Nebudeme chodiť dlho okolo horúcej kaše. Napokon, nebezpečnosť karavanov pre posádku ukázal už vlaňajší crashtest švédskej agentúry Trafikverket. Jej experti si nedávali servítku pred ústa. Zhodli sa, že obytné autá sú pojazdnými rakvami. A tu máme druhý dôkaz. Tentoraz z dielne nemeckého autoklubu ADAC, ktorý ukázal, čo sa stane, keď sa karavan zrazí s bežným osobným autom. Ako obete simulovanej havárie vybrali nemeckí experti technologického centra v Landsbergu obytnú verziu Fiatu Ducato a rovnako starší Citroën C5 kombi. Autá proti sebe poslali rýchlosťou 56 km/h, čo je bežné tempo na okresných cestách. Vo vozidlách sa nachádzali figuríny dospelých a detí a samozrejme, ich batožina.
Stačilo čiastočné prekrytie predných častí vozidiel, aby došlo k fatálnemu ohrozeniu oboch posádok. Áno, aj tej v osobnom vozidle, ktoré je na tom paradoxne v ochrane posádky lepšie ako karavan. Dôvod je zrejmý. Kým Citroën vážil 1 700 kg, obytná dodávka až 3 500. A svoju presilu využila pri náraze naplno. Predná časť kombi bola zdemolovaná, pričom došlo aj k poškodeniu ochrannej „klietky“ pre cestujúcich. Dvere vodiča sa zasekli tak, že sa dali otvoriť iba pomocou špeciálnej techniky. V prípade núdze by to komplikovalo záchranu cestujúcich. S karavanom to nebolo lepšie.
Priestor pre cestujúcich v Ducate doslova skolaboval. Predné koleso preniklo k nohám vodiča a jeho sedadlo sa posunulo. Posunutá bola aj spodná časť stĺpika riadenia a volant, čo ohrozilo hrudník šoféra. Aj tu sa dali dvere vodiča otvoriť iba pomocou techniky. Dvere spolujazdca sa podarilo otvoriť len s veľkým úsilím a bočné posuvné dvere sa nedali otvoriť vôbec. Vyslobodiť ranených by bolo o to ťažšie. Pritom zle dopadli aj deti v druhom rade sedadiel karavanu. Konzola sedadla sa ohla smerom v pred a hrozil kontakt ich hláv s pevnými časťami interiéru. Paradoxne, najlepšie na tom bol spolujazdec na „sedadle smrti“ ale len preto, že náraz do karavanu bol smerovaný z ľavej strany.
Toto je hrozivé video z crashtestu karavanu
Ďalšie nebezpečenstvo mala na svedomí špecifická vybava obytnej dodávky. Počas nárazu došlo k poškodeniu drevených konštrukcií nábytku, ktoré boli vymrštené rovno do priestoru cestujúcich, prípadne sa z nich uvoľnil obsah. Kuchynský box sa úplne vytrhol z upevnenia. Figuríny naznačili, že zranenia by boli s veľkou pravdepodobnosťou fatálne. U vodiča boli ohrozené chodidlá, nohy aj hrudník a pri zadných cestujúcich hlava a brušné partie. Ak sa už teda rozhodnete pre dovolenku s karavanom, ADAC dáva aspoň zopár rád. Okrem samotného pripútania odporúča dôkladné zaistenie predmetov v kabíne. Riad v kuchynke by mal byť najmä plastový a auto, ktoré si z požičovne vyberiete, vybavené asistenčnými systémami.
Adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde či autonómne brzdy môžu totiž výrazne znížiť riziko nehody. Výrobcom karavanov zas ADAC odkazuje, aby používali kvalitné materiály, ktoré sa neroztrieštia, príslušenstvo pevne uchytili ku karosérii vozidla, aby sa pri náraze neuvoľnilo, a tiež zvážiť používanie asistenčných systémov. Kempovanie totiž v posledných rokoch prekvitá. Od roku 2011 sa napríklad počet registrácií karavanov v Nemecku zvýšil až o 77 %. Koronakríza navyše zvýšila záujem o takéto dovolenky, pretože rodiny sa cítia v obytných autách lepšie chránené pred pandémiou ako v hoteloch a turistických centrách.