O koľko drahšie je jazdiť s SUV? Briti to spočítali

Móda SUV neustáva. Na európskom trhu už majú takmer 40 % podiel. U nás to nie je inak. Pritom vytiahnu z účtu motoristov podstatne viac peňazí.

10.12.2020 06:00
debata (40)
Ak sa rozhodnete pre SUV, počítajte s vyššími... Foto: carsforsale.com
Tankovanie - USA Ak sa rozhodnete pre SUV, počítajte s vyššími prevádzkovými nákladmi. Nie sú zanedbateľné.

SUV majú množstvo výhod. Najmä tú, že sú podstatne univerzálnejšie. Poradia si s nekvalitnými povrchmi, je z nich lepší výhľad, ľahšie sa do nich nasadá, majú priestrannejšiu kabínu a väčší kufor ako ich konvenční pendanti. Lenže sú tu aj nevýhody. SUV sú drahšie, od čoho sa odvíja aj výška poistenia, a pokoj vášmu účtu nedajú ani na čerpacích staniciach. Športovo-úžitkové autá sú totiž ťažšie a ich vysoká stavba zvyšuje aerodynamický odpor. To sa musí nutne prejaviť na spotrebe paliva.

Napokon, nie je tajomstvom, že stúpajúce priemerné emisie áut v posledných rokoch majú na svedomí práve ony. Smädné SUV jednoducho „zožerú“ všetko palivo, ktoré ušetria autá s alternatívnymi pohonmi. A zaň treba platiť. O koľko viac? Tak odpoveď na túto otázku priniesol britský Auto Express. Vypočítal, že len za palivo minú britskí majitelia SUV priemerne o 409 libier (448 eur) viac ako majitelia klasických hatchbackov, sedanov alebo kombi. Britská realita nebude pritom ďaleko od tej slovenskej, keďže Auto Expres vychádzal z ročného nájazdu 9 700 km.

Samozrejme, tých 409 libier je priemer, ktorý vychádza zo široko rozvetvenej rodiny moderných SUV a crossoverov – od tých najmenších po najväčšie. Zaujímavejší je preto pohľad na jednotlivé segmenty. Takže pri malých SUV typu Renault Captur alebo Audi Q2 je prevádzka drahšia oproti Cliu alebo Audi A2 o 145 libier (159 eur). V triede BMW X1 alebo Volva XC40 vzrastie rozdiel na 154 libier (169 eur) v neprospech SUV. A čím ideme vyššie, tým je prevádzka menej výhodná. V triede, kam patrí Škoda Karoq alebo VW Tiguan, si v porovnaní s Octaviou alebo Golfom Variant vypýtajú SUV na palive o 182 libier (199 eur) viac.

No a majitelia takého BMW X5 alebo Škody Kodiaq musia počítať s rozdielom až 405 libier (445 eur), než keby jazdili na BMW 5 Touring či so Škodou Superb. Ich prevádzka je dokonca o 331 libier (363 eur) drahšia aj v porovnaní s MPV typu VW Sharan alebo Ford Galaxy. A to hovoríme len o nákladoch za palivo. Tie komplexné sú oveľa vyššie. Vyššia hmotnosť totiž vplýva aj na rýchlejšie opotrebenie pneumatík či bŕzd. Navyše sú pneumatiky a brzdy na SUV drahšie. Zdá sa ale, že popularite SUV to neubližuje. Darí sa im aj napriek výhradám ochranárskych organizácií a snahy viacerých krajín odradiť od ich kúpy vyšším zdanením.

© Autorské práva vyhradené

40 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #spotreba paliva
Články podľa značiek