Spokojnosť zákazníkov je pre automobilky doslova zlatom. Ak majú majitelia so svojím autom dobré skúsenosti, ostanú značke verní. Ak nie, výrobca ich stratí. Zvlášť citlivá je táto téma vo svete elektromobilov. Tie majú totiž stále množstvo limitov, najmä v oblasti dojazdu a rýchlosti nabíjania. O to zaujímavejšie sú výsledky štúdie EVX (Electric Vehicle Xpereience) spotrebiteľskej organizácie J.D. Power, ktorá sa zamerala na hodnotenie spokojnosti majiteľov elektrických áut. „Vernosť k značke môže byť medzi majiteľmi elektromobilov veľmi nestabilná,“ povedal Brent Gruber, z J.D. Power.
Najväčšia kritika smeruje k dojazdu
„Zatiaľ čo súčasní užívatelia zväčša tvrdia, že pri elektromobile zostanú aj v budúcnosti, to či ostanú aj pri danej značke, isté vôbec nie je. Výrobcovia elektrických áut si budú musieť udržať vernosť kupujúcich aj inými spôsobmi, ako nižšími prevádzkovými nákladmi. Najmä ak v nasledujúcich troch rokoch dôjde vplyvom príchodu nových elektromobilov k silnej konkurencii. Musia ponúkať autá, ktoré budú nielen ekonomické, ale aj vzrušujúce a uspokoja širšie potreby ich majiteľov,“ dodáva Gruber.
Spokojnosť s prémiovými elektromobilmi
Model | Index EVX |
---|---|
1. Tesla | S 798 |
2. Tesla 3 | 790 |
Priemer spokojnosti | 782 |
3. Tesla Y | 780 |
4. Tesla X | 758 |
5. Audi e-tron | 686 |
6. Jaguar I-Pace | 669 |
Štúdia EVX vychádza z dát, ktoré pochádzajú z odpovedí 9 632 majiteľov elektromobilov, ktorí sa vyjadrovali ku kľúčovým vlastnostiam svojich áut – presnosti udávaného dojazdu, k dostupnosti verejných nabíjacích staníc, dojazdu na jedno nabitie, prevádzkovým nákladom, pôžitku z jazdy, jednoduchosti domáceho nabíjania a ku kvalite a spoľahlivosť vozidla. Index EVX je potom vyjadrený na stupnici od 0 do 1 000 bodov. Ukázalo sa, že najviac výhrad smeruje k dojazdu a presnosti udávaného počtu kilometrov do vybitia batérie.
„Aj keď väčšina majiteľov najazdí denne menej, ako elektromobily umožňujú, chcú si byť istí, že dojazd zodpovedá realite. Je to o pokoji v duši,“ vysvetľuje Gruber. Ďalším dôležitým kritériom sú možnosti nabíjania. Vďaka Tesle, ktorá má v USA rozsiahlu sieť značkových nabíjačiek, sú majitelia prémiových elektromobilov s nabíjaním výrazne spokojnejší ako tí, ktorí vlastnia elektromobil niektorej z masových značiek. Majitelia prémiových a bežných elektrických áut sa ale líšia aj v prioritách, ktoré od svojich áut očakávajú. Kým pre tých bohatších je nadôležitejšia kvalita, tí chudobnejší žiadajú paradoxne pôžitok z jazdy.
Víťazmi Tesla, no najmä Kia
J.D. Power však jedným dychom dodáva, že hoci modely Tesly nie sú práve vychýrené kvalitou, ich majitelia sú im ochotní mnohé odpustiť a demonštrujú to aj odpoveďami v ankete v oblasti spoľahlivosti. Všetkých však spája záujem o elektromobily z dôvodu očakávaných nižších prevádzkových nákladov, ktoré vyplývajú z jednoduchšieho servisu a lacnejšieho „tankovania“. Poďme ale na výsledky. Celkovým víťazom prieskumu s indexom 798 bodov je Tesla S a teda je aj víťazom v triede prémiových elektromobilov. Nasledujú Tesla 3, Tesla Y, Tesla X a až potom európski premianti Audi e-tron a Jaguar I-Pace.
Spokojnosť s manstreamovými elektromobilmi
Model | Index EVX |
---|---|
1. Kia e-Niro | 782 |
2. Chevrolet Bolt | 745 |
3. Hyundai Kona EV | 743 |
Priemerná spokojnosť | 730 |
4. Nissan Leaf | 712 |
5. VW e-Golf | 698 |
Oveľa zaujímavejšia je však kategória elektromobilov mainstreamových značiek, pretože je tu väčšia konkurencia a navyše sú výrazne lacnejšie, takže elektromobilitu sprístupňujú väčšiemu okruhu záujemcov. No a v tejto triede je jasným víťazom crossover Kia e-Niro so ziskom 782 bodov, čo je spokojnosť na úrovni priemeru prémiovej triedy. Nasledujú Chevrolet Bolt a Hyundai Kona Electric. Do prvej päťky sa ešte zmestili Nissan Leaf a elektrický e-Golf. Ide síce o americkú štúdiu, no od európskeho pohľadu na vec nemusia mať jej výsledky ďaleko.
Tieto elektromobily sú, až na Chevrolet Bolt, dostupné aj u nás. Najväčší rozdiel tak bude spočívať v odlišnej nabíjacej infraštruktúre. Tá je v USA, najmä v Kalifornii, oveľa hustejšia, ako v niektorých európskych krajinách, nehovoriac o Slovensku. Víťazstvo Kia e-Niro v triede masových elektromobilov ale nebude náhodné. Podobne sa totiž umiestnila aj v nedávnom prieskume spoločnosti Castrol, ktorý zistil, že práve tento elektromobil má svojimi vlastnosťami, ako cenou, dojazdom, rýchlosťou nabíjania či kvalitou najbližšie k požiadavkám zákazníkov. Castrol vtedy respondentom kládol otázku, za akých okolností by sa rozhodli zameniť auto so spaľovacím motorom za elektrické.