Svetlá v hmle nepoužívame preto, aby sme videli. Ale preto, aby sme boli videní. Denné, stretávacie, hmlové a ani diaľkové svetlá nepreniknú hmlou tak, aby vznikla dohľadnosť ako vo vzduchu bez hmly. Správne svietenie zabezpečí to, aby ostatní vodiči videli autá okolo seba. A vyhli sa prípadným kolíziám.
Zákon o cestnej premávke hovorí o používaní hmloviek v § 32 ods. 3. „Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.“
Automobily sú vybavené viacerými svetlami:
- parkovacie
- denné (len vpredu)
- stretávacie
- hmlové
- diaľkové
Aké svetlá použiť pri jazde v hmle cez deň?
Hmla počas dňa dokáže oklamať svetelné senzory mnohých automobilov. Tie situáciu vyhodnotia ako vhodnú pre používanie denných svetiel. Senzor si jednoducho povedané „myslí“, že svetla je dosť a nie je tma.
V takom prípade ostávajú rozsvietené len malé predné svetlá. Zadné svetlá sú vypnuté. Hlavné pravidlo znie: „Ak je cez deň hmla, zapnite stretávacie svetlá. Nespoliehajte sa na automatický režim.“
Aké svetlá použiť pri jazde v hmle v meste?
Pri jazde počas hmly v meste je dôležité prispôsobiť svoje osvetlenie okolitej premávke. Sú pred vami a za vami iné autá? V takom prípade stačí mať rozsvietené stretávacie svetlá. Rozsvietením hmlových svetiel by ste spôsobili viac škody, ako úžitku.
Hmlové svetlá majú príliš jasné svetlo, ktoré okoloidúcich vodičov môže oslepovať. Použitie hmloviek v meste však nie je vylúčené. Je dobré tak urobiť v prípade, že premávka je minimálna a v blízkosti vášho vozidla sa nenachádzajú iné autá. Napríklad, ak sa počas sviatkov v prázdnej Bratislave vytvorí hmla, je dobré použiť hmlové svetlá.
Aké svetlá použiť pri jazde v hmle po diaľnici?
Na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách mimo obcí sa vodiči takisto majú riadiť okolitou premávkou. Vodič má rozsvietiť stretávacie svetlá pri zhustenej premávke, keď rozstupy medzi autami nie sú také veľké, aby sa strácali v hmle. A to aj v prípade, že je deň.
Ak však vodič vidí autá len za sebou, no pred sebou nie, mal by rozsvietiť predné svetlá. A naopak. Ak je posledným v rade áut, zadné hmlové svetlo/svetlá umožnia zozadu prichádzajúcemu vodičovi skôr spozorovať auto pred sebou.
Predné aj zadné hmlovky má mať vodič zapnuté len v prípade, že ide po prázdnej diaľnici počas hmly. S hmlovkami je navyše nutné pracovať. Nejde o typ svetiel ako stretávacie, ktoré sa zapnú a ostanú zapnuté. Vodič ich má vypínať a zapínať podľa potreby, ako napríklad diaľkové svetlá. Ak sa zmenia jazdné podmienky, vodič na to musí reagovať vypnutím, resp. zapnutím hmloviek.
Za nesprávne používanie svetiel hrozí pokuta
Podľa aktuálneho sadzobníka pokút môže polícia vodičovi, ktorý používa hmlovky, keď nie je hmla, neprší a nesneží, uložiť blokovú pokutu vo výške od 10 do 30 eur. Za neosvetlenie motorového vozidla počas jazdy rozsvietenými stretávacími svetlometmi alebo im na roveň postaveným osvetlením za zníženej viditeľnosti sadzobník pokút vymedzuje pokutu od 30 do 50 eur.
Hlavné je nikoho neoslniť
Špecifická je jazda v kolóne. V takom prípade, pri zníženej viditeľnosti, vždy používajte stretávacie svetlá. Nikdy nie hmlovky. Zbytočne oslňujete autá naokolo.
Pri jazde počas hmly môže vodič oslniť aj samého seba tým, že zapne diaľkové svetlá. V takom prípade vodné alebo ľadové čiastočky odrazia veľkú časť svetla vodičovi do očí. Protiidúcich vodičov môžu oslňovať aj nesprávne nastavené halogénové svetlá alebo nesprávne nastavený sklon svetiel pri vyššom zaťažení auta.