Zdá sa vám, že autá s pohonom 4×4 sú v posledných rokoch nielen stále drahšie, ale je ich v ponuke aj čoraz menej? Nemýlite sa, je to pravda. Dôvod je jednoduchý. Nezmyselne prísna emisná politika Európskej únie skutočne spôsobila, že automobilky ich buď výrazne zdražujú, alebo zo svojho portfólia úplne vyraďujú. Takto sa z nášho trhu v poslednom období úplne stratili napríklad populárna Lada Niva alebo mimoriadne vydarené nové Suzuki Jimny.
Ide o emisie
Nemožno sa tomu ale diviť. Ak máte v rámci emisného koša zaplatil za každý gram emisií „nad limit“ a navyše pri každom jednom v Európe predanom aute pokutu 95 eur, dobre si rozmyslíte, či ich v ponuke necháte. Štvorkolky sú totiž o niečo ťažšie, navyše zväčša je tento typ pohonu spojený aj s výkonnejšími motormi, emisie preto logicky stúpajú. Ľahko sa preto môže stať, že v najbližších rokoch budú nasledovať osud výkonných osemvalcov a šesťvalcov, ktoré sa na Starom kontinente takmer prestali predávať.
V nižšie uvedenom zozname zistíte, že väčšina modelov s pohonom 4×4 skutočne nielen zdražela, ale aj výkonovo klesla. To je jediná šanca, ako ich v ponuke udržať. Napriek tomu tu stále sú – a aj v dostupnej cenovej relácii. My sme napočítali spolu 20 modelov, pri ktorých základná verzia auta s pohonom 4×4 stojí menej ako 30 tisíc eur.
Kráľom lacných štvorkoliek je nesporne Suzuki, značka, ktorá má v našom zozname kompletné zastúpenie v podobe Ignisu, Swiftu, SX4 S-Crossu a Vitary. Nemožno sa ale diviť, že je to zrejme prvá značka, ktorej portfólio nových modelov je aj preto kompletne elektrifikované.
Všetko sú to mild hybridy, teda autá, pri ktorých elektromotor neslúži priamo na ich pohon, ale iba vypomáhajú spaľovaciemu motoru pri akcelerácii a rozbiehaní sa, vďaka čomu mierne klesá ich spotreba. Keďže využívajú nizkokapacitné batérie, netreba ich dobíjať zo siete, zvládnu to hlavne pomocou rekuperácie počas jazdy. Všetky nové modely Suzuki s pohonom 4×4 však oproti predchodcom zdraželi v priemere o tisíc až dvetisíc eur.
Ignis už nie je top
Paradoxne, po pár rokoch sa však táto značka nemôže pochváliť tým, že má v ponuke najlacnejšiu štvorkolku na našom trhu. Aktuálne – aj keď len o pár desiatok eur, tento titul patrí novej Pande.
Jedinými modelmi v našom rebríčku, pri ktorom je základná štvorkolka v novej verzii (alebo v aktuálnom roku) o niečo lacnejšia oproti predchodcovi, sú Hyundai Tucson FIAT Panda. Pokiaľ vás pri niektorých zaujíma zdraženie, tak napríklad Duster s pohonom 4×4 oproti minulému roku zdražel bezmála o tritisíc eur.
A ako sme pristúpili k tvorbe rebríčku? Vychádzali sme výlučne z oficiálnych cenníkov, dostupných v čase písania tohto textu. Pri niektorých automobilkách sú v ponuke staršia a novšia generácia áut – napríklad pri Suzuki alebo Subaru, ktoré svoje modely tiež postupne elektrifikuje využitím motorov e-Boxer. Pri týchto značkách uvádzame len jeden model, druhý je spomenutý v poznámke. Vo väčšine prípadov ide pri „dvojverziových“ modelov o dopredaj skladových zásob tej staršej, ide však o stále dostupné autá. Preto, ak máte o niektoré záujem, netreba príliš váhať.
A treba myslieť aj na ďalšiu vec – väčšina z uvedených modelov je dostupná aj v ďalších výbavách. Napríklad s naftovými motormi, automatom alebo so silnejšími motorizáciami. Preto tento rebríček berte skôr ako pomôcku pri hľadaní cenovo dostupného auta, zodpovedajúceho vašim požiadavkám.
1. FIAT Panda 4×4
- Motor: 0,9l Twinair
- Výkon: 63 kW/85 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: 4×4
- Zákl. cena verzie 4×4: 12 590 eur
2. Suzuki Ignis
- Motor: 1,2 Dualjet Hybrid 4WD
- Výkon: 66 kW/90 koní
- Prevodovka: manuál, 5 stupňov
- Výbavový stupeň: GL+
- Zákl. cena verzie 4×4: 12 650 eur
Poznámka: Ignis sa predáva s pohonom 4×4 aj v novšej verzii. V nej má motor 1,2 l DUALJET HYBRID s výkonom 66 kW/90 koní, 5-stupňový manuál, základná cena štvorkolky je 13 990 eur.
3. Suzuki Swift
- Motor: 1,2 Dualjet
- Výkon: 66 kW/90 koní
- Prevodovka: manuál, 5 stupňov
- Výbavový stupeň: GL+
- Zákl. cena verzie 4×4: 13 130 eur
Poznámka: Swift sa predáva s pohonom 4×4 aj v novšej verzii. V nej má motor 1,2 l DUALJET HYBRID s výkonom 66 kW/90 koní, 5-stupňový manuál, základná cena štvorkolky je 14 850 eur.
