Jar sa blíži a tak nemecký autoklub ADAC začína zverejňovať výsledky testov letných pneumatík. Tento rok začína plášťami určenými pre SUV. Sú na to dva dôvody. Tým prvým je fakt, že trieda športovo-úžitkových áut vládne európskym predajom podielom 38 %, len v samotnom Nemecku sa ich vlani predalo viac ako 1,1 milióna, a druhým ten, že vlani testovaný podobný rozmer pneumatík pre dodávky sa skončil v podstate fiaskom. ADAC si preto tento rok vybral plášte príbuzného profilu 235/55 R17, ktoré sú vhodné nieln pre SUV aj pre vany. A má pomerne dobré správy. Zmena profilu určeného na disky s priemerom 17 palcov ponúka podstatne kvalitnejšie vlastnosti. ADAC doslova nabáda majiteľov ľahkých úžitkových áut, aby porozmýšľali nad zmenou profilu.
Kým totiž vlani zo 16 testovaných pneumatík s rozmerom 215/65 R16 C skončilo deväť s katastrofálnym hodnotením „nedostatočné“, pri aktuálnom rozmere prepadol len jeden lacný plášť. Pneumatiky však tentoraz ADAC obúval na testovací Ford Kuga predošlej generácie, teda typického predstaviteľa triedy SUV. Okrem Kugy používajú tento rozmer napríklad aj Audi Q3, VW Tiguan, Volvo XC60 a z vanov napríklad Ford Smax a Galaxy alebo VW T6. ADAC však upozorňuje, že v porovnaní s čisto úžitkovými pneumatikami z vlaňajšieho testu s označením „C“ musia záujemcovia rátať pri tomto profile s výrazne nižšou životnosťou. Kým totiž „céčka“ boli stavané aj na 70 000 či dokonca 80 000 kilometrov, plášte pre SUV zvládnu približne polovicu. Naopak, bonusom je kratšia brzdná dráha.
Tak napríklad Maxxis Premitra 5 mala síce najdlhšiu brzdnú dráhu za mokra pri spomalení z 80 na 20 km/h, stále to bol však lepší výsledok ako najlepšia vlaňajšia pneumatika „C“. Víťazom aktuálneho testu sa stal plášť Michelin Primacy 4, ktorý okrem vyvážených vlastností na suchej a mokrej vozovke vykázal tiež jeden z najlepších kilometrových výkonov na hranici 47 000 km. Michelin bol však jasne najdrahšou pneumatikou testu, takže v tomto prípade sa za kvalitu naozaj platí. Tesne za ním skončila pneumatika Bridgestone Turanza T005. Mala síce lepšie vlastnosti na suchej vozovke a dokonca nižší valivý odpor, no mierne zaostávala na mokrom asfalte. Správanie za mokra má však na celkovej známke až 40 % podiel, kým suchá cesta ovplyvňuje hodnotenie len 20-percentnou váhou.
So známkou „dobré“ skončili aj plášte Maxxis Premitra 5, Pirelli Cinturato, opäť s miernymi kompromismi za mokra a tiež v komforte, alebo ak chcete v hlučnosti. Ďalších sedem pneumatík sa ocitlo v širokom poli so známkou „uspokojivé“ čo znamená, že vykazovali slabiny aspoň vo dvoch kritériách. Tak napríklad Hankook Ventus Prime 3 mal len priemerné vlastnosti na suchom asfalte a v komforte. Semperit zas na mokrej ceste a v komforte. Yokohama pridala aj priemerné výsledky vo valivom odpore. Continental síce prakticky nemal slabé miesto, ale na vode sa mu veľmi nedarilo, najmä v odolnosti voči akvaplaningu, čo mu bolo osudné. Podobne sa na vode „lámal chlieb“ aj v prípade pneumatík Esa+Tecar či Kleber, konkrétne z dôvodu dlhšej brzdnej dráhy. Stále sa však zmestili medzi „uspokojivé“ plášte.
To sa už nedá povedať o pneumatike Laufen S-Fit EQ, ktorá nestačila ani na známku „dostatočné“, čo je štvorka na školskej stupnici. Plášť lacnejšej značky Hankooku síce predvádza dobré výsledky na suchej ceste a v podstate má slušné hodnotenie aj v ostatných kritériách, ale úplne zlyháva na vode. Najmä nedostatočnou priľnavosťou, čo znamená veľké bezpečnostné riziká pri prudších zmenách smeru jazdy či pri brzdení. Nehovoriac o aquaplaningu. Komisári preto nemali na výber a jeho nákup rozhodne neodporúčajú. Zároveň ADAC upozorňuje, že firma si je vážnych slabín pravdepodobne vedomá, keďže už stihla na trh priviesť nástupcu s označením Laufen S-Fit EQ+.
Test letných pneumatík 235/55 R17
Pneumatika* | Cena | Hodnotenie | Sucho (20 %) | Mokro (40 %) | Hluk (10 %) | Spotreba (10 %) | Opotrebenie (20 %) | Známka |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Michelin Primacy 4 | 164 € | Dobré | 2,0 | 2,2 | 2,3 | 2,0 | 1,0 | 1,9 |
Bridgestone Turanza T005 | 147 € | Dobré | 1,9 | 2,3 | 2,6 | 1,4 | 2,0 | 2,1 |
Maxxis Premitra 5 | 103 € | Dobré | 1,9 | 2,4 | 2,7 | 2,3 | 2,0 | 2,3 |
Pirelli Cinturato P7 | 149 € | Dobré | 1,7 | 2,4 | 2,7 | 2,3 | 2,5 | 2,3 |
Hankook Ventus Prime 3 | 133 € | Uspokojivé | 2,7 | 2,4 | 2,6 | 2,0 | 2,0 | 2,7 |
Semperit Speed-Life 2 SUV | 151 € | Uspokojivé | 2,5 | 2,7 | 2,6 | 1,9 | 1,0 | 2,7 |
Yokohama BluEarth RV-02 | 140 € | Uspokojivé | 2,6 | 2,7 | 2,1 | 2,6 | 2,0 | 2,7 |
Continental Eco Contact 6 | 158 € | Uspokojivé | 2,0 | 2,8 | 2,3 | 1,2 | 1,0 | 2,8 |
Esa+Tecar Spirit Pro | 108 € | Uspokojivé | 2,4 | 2,8 | 2,5 | 2,1 | 1,0 | 2,8 |
Kumho Ecsta HS51 | 122 € | Uspokojivé | 3,0 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 3,0 |
Kleber Dynaxer HP 3 | 133 € | Uspokojivé | 2,4 | 3,3 | 3,3 | 1,8 | 2,0 | 3,3 |
Laufenn S-Fit EQ | 133 € | Nedostatočné | 2,1 | 5,0 | 2,3 | 2,5 | 2,0 | 5,0 |