Sú to tie isté autá a zároveň to nie sú tie isté autá. Seat Leon, Škoda Octavia aj Volkswagen Golf patria k stáliciam automobilového trhu. Ich najnovšie generácie práve prichádzajú do predajní a zákazníkovi vkladajú chrobáka do hlavy. Hoci koronakríza píše čierny scenár automobilových predajov, po jej skončení si mnoho zákazníkov bude klásť otázku, ktoré z koncernových trojčiat je najvýhodnejšie.
Pre získanie lepšieho obrazu porovnáme dve verzie. Záujemcovia málokedy siahajú po základnej výbave a najslabšom motore v ponuke, no aj litrový benzínový trojvalec TSI môže postačovať nenáročným vodičom, ktorý absolvujú zväčša kratšie trasy. Na druhej strane spektra je dvojlitrový naftový štvorvalec TDI, po ktorom často siahajú podnikatelia a doprajú si najvyššiu výbavu. V prvom prípade má motor 81 kW (110 k) a šesťstupňovú manuálnu prevodovku a v druhom 110 kW (150 k) a sedemstupňovú automatickú prevodovku DSG.
Základná výbava a litrový trojvalec
Z koncernovej hierarchie je najvyššie Volkswagen Golf a tomu zodpovedá aj cena. Za jednolitrový trojvalec v najnižšom stupni výbavy zaplatíte 18 220 eur. Súčasťou auta sú bezpečnostné asistenty ako predkolízne brzdenie, zachovanie jazdného pruhu a systém rozpoznávania únavy vodiča. Auto je navyše tri roky pripojené na internet v cene vozidla. Infotainment sa ovláda cez 8,25-palcovú dotykovú obrazovku a teplotný komfort zabezpečuje klimatizácia Air Care Climatronic. Súčasťou základnej výbavy sú LED svetlomety vpredu aj vzadu.
Octavia s rovnakým motorom a prevodovkou vo výbave Active stojí 17 790 eur. V interiéri nájdeme rovnakú dotykovú obrazovku, no klimatizácia je iba manuálna. Pokiaľ ide o svetlá, LED techniku využívajú len denné, hmlové a zadné. Predné Full-LED svetlá sú štandardom len v najvyššej výbave Style.
Seat Leon v danej konfigurácií v základnej výbave Reference stojí 16 390 eur. Tak ako Octavia a Golf aj Leon počíta už v základe s rovnakými bezpečnostnými asistentmi a 8,25-palcovou obrazovkou infotainmentu. Podobne ako VW Golf aj Seat Leon má všetky svetlá s technikou LED a aj v najnižšej výbave pracuje v interiéri automatická klimatizácia Climatronic.
Pomerne prekvapivo nemá ani jeden model v najnižšom stupni výbavy sériovo tempomat ani svetelný a dažďový senzor, čo sa už stáva pravidlom aj v lacnejších modeloch nižších tried. V prospech Octavie hovoria šestnásťpalcové disky kolies, keďže Leon aj Golf majú štandardne pätnásťpalcové. Výhodou Golfu je v tomto prípade možnosť okamžitého objednania, keďže stupeň výbavy Active bude v prípade Škody dostupný až v júli a Seat začne s výrobou jednolitrových verzií až júni.
Najvyššia výbava a naftový dvojliter
Pochopiteľne, v najvyššom stupni výbavy už zákazníci dostanú väčšinu funkcií, ktoré od auta tejto triedy očakávajú, no koncernové značky napriek tomu nechávajú štedrý priestor na individuálne priania. Zákazník sa tak môže rozhodnúť, či si za dané prvky chce priplatiť, alebo ich oželie a ušetrí. Seat dáva navyše možnosť vybrať si z dvoch vrcholných ponúk. Xcellence je ladená elegantne a FR športovo. V praxi ide viac o dizajnové prvky. Najdrahším motorom v ponuke je vznetový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k) spolupracujúci so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Tento motor v kombinácií s manuálom v ponuke nie je.
Vo výbave Xcellence stojí 26 760 eur a vo výbave FR 26 950 eur. V oboch prípadoch zákazník dostane digitálny prístrojový panel, sedemnásťpalcové disky kolies, trojzónovú klimatizáciu, zadné parkovacie senzory, tempomat alebo elektricky sklápateľné a vyhrievané spätné zrkadlá. Navigácia je súčasťou príplatkovej výbavy.
Škoda Octavia stojí v rovnakej konfigurácii vo výbave Style 29 350 eur. V tomto prípade sú štandardom sedemnásťpalcové disky kolies, Full-LED svetlá, navigačný systém Columbus s desaťpalcovou dotykovou obrazovkou a parkovacie senzory vpredu aj vzadu.
Volkswagen v najvyššej výbave Golf Style stojí 28 270 eur. Vrchol ponuky rozširuje bezpečnostné prvky o asistenta jazdy v zápche a asistent núdzového zastavenia, ergonomické elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, predné svetlá LED Plus alebo ambientné osvetlenie interiéru s ponukou 32 farieb. Golf má navigáciu vo všetkých prípadoch za príplatok.
Pri rozhodovaní, ktorý z koncernových automobilov je tou správnou voľbou, netreba zabúdať, že kým Leon a Golf sú hatchbacky, Octavia je liftback. Český zástupca teda vizuálne pripomína sedan, čo mu zvyšuje prestíž, a pritom si zachováva praktický prístup do batožinového priestoru. V prípade kombinácie slabšieho motora a najnižšej výbavy je najvýhodnejší Seat Leon. V prípade výkonnejšieho naftového agregátu a najvyššej výbavy je najlacnejší Leon. Volkswagen Golf je o niečo drahší, no ponúka najskromnejšiu štandardnú výbavu. Škoda Octavia je v najvyššej výbave najdrahšia, ale za navigáciu si netreba priplácať a náskok oponentov dobieha štandardnými LED prednými svetlami.
Cenník Seatu Leon
Výbava | Reference | Style | Xcellence | FR |
---|---|---|---|---|
1,0 TSI 90 | 15 990 € | – | – | – |
1,0 TSI 110 | 16 390 € | 17 740 € | – | 18 880 € |
1,5 TSI 130 | – | 19 090 € | 20 040 € | 20 230 € |
1,5 TSI 150 | – | 20 350 € | 21 300 € | 21 490 € |
1,5 eTSI 150 Mild-hybrid automat | – | 23 550 € | 24 500 € | 24 690 € |
2,0 TDI 115 | 19 660 € | 21 060 € | – | – |
2,0 TDI 150 automat | – | 25 810 € | 26 760 € | 26 950 € |
Cenník Škody Octavia
Výbava | Active | Ambition | Style |
---|---|---|---|
1.0 TSI 110 6M | 17 790 € | – | – |
1.5 TSI ACT 150 6M | – | 21 810 € | 24 540 € |
2.0 TDI SCR 115 6M | – | 22 620 € | 25 350 € |
2.0 TDI SCR 150 7DSG | – | 26 620 € | 29 350 € |
Cenník Volkswagenu Golf
Výbava | Golf | Golf Life | Golf Style |
---|---|---|---|
1.0 TSI 90 | 16 990 € | – | – |
1.0 TSI 110 | 18 220 € | 20 040 € | – |
1.5 TSI ACT 130 | – | 20 870 € | 22 840 € |
1.5 TSI ACT 150 | – | – | 23 620 € |
1.5 eTSI ACT 150 DSG | – | – | 26 130 € |
2.0 TDI 115 | 21 250 € | 23 080 € | – |
2.0 TDI 150 | – | – | 28 270 € |