Ak si myslíte, že súčasné systémy bezkľúčového odomykania a štartovania vozidiel sú už po škandále z roku 2016 bezpečné, ste na veľkom omyle. Dokazuje to test nemeckého autoklubu ADAC. Ten už tretí rok po sebe overuje odolnosť vozidiel proti krádeži, ktoré sú vybavených týmto komfortným prvkom. A dokonca to robí s tým istým zariadením, ktoré si obstaral za smiešnych 100 eur. Ide o takzvaný predlžovač signálu. Princíp je primitívne jednoduchý. Prijímač zachytí signál kľúča, ktorý máte vo vrecku počas obeda či v kaviarni, alebo ho máte položený za dverami bytu. Systém signál zosilní do takej miery, že elektronika vozidla je presvedčená, že majiteľ stojí pri aute.
Treba na to ešte komplica, ktorý je pri vozidle a drží prijímač, to ale proces krádeže, ktorý prebehne v desiatkach sekúnd, nijako nekomplikuje. Potom už stačí dlhoprstým zatiahnuť za kľučku, naštartovať a odísť. Netreba použiť žiadne násilie ani zložité dekodéry alebo dokonca „heknúť“ softvér vozidla. Nič také. Vozidlo následne funguje až dovtedy, kým zlodeji nevypnú motor. To sú už ale desiatky či stovky kilometrov ďaleko, až pokiaľ im nedôjde palivo. A ak dočerpajú naštartované vozidlo, môžu pokračovať ďalej. Paradoxne, ak ohlásite krádež, problém môžete mať podľa ADAC-u vy.
Keďže na vozidle, v prípade ak sa nájde, nebudú žiadne viditeľné stopy po násilnom vniknutí, padne zo strany polície podozrenie na poisťovací podvod. Automobilky to už roky dobre vedia, no nezareagovali dostatočne. Teda, presnejšie, vôbec. Výsledky testu, ktorý preveril až 360 vozidiel, mnohé s rokom výroby 2019, sú doslova alarmujúce. Vymenovať autá, ktoré možno takto odcudziť, by trvalo dlho. Lepšie je spomenúť tie, ktoré sa ubránili. Odolalo totiž len šesť modelov! Konkrétne ide o vozidlá koncernu Jaguar Land Rover vyrobené od roku 2018. Pokojní môžu byť iba majitelia Land Roveru Discovery, Range Roveru, Jaguaru i-Pace a F-Pace.
Svetlou výnimkou sú ešte dve vozidlá koncernu Volkswagen – Golf ôsmej generácie a Audi A5 40 G-Tron. Ako jediné sú vybavené novou technológiou UWB s čipmi, ktoré rozoznávajú skutočnú vzdialenosť kľúča od vozidla aj čas vysielania signálu. Na tieto vozidlá je teda predlžovač prikrátky. Všetky ostatné autá bolo možné bez problémov otvoriť aj naštartovať. S výnimkou tých, ktoré mali klasický prístup, no štartovanie tlačidlom. Tie bolo možné po prípadnom vniknutí „iba“ naštartovať. V tabuľkách nájdete prakticky všetky značky, vrátane ich aktuálnych modelov, a je jedno, či ide o prémiových výrobcov, alebo tých mainstreamových.
Takže platí, že luxusné a drahé značky vám neponúknu o nič väčšiu ochranu proti krádežiam tohto typu. ADAC preto vyzýva výrobcov, aby konečne zabezpečovali celú elektroniku vozidla spôsobom, ktorý je už dlho štandardom v iných oblastiach informačných technológií, alebo aspoň ponúkali bezkľúčové systémy ako súčasť voliteľného príslušenstva. Zákazník by sa tak mohol rozhodnúť, či daný komfortný systém chce, alebo nie. Dnes je totiž vo vyšších úrovniach bezkľúčový prístup a štartovanie zväčša súčasťou sériovej výbavy a nie je ho možné nijako odstrániť.
Majiteľom vozidiel ADAC zas odporúča, aby sa systému, pokiaľ je to možné, vyhli, parkovali vozidlo v garáži a nenechávali kľúče blízko okien alebo dverí. Vhodnou ochranou môže byť aj deaktivácia kľúča. Postup nájdu majitelia v užívateľských príručkách. Pomôže tiež zabaliť kľúč do hliníkovej fólie alebo špeciálneho puzdra s kovovým povlakom za pár eur, ktoré funguje ako Faradayova klietka a bráni vysielaniu signálu. To všetko sú ale provizórne riešenia. Teraz by už mal byť naozaj rad na automobilkách. Odhaduje sa totiž, že týmto spôsobom dnes možno odcudziť asi 100 miliónov áut!
Ktoré autá (ne)odolali predlžovaču signálu?
V prvom stĺpci tabuľky nájdete značku a v druhom model. Tretí označuje rok výroby. Podstatné sú však ďalšie dva. Štvrtý hovorí o tom, či bolo možné auto nelegálne odomknúť a piaty o tom, či ho bolo možné nelegálne naštartovať.