Záujemcovia o ojazdené autá sa rozhodujú inak a svojím spotrebiteľským správaním určujú ceny jednotlivých značiek a modelov. Výsledkom je, že niektoré z nich strácajú hodnotu viac a niektoré menej. A práve strata hodnoty je najvyšším „prevádzkovým nákladom“ nového auta.
Nemecká spoločnosť Schwacke zameraná na oceňovanie ojazdených automobilov pravidelne vyhodnocuje stratu hodnoty jednotlivých značiek. Do rebríčka zaraďuje len značky, ktorých frekvenciu výskytu na trhu možno pokladať za bežnú, takže sa vyhneme superšportom ako Ferrari či Lamborghini alebo luxusným limuzínam z dielne Rolls-Royce. Naopak, nájdeme v nej bežné a prémiové značky, ktoré dosiahli vek troch rokov. A keďže portfólio väčšiny výrobcov je rozmanité, porovnanie forma uskutočnila v relatívnych hodnotách.
Ako referenčnú značku si v Schwacke zvolili Porsche, keďže to si dlhodobo udržuje vysokú zostatkovú hodnotu hlavne vďaka modelu 911. Preto je v tabuľke na prvom mieste s relatívnou zostatkovou hodnotou 100 %. Percentá ostatných značiek určujú mieru udržania hodnoty v porovnaní s Porsche, čo znamená, že čím je značka v tabuľke nižšie, tým viac stráca na hodnote.
No a hneď na čele rebríčka sa ukazuje, ako sa môže investícia do konkrétnej značky vyplatiť, hoci motivácia kupujúcich je diametrálne odlišná. Na druhom mieste skončil Land Rover a na treťom Dacia. Kým britská prémiová značka ťaží hlavne zo zamerania na SUV, Daciu možno nazvať ľudovou značkou. Kým cenu ojazdených trojročných Land Roverov drží vysoko dopyt, u Dacie je to nízka nákupná cena, ktorá nevytvára veľký priestor pre ďalšie znižovanie.
Kým vrchné priečky rebríčka sú skôr pomôckou pre kupujúcich nových vozidiel, tie spodné môžu pomôcť pri výbere záujemcom o tie ojazdené. Práve tu sa ukazuje, že už trojročné auto s neveľa najazdenými kilometrami dokáže byť výrazne lacnejšie ako nové. Kúpa ojazdených modelov prémiových značiek ako Jaguar, Volvo, či Alfa Romeo sa tak razom stáva lákavejšou.
Relatívna zostatková hodnota trojročných áut podľa Schwacke
Poradie | Značka | Relatívna zostatková hodnota v % |
---|---|---|
1. | Porsche | 100,0 |
2. | Land Rover | 99,4 |
3. | Dacia | 98,6 |
4. | Jeep | 92,7 |
5. | Mini | 89,6 |
6. | BMW | 87,2 |
7. | Toyota | 87,1 |
8. | Mazda | 84,6 |
9. | Škoda | 84,2 |
10. | Kia | 83,9 |
11. | Lexus | 83,3 |
11. | Mitsubishi | 83,3 |
13. | Audi | 83,1 |
14. | Suzuki | 82,8 |
14. | Volkswagen | 82,8 |
16. | Hyundai | 82,5 |
17. | Mercedes-Benz | 82,4 |
18. | Nissan | 81,6 |
19. | Honda | 80,5 |
20. | Seat | 80,1 |
21. | Alfa Romeo | 79,8 |
22. | Peugeot | 77,4 |
22. | Ford | 77,4 |
24. | Volvo | 77,1 |
25. | Fiat | 76,9 |
26. | Renault | 75,7 |
27. | Citroën | 75,6 |
28. | Opel | 74,8 |
29. | Jaguar | 72,3 |
30. | Smart | 70,2 |
*Porsche figuruje ako referenčná značka, ktorá stráca hodnotu najmenej