ACEA: Predaje áut v EÚ sa vracajú ku kamikadze. To nie je dobrá správa

Automobilový trh sa ešte nestihol spamätať z jarného lockdownu a augustové čísla naznačujú, že bude ešte horšie. Namiesto zotavenia je tu totiž ďalší prepad. A to len začína druhá vlna pandémie.

28.09.2020 05:00
debata (7)
Augustové predaje áut v Európe neveštia nič... Foto: JATO Dynamics
Predaj áut Augustové predaje áut v Európe neveštia nič dobré. Percentuálne poklesol trh na úroveň júna, ktorý bol ešte silne poznačený prvou vlnou pandémie.

Júlové predaje áut vliali automobilkám do žíl optimizmus. Výrobcovia si síce uvedomovali, že zatvorenie fabrík a dílerských sietí počas prvej vlny koronakrízy spôsobilo výpadky, ktoré tento rok len ťažko doženú, ale verili že, situácia na konci decembra nebude až taká dramatická. Júl, keď sa pre nové auto rozhodlo na 27 sledovaných trhoch približne 1,27 milióna zákzaníkov, čo znamenalo pokles len o 5,7 %, tomu nasvedčoval. Po brutálnych prepadoch v marci (- 55 %) alebo v apríli (-76 %) akoby sa trh opäť nadýchol. Lenže nové dáta Európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA naznačujú, že prehnané očakávania neboli namieste.

Najúspešnejšou značkou Európy ostáva... Foto: Volkswagen
VW - nové logo 2019 Najúspešnejšou značkou Európy ostáva Volkswagen, ale tento rok má na konte medziročný pokles registrácií o 33,4 %. V auguste to bolo mínus 24,8 %.

V auguste totiž došlo opäť k strmhlavému poklesu registrácií. V medziročnom porovnaní sa predalo o 18,9 % menej nových áut. Tých 769 525 kusov znamená, že trh sa vrátil takmer do júna, ktorý bol poklesom o 22,3 % ešte silne poznačený pandémiou. Týka sa to pritom všetkých sledovaných krajín vrátane tých kľúčových. Jedinou výnimkou je Cyprus, kde akoby zázrakom narástol dopyt o 14,1 %. Tento ostrovček však len ťažko vykompenzuje straty Nemecka (- 28,8 %), Francúzska (-32,0 %), Talianska (-38,9 %) či Španielska (-40,6 %). A to sme len na štarte druhej vlny koronakrízy. Je pochopiteľné, že august zhoršil aj celoročné štatistiky.

Mercedes-Benz je najúspešnejšou prémiovou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - logo Mercedes-Benz je najúspešnejšou prémiovou značkou. A vlastne jednou z vôbec najúspešnejších. V auguste bol v TOP10 na druhej priečke. A za prvých osem mesiacov štvrtý.

Od januára do konca ôsmeho mesiaca putovalo k zákazníkom 6 123 852 vozidiel, o 2,9 milióna menej ako v porovnateľnom období vlaňajška. Európsky trh si tak zatiaľ zaknihoval prepad na úrovni 32 percent. Dotklo sa to všetkých automobiliek. V auguste sa síce Volkswagen udržal na špičke, ale jeho 97 442 registrácií je o 24,8 % menej ako vlani. Bol to dokonca najväčší augustový prepad v TOP 10. Kuriózne je, že na druhú priečku sa vypracoval Mercedes-Benz so zanedbateľným prepadom o 4,3 %, čo len naznačuje, že prémiových značiek sa epidémia nedotkla tak dramaticky. Stuttgartská automobilka predbehla viac áut ako Renault, Peugeot či Ford. Do prvej desiatky sa ešte zmestili BMW, Škoda, Toyota, Audi a Hyundai. BMW dokonca s rastom 7,8 %.

Najväčšie kamikadze predvádza Opel. Jeho... Foto: Opel
Opel - logo Najväčšie kamikadze predvádza Opel. Jeho predaje sa v auguste zrútili medziročne o 36,5 % a za prvých osem mesiacov až o 51 %.

Výnimkou z „lavíny“ je aj jedenásta Kia. V ťažkých časoch si totiž dokázala polepšiť o neuveriteľných 18,7 %. Naopak, najväčšie kamikadze predvádza Opel, ktorý sa zrútil o 36 %, Seat (-32,5 %) ale aj Nissan (-16,8 %). No ak sa pozrieme na rebríček značiek za celých osem mesiacov, niet nikoho, kto by mal dôvod oslavovať. V prvej desiatke sa prepady pohybujú od 22 do 38 %. Týka sa to aj prvého Volkswagenu (- 33,4 %), druhého Renaultu (-30,7 %), Peugeotu (-32 %) či Mercedesu-Benz (- 24,2 %), ktorý je najúspešnejšou prémiovou značkou pred BMW aj Audi. Rekordérom prepadov je opäť Opel (- 51 %), ale aj Dacia (-40,5 %).

Je tak naivné si myslieť, že do konca roka by mohli automobilky dohnať sklz. Koronavírus rozhodne nepovedal posledné slovo. Práve naopak, Európa je na prahu druhej vlny, ktorá môže mať opäť dramatické hospodárske následky. V takých časoch ľudia kúpu auta radšej odložia.

Rebríček značiek podľa predajov (august 2020)

1. Volkswagen 97 442 –24,8 11
2. Mercedes-Benz 57 892 –4,3 6,5
3. Renault 53 989 –12,3 6,1
4. Peugeot 53 900 –6,4 6,1
5. Ford 52 232 –13 5,9
6. BMW 50 615 +7,8 5,7
7. Škoda 50 103 –13,7 5,7
8. Toyota 48 578 –4,3 5,5
9. Audi 43 218 –28 4,9
10. Hyundai 37 471 –8,1 4,2
11. Kia 35 920 +18,7 4,1
12. Fiat 34 212 –3,3 3,9
13. Dacia 34 112 –34 3,9
14. Opel 33 448 –36,5 3,8
15. Citroën 33 377 –14,0 3,8
16. Seat 29 071 –32,5 3,3
17. Nissan 19 893 –16,8 2,2
18. Volvo 16 549 –2,1 1,9
19. Mini 12 152 +0,7 1,4
20. Jeep 10 950 –11,8 1,2
Spolu 884 394 –17,6

Rebríček značiek podľa predajov (január – august 2020)

1. Volkswagen 821 279 –33,4 11,3
2. Renault 501 070 –30,7 6,9
3. Peugeot 451 407 –32,1 6,2
4. Mercedes-Benz 437 360 –24,2 6,0
5. BMW 409 586 –23,8 5,6
6. Škoda 402 178 –23,4 5,5
7. Ford 401 722 –38,3 5,5
8. Toyota 393 652 –22 5,4
9. Audi 370 080 –31,1 5,1
10. Fiat 294 608 –36,9 4,1
11. Opel 294252 –51,0 4
12. Citroën 283 478 –37,1 3,9
13. Kia 259 442 –23,4 3,6
14. Hyundai 259 410 –31,1 3,6
15. Dacia 247 581 –40,5 3,4
16. Seat 237 646 –34,6 3,3
17. Nissan 176 522 –35,3 2,4
18. Volvo 168 558 –22,5 2,3
19. Mini 101 772 –25,4 1,4
20. Mazda 85 088 –46 1,2
Spolu 7 267 621 –32,9

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Opel #Mercedes-Benz #VW #ACEA #predaje áut #august
Články podľa značiek