Júlové predaje áut vliali automobilkám do žíl optimizmus. Výrobcovia si síce uvedomovali, že zatvorenie fabrík a dílerských sietí počas prvej vlny koronakrízy spôsobilo výpadky, ktoré tento rok len ťažko doženú, ale verili že, situácia na konci decembra nebude až taká dramatická. Júl, keď sa pre nové auto rozhodlo na 27 sledovaných trhoch približne 1,27 milióna zákzaníkov, čo znamenalo pokles len o 5,7 %, tomu nasvedčoval. Po brutálnych prepadoch v marci (- 55 %) alebo v apríli (-76 %) akoby sa trh opäť nadýchol. Lenže nové dáta Európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA naznačujú, že prehnané očakávania neboli namieste.
V auguste totiž došlo opäť k strmhlavému poklesu registrácií. V medziročnom porovnaní sa predalo o 18,9 % menej nových áut. Tých 769 525 kusov znamená, že trh sa vrátil takmer do júna, ktorý bol poklesom o 22,3 % ešte silne poznačený pandémiou. Týka sa to pritom všetkých sledovaných krajín vrátane tých kľúčových. Jedinou výnimkou je Cyprus, kde akoby zázrakom narástol dopyt o 14,1 %. Tento ostrovček však len ťažko vykompenzuje straty Nemecka (- 28,8 %), Francúzska (-32,0 %), Talianska (-38,9 %) či Španielska (-40,6 %). A to sme len na štarte druhej vlny koronakrízy. Je pochopiteľné, že august zhoršil aj celoročné štatistiky.
Od januára do konca ôsmeho mesiaca putovalo k zákazníkom 6 123 852 vozidiel, o 2,9 milióna menej ako v porovnateľnom období vlaňajška. Európsky trh si tak zatiaľ zaknihoval prepad na úrovni 32 percent. Dotklo sa to všetkých automobiliek. V auguste sa síce Volkswagen udržal na špičke, ale jeho 97 442 registrácií je o 24,8 % menej ako vlani. Bol to dokonca najväčší augustový prepad v TOP 10. Kuriózne je, že na druhú priečku sa vypracoval Mercedes-Benz so zanedbateľným prepadom o 4,3 %, čo len naznačuje, že prémiových značiek sa epidémia nedotkla tak dramaticky. Stuttgartská automobilka predbehla viac áut ako Renault, Peugeot či Ford. Do prvej desiatky sa ešte zmestili BMW, Škoda, Toyota, Audi a Hyundai. BMW dokonca s rastom 7,8 %.
Výnimkou z „lavíny“ je aj jedenásta Kia. V ťažkých časoch si totiž dokázala polepšiť o neuveriteľných 18,7 %. Naopak, najväčšie kamikadze predvádza Opel, ktorý sa zrútil o 36 %, Seat (-32,5 %) ale aj Nissan (-16,8 %). No ak sa pozrieme na rebríček značiek za celých osem mesiacov, niet nikoho, kto by mal dôvod oslavovať. V prvej desiatke sa prepady pohybujú od 22 do 38 %. Týka sa to aj prvého Volkswagenu (- 33,4 %), druhého Renaultu (-30,7 %), Peugeotu (-32 %) či Mercedesu-Benz (- 24,2 %), ktorý je najúspešnejšou prémiovou značkou pred BMW aj Audi. Rekordérom prepadov je opäť Opel (- 51 %), ale aj Dacia (-40,5 %).
Je tak naivné si myslieť, že do konca roka by mohli automobilky dohnať sklz. Koronavírus rozhodne nepovedal posledné slovo. Práve naopak, Európa je na prahu druhej vlny, ktorá môže mať opäť dramatické hospodárske následky. V takých časoch ľudia kúpu auta radšej odložia.
Rebríček značiek podľa predajov (august 2020)
1. Volkswagen | 97 442 | –24,8 | 11 |
---|---|---|---|
2. Mercedes-Benz | 57 892 | –4,3 | 6,5 |
3. Renault | 53 989 | –12,3 | 6,1 |
4. Peugeot | 53 900 | –6,4 | 6,1 |
5. Ford | 52 232 | –13 | 5,9 |
6. BMW | 50 615 | +7,8 | 5,7 |
7. Škoda | 50 103 | –13,7 | 5,7 |
8. Toyota | 48 578 | –4,3 | 5,5 |
9. Audi | 43 218 | –28 | 4,9 |
10. Hyundai | 37 471 | –8,1 | 4,2 |
11. Kia | 35 920 | +18,7 | 4,1 |
12. Fiat | 34 212 | –3,3 | 3,9 |
13. Dacia | 34 112 | –34 | 3,9 |
14. Opel | 33 448 | –36,5 | 3,8 |
15. Citroën | 33 377 | –14,0 | 3,8 |
16. Seat | 29 071 | –32,5 | 3,3 |
17. Nissan | 19 893 | –16,8 | 2,2 |
18. Volvo | 16 549 | –2,1 | 1,9 |
19. Mini | 12 152 | +0,7 | 1,4 |
20. Jeep | 10 950 | –11,8 | 1,2 |
Spolu | 884 394 | –17,6 | – |
Rebríček značiek podľa predajov (január – august 2020)
1. Volkswagen | 821 279 | –33,4 | 11,3 |
---|---|---|---|
2. Renault | 501 070 | –30,7 | 6,9 |
3. Peugeot | 451 407 | –32,1 | 6,2 |
4. Mercedes-Benz | 437 360 | –24,2 | 6,0 |
5. BMW | 409 586 | –23,8 | 5,6 |
6. Škoda | 402 178 | –23,4 | 5,5 |
7. Ford | 401 722 | –38,3 | 5,5 |
8. Toyota | 393 652 | –22 | 5,4 |
9. Audi | 370 080 | –31,1 | 5,1 |
10. Fiat | 294 608 | –36,9 | 4,1 |
11. Opel | 294252 | –51,0 | 4 |
12. Citroën | 283 478 | –37,1 | 3,9 |
13. Kia | 259 442 | –23,4 | 3,6 |
14. Hyundai | 259 410 | –31,1 | 3,6 |
15. Dacia | 247 581 | –40,5 | 3,4 |
16. Seat | 237 646 | –34,6 | 3,3 |
17. Nissan | 176 522 | –35,3 | 2,4 |
18. Volvo | 168 558 | –22,5 | 2,3 |
19. Mini | 101 772 | –25,4 | 1,4 |
20. Mazda | 85 088 | –46 | 1,2 |
Spolu | 7 267 621 | –32,9 | – |