Elektromobily sú stále drahé a napriek pokroku sa nezbavili niektorých zásadných nevýhod. To najväčšou je nepochybne podstatne kratší dojazd, ako než majú autá so spaľovacími motormi. Potom príde na rad namiesto rýchleho tankovania zdĺhavé nabíjanie. Horšie však je, že optimistické čísla udávané výrobcami, ktoré sú i tak hlboko pod priemerom konvenčných áut, realite nezodpovedajú. Potvrdzuje to aj test britského Carwow, ktorý si vzal do parády šesť elektromobilov a preveril ich reálny dojazd na jedno nabitie. Výsledky sú naozaj zaujímavé. Ukazuje sa totiž, že veľká zásoba akumulátorov ešte nemusí znamenať dlhý dojazd.
Do hry totiž vstupuje aj hmotnosť, výkon či aerodynamika elektromobilov. To všetko má vplyv na spotrebu. Takže mať batérie s kapacitou 100 kWh je vám tak trochu na nič, ak z nich každých 100 km ubudne 30 kWh. Vzácne na teste Carwow je ale najmä to, že sa rozhodol dojazdiť elektrické autá až do úplného vybitia, teda do úplného „vyžmýkania“ akumulátorov. Na to by si majiteľ elektromobilu iste netrúfol. A dokonca Carwow zisťoval, ako sa elektromobily v takejto krízovej situácii správajú. Dajú sa vôbec odtiahnuť, sú schopné aspoň núdzového pohybu? Ale nepredbiehajme, pozrime sa najprv na samotný dojazd.
Kapacita nie je všetko
Test prebiehal pri teplote 7 stupňov Celzia, čo nie je extrémna zima, ale ani ideálny stav pre akumulátory. Tie totiž najlepšie pracujú v rozmedzí od 15 do 25 stupňov. To malo vplyv hneď na začiatku testu. Šesť elektromobilov nabili testovací jazdci na 100 % ešte večer pred skúšobnou jazdou. Ráno sa hneď ukázalo, že v batériách elektrických áut nejaké to percento ubudlo. Spotreboval ich práve tepelný manažment, ktorý sa snaží udržiavať akumulátory v optimálnych podmienkach. A to niečo stojí. Ani jeden model však nepadol pod 95 % kapacity. Jazdci vyrážali z Londýna smerom na sever. Všetky elektromobily mali teda rovnaké podmienky. Výsledky však boli radikálne odlišné.
Najhoršie zvládol celkovú optimalizáciu Mercedes-Benz. Jeho mix hmotnosti, výkonu, aerodynamiky a kapacity akumulátorov (80 kWh) v hriešne drahom elektrickom EQC sa podpísal pod dojazd len 312 km, namiesto deklarovaných 412. Bodaj by nie, jeho reálna spotreba energie vzrástla z oficiálnych 22 kWh až na 25,4 kWh. V dojazde navyše „klame“ o 25 %, čo bola najväčšia odchýlka spomedzi testovaných modelov. Len o málo lepšie dopadol ingolstadtský konkurent – Audi e-tron. Toto elektrické SUV zvládlo na jedno nabitie 331 km, o 19 % menej, ako to má byť podľa „papierov“. Nepomohli mu ani obrie batérie (95 kWh), keďže má brutálnu spotrebu 27,7 kWh, najvyššiu zo všetkých.
Kľúč je v hmotnosti a aerodynamike
Lepší dojazd než e-tron mal neporovnateľne lacnejší elektrický hatchback Nissan Leaf. So svojimi batériami (62 kWh) prešiel 334 km. Teda o tri viac. K jeho cti slúži fakt, že v dojazde klame len o 13 % a že jeho deklarovaná spotreba je takmer identická s reálnou (18,56 kWh). Ak chcete ešte viac, siahnite po drahom crossoveri Jaguar I-Pace. Ten ukázal prémiovým konkurentom chrbát. Je ľahší, aerodynamickejší a v batériách má slušných 95 kWh energie. Takže pri skutočnej spotrebe 25,07 kWh prejde 359 km. No zároveň je jedným z najväčších klamárov, pretože odchýlka v dojazde je až 24 %.
A teraz sa dostávame k dvom najlepším. Asi vás prekvapí, že na druhom mieste skončil kórejský crossover Kia e-Niro. Pritom ide o model, ktorý si môžete dopriať v hybridnej aj pluginhybridnej verzii. Nebol teda vyvíjaný ako čistý elektromobil, pritom dokáže viac ako jeho súperi. A vystačí si s pomerne skromnou zásobou akumulátorov s kapacitou 62 kWh. Pri spotrebe len 15,6 kWh, najnižšej spomedzi testovaných modelov, mu však vydržia až na 410 km, pričom „klame“ len o 10 %. Poráža ho jedine Tesla 3 s väčšou zásobou akumulátorov (75 kWh) a lepšou aerodynamikou. V hmotnosti sú si oba modely prakticky rovné. Tesla zvládne na jedno nabitie až 434 km. Hoci podľa papierov to má byť o 65 viac, ide i tak o najlepší výsledok.
Zdá sa teda, že Tesla má predsa len náskok, aj keď nedisponuje žiadnymi zázračnými technológiami, ktoré by nemali k dispozícii ostatní výrobcovia. Navyše má nižšiu spotrebu energie ako napríklad Nissan Leaf. Je však drahšia, takže za víťaza testu by sme i tak najradšej vyhlásili Kiu e-Niro. A čo sa stane s elektromobilmi po totálnom vybití? Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron, Kia e-Niro sa jednoducho „zaseknú“. Nie je možné ich ani len dotlačiť k nabíjacej stanici. Musíte volať odťahovaciu službu. Nissan Leaf to síce umožňuje, ale len pod podmienkou, že nikto nesedí na sedadle vodiča. Jaguar I-Pace a Tesla 3 tlačenie síce umožňujú, ale pri hmotnosti britského zástupcu 2 133 kg to asi bude riadna fuška.
Reálny dojazd elektromobilov
Poradie | Model | Kapacita batérií | Výkon | Hmotnosť | 0 – 100 km/h | Udávaná spotreba | Deklarovaný dojazd | Reálny dojazd | Rozdiel | Reálna spotreba |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Tesla Model 3 | 75 kWh | 192 kW | 1 730 kg | 5,3 s | 15,0 kWh/100 km | 499 km | 434 km | –22 % | 17,28 kWh/100 km |
2. | Kia e-Niro | 64 kWh | 150 kW | 1 737 kg | 7,8 s | 15,9 kWh/100 km | 455 km | 410 km | –10 % | 15,60 kWh/100 km |
3. | Jaguar I-Pace | 90 kWh | 294 kW | 2 133 kg | 4,8 s | 24,8 kWh/100 km | 480 km | 359 km | –24 % | 25,07 kWh/100 km |
4. | Nissan Leaf | 62 kWh | 160 kW | 1 670 kg | 7,3 s | 18,5 kWh/100 km | 385 km | 334 km | –13 % | 18,56 kWh/100 km |
5. | Audi e-tron | 95 kWh | 300 kW | 2 400 kg | 5,7 s | 25,8 kWh/100 km | 418 km | 331 km | –19 % | 28,70 kWh/100 km |
6. | Mercedes-Benz EQC | 80 kWh | 300 kW | 2 425 kg | 5,1 s | 22,0 kWh/100 km | 417 km | 312 km | –25 % | 25,64 kWh/100 km |