Rebríček spoľahlivosti TÜV Report, ktorý vychádza z výsledkov každoročných kontrol miliónov vozidiel na nemeckých staniciach technickej kontroly, je dobrou pomôckou pri výbere „jazdenky“. Hoci k nemu majú mnohí výhrady, pretože nerozlišuje napríklad firemné autá od tých súkromných a tiež nezohľadňuje rozdiely v počte najazdených kilometrov, málokto si dovolí jeho výsledky ignorovať. Tie sme vám predstavili už viackrát, no tentoraz sa pozrieme na úplnú špičku. A to podľa jednotlivých tried. Nie vekových, ale podľa segmentov.
Týchto deväť áut jednoducho vytŕča spoľahlivosťou z radu. A nemusí to byť nutne len v triede najmladších áut s vekom od dvoch do troch rokov, hoci práve z neho plynú víťazi. Pozíciu si totiž dokážu držať v priebehu času, teda aj vtedy, keď majú šesť, deväť či dokonca 11 rokov. Ako vidíme, väčšina z nich pochádza z Nemecka. Ale nehovoríme len drahých prémiových modeloch. Dôkaz máme hneď v triede mini, kde je kráľom dnes už nevyrábaný Opel Adam. Nižšej triede už ale kraľuje Ingolstadt so svojím Audi A1.
Audi navyše bodovalo aj medzi luxusnými autami, kde získalo zlato 4-dverové kupé Audi A7. Lenže najviac medailí ma predsa len Mercedes-Benz. Trieda E zvíťazila medzi modelmi vyššej strednej triedy, béčko medzi MPV a GLC medzi SUV. Mercedesy-Benz B a GLC navyše kraľujú celému rebríčku bez rozdielu veku a tried. GLC je prvé a béčko tretie. Medzi ne sa ešte dostal druhý opel Opel – Insignia. Je len logické, že toto auto je zároveň aj víťazom v strednej triede. A potom tu máme jedno prekvapenie. Medzi kompaktmi, teda v nižšej strednej triede, ukázal chrbát všetkým súperom Hyundai i30, jediný Kórejčan v deviatke najlepších.
Chýba nám už len jediný medailista. A tým je Porsche 911. Športové kupé zo Zuffenhausenu je síce autom pre vyvolených, ale aj dôkazom, že vek mu neškodí. V celkovom poradí bez rozdielu tried je na štvrtom mieste a na špičke ostáva aj v starších vekových kategóriách. Čím je staršie, tým viac zahanbuje konkurentov. Pripomeňme, že priemerný koeficient poruchovosti medzi najmladšími autami s vekom do troch rokov bol v aktuálnom rebríčku 5,4. To znamená, že 5,4 % z kontrolovaných exemplárov STK neprešli. Týchto deväť áut je však vysoko nad priemerom.
Trieda mini
Opel Adam – koeficient poruchovosti – 3,7
Tento štýlový mestský trpaslík sa dnes už síce nevyrába, ale ako jazdený ho v inzerátoch určite nájdete. Technici nemeckých STK ospevujú jeho podvozok, brzdy, motor aj svetlá. Zmieriť sa musíte len s tým, že neponúka päť dverí. Inak nemá slabé miesto. No táto kvalita čosi stojí. Ak oň máte záujem, pripravte si aspoň 5 700 eur.
Nižšia trieda
Audi A1 – koeficient poruchovosti 3,3
Aj po deviatich rokoch produkcie jazdia tri štvrtiny produkcie tohto subkompaktu z Ingolstadtu bez vážnych problémov. Čo k tomu dodať. Asi len to, že aj v tomto prípade sa za kvalitu platí. Jeho priemerná cena na trhu jazdených áut je približne 7 000 eur. No je to podstatne menej, ako zaň dali prví majitelia. Cena A1 bola totiž vždy trúfalá.
Nižšia stredná trieda
Hyundai i30 – koeficient poruchovosti 2,4
Hyundai i30 je jediným Kórejčanom medzi najlepšími. A aj tam patrí. Koeficientom poruchovosti atakuje úplnú špičku bez rozdielu tried. V podstate nemá „muchy“. A pritom nemusí byť v bazári drahý, keďže Hyundai nepatrí k prémiovým značkám. Vyrába sa pritom až v troch karosárskych verziách, takže si nájdete určite ten pravý.
Stredná trieda
Opel Insignia – koeficient poruchovosti 2,2
A máme tu ďalší Opel. Tentoraz luxusnú Insigniu, ktorá spoľahlivosťou poráža aj prémiových konkurentov. Jediným slabým miestom býva podľa TÜV občasný únik oleja. Ale inak sa na Insigniu môžete spoľahnúť. A opäť ju kúpite lacnejšie ako súperov s logami Mercedes-Benz, Audi či BMW.
Vyššia stredná trieda
Mercedes-Benz E – koeficient poruchovosti 3,7
Mercedes-Benz má síce v TÜV Reporte aj svoje „prepadáky“, ale éčko k nim určite nepatrí. Luxusný sedan či kombi sú krásne, pohodlné a nadmieru spoľahlivé. Citlivým miestom býva len predná náprava. Tú radšej skontrolujete. Za dobrý kúsok však zaplatíte približne 24 000 eur. Ale neskôr ho zas dobre predáte.
Vyššia trieda
Audi A7 – koeficient poruchovosti 4,3
Občasné problémy s elektronikou a diferenciálom stoja za koeficientom poruchovosti, ktorý nie je úplne omračujúci, no žiaden z konkurentov na tom nie je lepšie. Takže A7 patrí k dobrým voľbám. Navyše dokáže spoľahlivo slúžiť aj s pribúdajúcim vekom.
SUV
Mercedes-Benz GLC – koeficient poruchovosti 1,7
SUV strednej triedy zo Stuttgartu je nielen kráľom spoľahlivosti vo svojej triede, ale aj aktuálnych štatistík celého TÜV Reportu. Len zriedka máva problémy. A ak áno, týkajú sa jeho podvozku. TÜV preto odporúča kontrolu najmä pri kúpe exemplárov, ktoré jazdili v teréne. Aj tu ale za kvalitu platíte. Trojročné exempláre stoja aj 25 000 eur.
Športové autá
Porsche 911 – koeficient poruchovosti 2,2
Aj toto auto atakuje najvyššie priečky rebríčka spoľahlivosti bez rozdielu tried. A to už celé roky. Je ale pravdou, že kupé zo Zuffenhausenu za to vďačí aj nižšiemu počtu najazdených kilometrov a tiež láskyplnej starostlivosti zo strany jeho majiteľov. Jednoducho, Porsche 911 je miláčikom garáží a vždy sa mu dostane ten najlepší servis.
MPV
Mercedes-Benz B – koeficint poruchovosti 2,2
V podstate nenápadný minivan zo Stuttgartu vytŕča spoľahlivosťou nad väčšinu súčasných áut. A to bez rozdielu tried. Patrí k vôbec trom najlepším. Hľadať na ňom chyby je naozaj ťažké. Veľa emócií síce neponúka, no vráti vám to svojím praktickým interiérom. Pritom zaň nemusíte platiť toľko ako za módne SUV.