LeasePlan si dal so štúdiou poriadnu prácu. Nič objektívnejšie tu zatiaľ nemáme. Porovnával totiž relevantné autá a do výpočtu zahrnul všetky faktory od nákupnej a zostatkovej ceny, daňové zaťaženie, cez náklady na servis a palivo až po poistenie. Aby dokázal vyhodnotiť efektivitu vlastníctva elektromobilu, vytvoril neuveriteľných 912 simulácií. V porovnaní spároval autá so spaľovacím motorom a ich elektrické alternatívy z tej istej triedy. Tak sa do štúdie dostali dvojice Renault Zoe – Peugeot 208, Nissan Leaf – VW Golf, Tesla Model 3 – BMW 3 a Audi e-tron s Mercedesom-Benz GLE. Scenáre tiež zhŕňali vlastníctvo v priebehu troch, štyroch a piatich rokov s nájazdom 20 000, 30 000 a 40 000 km.
Výsledky sú pomerne veľkým prekvapením, pretože odporujú všeobecne vžitej predstave o tom, že na elektromobile musíte nutne prerobiť. A naozaj to tak je, ale len v 44 percentách modelových situácií, ktoré predstavujú 404 scenárov. Naopak, v 508 modelových simuláciách, čo je až 508 scenárov, je vlastníctvo elektromobilu výhodnejšie ako vlastníctvo vozidla, ktoré tankuje benzín alebo naftu. V priemere LeasePlan uvádza, že vážky sa obrátili o päť percent v prospech elektrických alternatív. V hre je však obrovské množstvo faktorov. Ukázalo sa, že najväčším hendikepom elektromobilov je strata hodnoty, ktorá je o 17 % vyššia, potom náklady na pneumatiky vyššie o dve percentá a na treťom mieste poistenie vyššie o šesť percent.
Rozdiely v nákladoch na elektromobil a model so spaľovacím motorom
Oblasť nákladov | rozdiel (elektromobil) |
---|---|
Strata hodnoty | +17 % |
Servisné náklady | –23 % |
Pneumatiky | +2 % |
Poistenie | +6 % |
Daňové zaťaženie | –88 % |
Palivo/elektrina | –54 % |
Celkové náklady | –5 % |
Tieto nákladové nevýhody však elektromobily rýchlo vykompenzovali až o 88 % nižším daňovým zaťažením, o 54 % nižšími nákladmi na „palivo“ a o 23 % nižšími investíciami, ktoré si vyžaduje údržba. Najlepšie obstálo Audi e-tron, teda luxusné elektrické SUV v porovnaní s Mercedesom-Benz GLE. Vo všetkých prípadoch sa ukázali celkové náklady ako nižšie. Víťazne vyšiel zo súboja aj Nissan Leaf v porovnaní s VW Golf. Naopak, náklady sa ukázali ako vyššie pri malých mestských autách pri porovnaní Renaultu-Zoe a Peugeotu 208 a tiež pri strednej triede, ktorú reprezentovali Tesla 3 a BMW radu 3.
Aj v týchto prípadoch však existovali scenáre, pri ktorých elektromobily dominovali. Podmienkou je ale vlastniť ich dlhšie, teda aspoň štyri roky a najazdiť s nimi aspoň 30 000 kilometrov. Potom ukáže Renault Zoe a čiastočne aj Tesla 3 svoju výhodnosť. Najvýznamnejším faktorom je však daňové zaťaženie v jednotlivých krajín. To úplne mení pohľad na výhodnosť či nevýhodnosť vlastníctva elektromobilov. Štúdia, ktorá porovnala 14 krajín ukázala, že takí Holanďania, Nóri, Briti či Belgičania v podstate už nemajú nad čím rozmýšľať. V Holandsku bolo výhodnejšie vlastniť elektrické autá až v 100 percentách scenárov, vo Veľkej Británii v 90 %, v Nórsku v 85 % a Belgicku v 81 %.
Najmenej výhodné je vlastniť elektromobil v Španielsku, Francúzsku a Švajčiarsku. Ostatné európske krajiny sa pohybujú v rozpätí 50 až 58 %. Vzhľadom na to, že prieskum prebiehal vlani, teda v roku 2019, je možné, že v tom súčasnom sú na tom elektromobily opäť o kúsok lepšie. Na trhu sa totiž objavuje podstatne viac modelov, čo zvyšuje konkurenciu a ceny tlačí nadol, a tiež dochádza k zlacňovaniu batérií, ktoré sú najdrahšou súčasťou elektromobilov. Takže výhodnosť, ktorá je dnes zviazaná najmä s prémiovými elektromobilmi vyšších tried, kde sú ceny elektromobilov porovnateľné s benzínovou a naftovou konkurenciou, sa začne postupne šíriť aj do nižších segmentov.