku 2019
Kategória | 1. miesto | 2. miesto |
---|---|---|
Supermini | Audi A1, Renault Clio | Ford Puma |
Malé rodinné autá | Mercedes-Benz CLA | Mazda 3 |
Veľké rodinné autá | Tesla 3, BMW 3 | Škoda Octavia |
Malé SUV a MPV | Subaru Forester | Mazda CX-30, VW T-Cross |
Veľké SUV | Tesla X | Seat Tarraco |
Hybridy a elektromobily | Tesla 3 | Tesla X |
Športové autá | BMW Z4 | – |