
Koronakríza si vyberá svoju daň. Ekonomicky zneistené obyvateľstvo šetrí. Pred kúpou nového auta dáva radšej prednosť lacnejším z druhej ruky. Aj to má však svoje dopady. Na trhu ojazdených áut chýbajú mladšie ročníky, ponuka nerastie, z dovozu prichádzajú prakticky už len staré „jazdenky“ a ceny stúpajú. Vyplýva to z analýzy spoločnosti AAA Auto, ktorá monitoruje trh ojazdených áut v celej strednej Európe.
V lete si zákazníci mohli vyberať z celkovej ponuky 52 647 ojazdených áut, čo bolo o osem percent menej v medziročnom porovnaní. Autá sa predávali najčastejšie vo veku 9,4 roka, a so 165 000 najazdenými kilometrami. Ich priemerná cena bola 6 200 eur, čo znamená, že v porovnaní s predošlými mesiacmi stúpla o 200 eur, medziročne dokonca o 600 eur! Ekonómovia pritom predpokladajú, že s nástupom jesennej sezóny dôjde k ďalšiemu zdražovaniu.
"Pandémia obrátila celý automobilový trh hore nohami. Nevyrábali sa autá a predĺžili sa už aj tak dlhé čakacie doby na nové vozidlá. Preto v ponuke chýbajú hlavne zánovné automobily, o ktoré je ešte väčší záujem. Za vyšší vek ponúkaných vozidiel môžu aj dovozy, keď sa na Slovensko privážajú ešte staršie a menej spoľahlivé autá ako pred pandémiou,“ popisuje situáciu Karolína Topolová, generálna riaditeľka skupiny Aures Holdings.
Podľa prieskumov sa zmenili aj zákaznícke preferencie, pretože mnoho ľudí uprednostnilo auto pred rizikovým cestovaním v hromadnej doprave. „Vďaka týmto trendom nemôže ponuka stačiť dopytu. Na trhu začínajú dochádzať niektoré modely áut, ale aj typy karosérií. Zákazníci napríklad začali hromadne skupovať praktické verzie kombi," dodáva Topolová. O to ťažšie ich zoženiete.
K výrazným zmenám v ponuke dochádza aj v jednotlivých krajoch. Napríklad v Nitrianskom kraji sa ponuka ojazdených áut znížila oproti vlaňajšku o 16,53 %, v Banskobystrickom kraji o 13,64 % a v Žilinskom o 11,07 %. K poklesu došlo vo všetkých krajoch okrem Trenčianskeho, kde bolo ponúkaných takmer 6 311 áut, čo je naopak viac ako minulý rok.