4. Dacia Duster
- Motor: 1,33 TCe
- Výkon: 96 kW/130 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: Comfort
- Zákl. cena verzie 4×4: 16 340 eur
5. Suzuki SX4 S-Cross
- Motor: 1,4 BoosterJet
- Výkon: 103 kW/140 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: Premium
- Zákl. cena verzie 4×4: 19 300 eur
Poznámka: SX4 S-Cross sa predáva s pohonom 4×4 aj v novšej verzii Hybrid. V nej má motor 1,4 l BoosterJet HYBRID s výkonom 95 kW/129 koní, 6-stupňový manuál, základná cena štvorkolky je 20 990 eur.
6. Suzuki Vitara
- Motor: 1,4 l BoosterJet
- Výkon: 103 kW/140 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: Premium
- Zákl. cena verzie 4×4: 19 490 eur
Poznámka: Vitara sa predáva s pohonom 4×4 aj v novšej verzii Hybrid. V nej má motor 1,4 l BoosterJet Hybrid s výkonom 95 kW/129 koní, 6-stupňový manuál, základná cena štvorkolky je 20 450 eur.
7. Ssang-Yong Korando
- Motor: 1,5 Turbo Gdi
- Výkon: 120 kW/163 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: Style+
- Zákl. cena verzie 4×4: 19 790 eur
8. Hyundai Kona
- Motor: 1,6 T-GDi
- Výkon: 130 kW/177 k
- Prevodovka: automat, 7 stupňov
- Výbavový stupeň: Comfort
- Zákl. cena verzie x4: 20 390 eur
9. Mitsubishi ASX
- Motor: 2.0 SMART MIVEC
- Výkon: 110 kW/150 k
- Prevodovka: CVT
- Výbavový stupeň: Invite
- Zákl. cena verzie 4×4: 21 590 eur
10. Subaru Impreza
- Motor: 1,6i
- Výkon: 84 kW/114 k
- Prevodovka: Lineartronic
- Výbavový stupeň: Pure
- Zákl. cena verzie 4×4: 22 500 eur
Poznámka: Impreza sa predáva s pohonom 4×4 aj v novšej verzii s hybridným motorom 2,0i e-Boxer s výkonom 110 kW/150 koní, základná cena štvorkolky je 29 500 eur.
11. Kia Sportage
- Motor: 1,6 T-GDi
- Výkon: 130 kW/177 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: Gold
- Zákl. cena verzie 4×4: 24 290 eur
12. Hyundai Tucson
- Motor: 1,6 T-GDi
- Výkon: 110 kW/150 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: Family
- Zákl. cena verzie 4×4: 25 390 eur
Poznámka: Tucson sa predáva aj v staršej verzii s motorom 1,6 T-GDi a výkonom 130 kW/170 koní, základná cena štvorkolky vo výbave Style je 26 240 eur.
13. Subaru XV
- Motor: 1,6i
- Výkon: 84 kW/114 k
- Prevodovka: Lineartronic
- Výbavový stupeň: Pure
- Zákl. cena verzie 4×4: 25 500 eur
Poznámka: XV sa predáva aj vo verzii s motorom 2,0i e-Boxer s výkonom 110 kW/150 koní, základná cena štvorkolky je 29 990 eur.
14. Nissan X-Trail
- Motor: dCi 150
- Výkon: 110 kW/150 k
- Prevodovka: manuálna, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: 4×4
- Zákl. cena verzie 4×4: 27 190 eur
15. – 16. Mitsubishi Eclipse Cross
- Motor: 1,5 Turbo MIVEC
- Výkon: 120 kW/163 k
- Prevodovka: CVT
- Výbavový stupeň: Intense
- Zákl. cena verzie 4×4: 27 7190 eur
15. – 16. Mitsubishi Outlander
- Motor: 2,0 MIVEC
- Výkon: 110 kW/150 k
- Prevodovka: CVT
- Výbavový stupeň: Intense
- Zákl. cena verzie 4×4: 27 7190 eur
17. Škoda Octavia
- Motor: 2,0 TSI
- Výkon: 140 kW/190 k
- Prevodovka: automat, 7 stupňov
- Výbavový stupeň: Ambition
- Zákl. cena verzie 4×4: 28 480 eur
Poznámka: Octavia sa predáva aj v novej verzii s motorom 2,0 TDI s výkonom 147 kW/200 koní, základná cena štvorkolky je 30 690 eur.
18. Honda CR-V
- Motor: 1,5 VTEC Turbo
- Výkon: 127 kW/173 k
- Prevodovka: manuál, 6 stupňov
- Výbavový stupeň: Elegance
- Zákl. cena verzie 4×4: 28 990 eur
19. Seat Ateca
- Motor: 2,0 TDI
- Výkon: 110 kW/150 k
- Prevodovka: automat, 7 stupňov
- Výbavový stupeň: Style
- Zákl. cena verzie 4×4: 28 400 eur
20. VW T-Roc
- Motor: 2,0 TDI
- Výkon: 110 kW/150 k
- Prevodovka: automat, 7 stupňov
- Výbavový stupeň: Style
- Zákl. cena verzie 4×4: 29 530 eur