Čo znamenajú čísla na pneumatikách? Je to trochu hlavolam

Prezúvacia sezóna je v plnom prúde. Ak však chcete vybrať správnu pneumatiku, mali by ste rozumieť jej číslam. Väčšina z nich odkazuje na jej rozmery. Na trhu je mnoho druhov pneumatík s najrôznejšími rozmermi. No vaše auto môže jazdiť len na zlomku z nich.

14.04.2021 05:00
Rozmer pneumatiky určuje viacero čísel. Foto: Martin Majerníček, Pravda
pneumatika, bočnica Rozmer pneumatiky určuje viacero čísel.

Výber správneho rozmeru pneumatiky môže pripomínať hlavolam, no pre splnenie zákonných náležitostí a zaistenie bezpečnej jazdy je kľúčový. Dodržiavanie správnych rozmerov pneumatík je dôležité najmä preto, aby ich bolo možné obuť na disk a následne, aby sa pneumatiky s diskom zmestili do blatníkov auta a umožnili jeho ovládanie. Aké pneumatiky môže mať vaše auto obuté, nájdete v takzvanom veľkom technickom preukaze.

Príklad základného rozmeru: 225/55 R17 98H

Prvé trojčíslie označuje šírku behúňa pneumatiky. Je udávané v milimetroch. Šírka pneumatiky je dôležitá pre trakciu samotného auta. Čím je pneumatika širšia, tým lepšie prenáša na cestu výkon. Automobil so širšou pneumatikou skôr zabrzdí a má lepšiu trakciu v zákrutách. Väčšia šírka rovnako so sebou prináša aj väčší valivý odpor, a teda aj vyššiu spotrebu.

Druhé dvojčíslie označuje výšku bočnice pneumatiky. Tento údaj je pre zmenu udávaný v percentách šírky prierezu a nazýva sa profilovým číslom alebo profilom. Čím je pneumatika vyššia, tým lepšie zvláda prejazd nerovnosťami. Nízke pneumatiky, takzvané nízkoprofilové, zlepšujú jazdné vlastnosti na kvalitnom asfalte, no znižujú jazdný komfort.

Problémom čítania údajov na pneumatike je fakt,... Foto: Needpix
pneumatiky Problémom čítania údajov na pneumatike je fakt, že takmer každé číslo je v iných jednotkách.

Dvojčíslie za písmenom R označuje priemer disku, na ktorý je možné pneumatiku obuť. Tento údaj je udávaný v palcoch. Napríklad, ak je na pneumatike označenie „R16“, gumu je možné obuť na disk s priemerom 16 palcov. Samotné písmeno „R“ odkazuje na radiálnu konštrukciu pneumatiky. Teda, že vlákna kostry pneumatiky sú uložené kolmo na obvodovú kružnicu.

Maximálna rýchlosť a zaťaženie

Za údajmi o rozmeroch nasleduje ďalšia dvojica čísel a písmeno. Ide o informáciu o maximálnej rýchlosti, na ktorú je pneumatika stavaná, a o index zaťaženia. Index zaťaženia predstavujú čísla. Na aute nemôžete mať pneumatiku, ktorá má menší index zaťaženia ako ten, ktorý je zapísaný v technickom preukaze. Napríklad pneumatika s indexom zaťaženia 85 zvládne záťaž 515 kg.

Rýchlostný index musí taktiež korešpondovať s tým, aký je zapísaný v technickom preukaze auta. Vyšší byť môže. Nižší len v prípade zimných pneumatík. Napríklad rýchlostný index H zodpovedá maximálnej rýchlosti 210 km/h.

Index Maximálna rýchlosť (km/h)
Q 160
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
Z nad 240

„V súvislosti so záťažou je možné nájsť na pneumatike označenie XL alebo EXTRA LOAD, čo znamená, že pneumatika je zosilnená. Má posilnenú bočnicu, aby mohla viac uviezť, a tiež má zosilnený celý podklad behúňa a uloženie dezénových blokov,“ uvádza spoločnosť Continental. Tieto pneumatiky využívajú najmä vozidlá kategórie SUV, a väčšinou sú drahšie.

Index zaťaženia Nosnosť (kg) Index zaťaženia Nosnosť (kg)
71 345 92 630
72 355 93 650
73 365 94 670
74 375 95 690
75 387 96 710
76 400 97 730
77 212 98 750
78 425 99 775
79 437 100 800
80 450 101 825
81 462 102 850
82 475 103 875
83 487 104 900
84 500 105 925
85 515 106 950
86 530 107 975
87 545 108 1000
88 560 109 1030
89 580 110 1060
90 600 111 1090
91 615 112 1120

Vek pneumatiky nie je dôvod na paniku

V posledných rokoch sa diskutuje o dôležitosti veku pneumatík. Vek na úrovni piatich rokov nie je v prípade pneumatík dôvod na ich výmenu. Kľúčový je stav dezénu plášťov.

„Množstvo interných testov, ktoré sme v uplynulých rokoch uskutočnili, potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a pneumatikou vyrobenou pred piatimi rokmi. Rozdiely sú také minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne päť rokov,“ hovorí Ing. Aleš Langer, šéf oddelenia technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum. Podľa spoločnosti Continental je nevyhnutné pre udržanie kvality pneumatiky aj so stúpajúcim vekom jej správne skladovanie.

Vek pneumatiky zistíte z DOT označenia, ktoré sa takisto nachádza na jej bočnici. Spravidla je v porovnaní s rozmermi pneumatiky toto číslo menšie. Najdôležitejšie je posledné štvorčíslie pneumatiky, ktoré označuje poradové číslo týždňa, keď bola guma vyrobená, spolu s rokom výroby. Vďaka tomuto označeniu dokážete zistiť, aký má vaša pneumatika vek.

Pre zimné je rozhodujúci ďalší symbol

Ak na bočnici pneumatiky nájdete označenie „M+S“, znamená to, že plášť má zlepšené jazdné vlastnosti na snehu. Continental odporúča pri teplotách nižších ako 7°C použitie pneumatík s alpským symbolom. Viac o zimnom označovaní pneumatík sa dočítate v článku o alpskom symbole.

Máte ešte dobré zimné pneumatiky? Pozrite si, čo je pri nich dôležité.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky
Články podľa značiek