Je dobré voliť celoročné pneumatiky? Tak to je otázka, na ktorú je ťažká odpoveď. Čo je dobré na všetko, zväčša nebýva dobré na nič. Lenže istú logiku to má. Prezúvať auto na jar a začiatkom zimy nie je práve praktické. Takže celoročný plášť môže byť v tomto prípade elegantným riešením. Zdá sa, že zákazníci na to prišli, pretože v Európe sa podiel celoročných pneumatík zvýšil až 20 %. Lenže tentoraz nemá ADAC dobré správy. Po troch testoch celoročných gúm, ktoré sa zameriavali na pneumatiky pre klasické autá, si vzal tento rok na mušku pneumatiky s profilom 235/55 R17, ktoré sú určené hlavne populárnej kategórii SUV.
Brzdná dráha na mokrej vozovke z 80 na 0 km/h
Obúvajú ich modely ako Ford Kuga, Audi Q3, Volvo XC70 alebo Volkswagen Tiguan. Nájsť ich však môžete aj na dodávkach Mercedes-Benz triedy V, Volkswagene T6 alebo na Forde Tourneo Coustom. Ako sa ukázalo, ťažším a vyšším autám celoročné pneumatiky nesvedčia. Zo siedmich testovaných produktov dva celkom prepadli a ostatné dosiahli len na hodnotenie „dostatočné“, čo je na školskej stupnici štvorka. Aj najlepšia pneumatika Continental AllSeasonContact s celkovou známkou 3,6 bola horšia ako najhoršia zimná pneumatika v teste toho isté rozmeru. Okrem jednej, ktorá celkom zlyhala.
Brzdná dráha na snehu z 50 na 0 km/h
Brzdná dráha na ľade z 30 na 0 km/h
ADAC vysvetľuje, že kombinácia prvkov letného a zimného dezénu musí viesť nutne ku kompromisom. A pri SUV je tento rozdiel ešte vypuklejší. Ako to teda dopadlo? Pneumatiky Continental AllSeasonContact (3,6), Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (3,8), Nokian Weatherproof (3,9) a Uniroyal AllSeasonExpert 2 (4,3) ponúkali uspokojivé vlastnosti na mokrej vozovke, ale na suchom asfalte nepresvedčia. Experti konštatovali, že testovací Ford Kuga pri vyšších teplotách „plával“ a vyžadoval časté korekcie riadenia, a to dokonca aj pri jazde na diaľnici.
Plášť Michelin CrossClimate + je trochu iný prípad. Na suchu jazdí dobre, a dokonca sa mu darí aj na snehu, ale vykazuje veľmi slabé vlastnosti na mokrej ceste. I tak mal ešte nárok dostať sa medzi pneumatiky s hodnotením „dostatočné“. Horšie to bolo s dvojicou Vredestein Quatrac pro a Bridgestone Weather Control A005. Vredestain nepresvedčí na mokrej, suchej ani zasneženej vozovke. Zato Bridgestone sa môže na suchej ceste porovnávať s najlepšími letnými pneumatikami, ale platí za to daň v podobe nedostatočných schopností na snehu, takže vlastne ani nie je zimnou pneumatikou.
Výsledky testu celoročných pneumatík 235/55 R17
Model | Cena | Celková známka | Hodnotenie | Sucho (15 %) | Mokro (30 %) | Sneh (20 %) | Ľad (10 %) | Komfort (5 %) | Valivý odpor (10 %) | Opotrebenie (10 %) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental AllSeasonContact | 169 € | 3,6 | Dostatočné | 3,6 | 2,6 | 3,0 | 2,4 | 3,0 | 1,5 | 1,5 |
Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 166 | 3,8 | Dostatočné | 3,8 | 2,6 | 3,6 | 2,4 | 2,8 | 1,9 | 1,0 |
Michelin CrossClimate + | 172 € | 3,9 | Dostatočné | 2,6 | 2,7 | 3,9 | 2,4 | 3,0 | 2,0 | 0,6 |
Nokian Weatherproof | 147 € | 3,9 | Dostatočné | 3,9 | 2,9 | 3,0 | 2,7 | 3,4 | 2,4 | 2,0 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 146 € | 4,3 | Dostatočné | 4,3 | 2,7 | 3,0 | 2,4 | 2,7 | 2,2 | 1,0 |
Vredestein Quatrac pro | 151 € | 5,2 | Nedostatočné | 3,9 | 2,6 | 5,2 | 5,2 | 2,7 | 2,5 | 1,0 |
Bridgestone Weather Control A005 | 163 € | 5,4 | Nedostatočné | 2,6 | 2,0 | 5,4 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,0 |