Zdá sa, že v poslednom čase, keď sa automobilky zamerali na digitalizáciu, konektivitu, autonómne systémy a emisie, zabudli na to podstatné. Na mysli máme jazdné vlastnosti. Potvrdzuje to totiž viacero nedávnych výsledkov z losích testov, ktoré uskutočnil španielsky web km77. Ten sa špecializuje práve na disciplínu prudkého vyhýbacieho manévru, ktorý do veľkej miery vypovedá o kvalitách jazdných vlastností a aktívnej bezpečnosti.
Ak sa v ňom príliš nedarí mainstreamovým modelom, od ktorých sa neočakávajú bravúrne schopnosti v krízových jazdných situáciách, dá sa to akceptovať. Lenže s odretými ušami z testu vyšli minulý mesiac aj také ikony ako Toyota GR Supra či BMW M235i xDrive. Teda autá, ktoré by mali s ľahkosťou prefrčať dráhu losieho testu s rýchlosťou vyššou ako 77 km/h. To je totiž podľa webu km77 hranica, ktorá oddeľuje zrno od pliev.
Pripomeňme, že Supra síce zvládla prejsť dráhu touto rýchlosťou, ale až po opakovaných pokusoch, čo je na kupé s rýdzo športovou koncepciou podpriemerný výsledok, a že hriešne drahé BMW M235i xDrive Gran Coupé, sa zas rýchlosťou 68 km/h zaradilo kdesi na úroveň Suzuki Jimny. No a teraz je tu ďalšia smutná správa. Na mušku si totiž experti km77 vzali ďalšie športové auto snov – Mercedes-AMG A45 S 4Matic. Ide o najvýkonnejší hatchback planéty.
Pozrite si, ako absolvovalo ostré áčko losí test
Z jeho dvojlitrového 4-valca sa technikom z Affalterbachu podarilo vyžmýkať 310 kW a 450 Nm. Takže malá šelma šprintuje na stovku za 3,9 sekundy, čím ukazuje chrbát všetkej konkurencii. No kým v priamom smere je pekelne rýchla, v čom jej pomáha aj pohon oboch náprav 4Matic, pri prudkom vyhýbacom manévri stráca takpovediac zem pod nohami. To napriek špeciálne vyladenému podvozku, vyslovene športovému obutiu a slnečnému počasiu, ktoré vládlo počas testu.
Aby sme nechodili dlho okolo horúcej kaše, ani opakované pokusy vrátane pokusu s aktivovaným športovým jazdným módom neviedli k úspešnému absolvovaniu dráhy losieho testu požadovanou rýchlosťou 77 km/h. Maximum, ktoré ostré áčko zvládlo bez dotyku s kužeľmi, bolo 75 km/h. A to je naozaj sklamaním. Pre lepšiu predstavu, dieselová verzia Mercedesu-Benz A 180d s obyčajným podvozkom bola v porovnaní s A 45 S pomalšia pri bezchybnom prejazde len o jeden kilometer za hodinu (74 km/h).
A čo je ešte smutnejšie, väčšina výsledkov naznačuje, že moderné autá poľavili v kvalite jazdných vlastností. Ešte pred pár rokmi dokázali mainstreamové modely zvládnuť losí test aj rýchlosťami vyššími ako 80 km/h. Tak napríklad Opel Omega absolvoval losí test v roku 2000 rýchlosťou 80 km/h, rovnako rýchlo to zvládlo SUV Nissan X-Trail dCi v roku 2017 a rekord drží stále Citroën Xantia Activa z roku 1999 s tempom 85 km/h! Bude to pravdepodobne daň za nadváhu a často aj za šetrenie na koncepcii podvozkov, kde nezávislé zavesenie nahrádzajú jednoduchšie riešenia.