Výber správneho rozmeru pneumatiky môže pripomínať hlavolam, no pre splnenie zákonných náležitostí a zaistenie bezpečnej jazdy je kľúčový. Dodržiavanie správnych rozmerov pneumatík je dôležité najmä preto, aby ich bolo možné obuť na disk a následne, aby sa pneumatiky s diskom zmestili do blatníkov auta a umožnili jeho ovládanie. Aké pneumatiky môže mať vaše auto obuté, nájdete v takzvanom veľkom technickom preukaze.
Príklad základného rozmeru: 225/55 R17 98H
Prvé trojčíslie označuje šírku behúňa pneumatiky. Je udávané v milimetroch. Šírka pneumatiky je dôležitá pre trakciu samotného auta. Čím je pneumatika širšia, tým lepšie prenáša na cestu výkon. Automobil so širšou pneumatikou skôr zabrzdí a má lepšiu trakciu v zákrutách. Väčšia šírka rovnako so sebou prináša aj väčší valivý odpor, a teda aj vyššiu spotrebu.
Druhé dvojčíslie označuje výšku bočnice pneumatiky. Tento údaj je pre zmenu udávaný v percentách šírky prierezu a nazýva sa profilovým číslom alebo profilom. Čím je pneumatika vyššia, tým lepšie zvláda prejazd nerovnosťami. Nízke pneumatiky, takzvané nízkoprofilové, zlepšujú jazdné vlastnosti na kvalitnom asfalte, no znižujú jazdný komfort.
Dvojčíslie za písmenom R označuje priemer disku, na ktorý je možné pneumatiku obuť. Tento údaj je udávaný v palcoch. Napríklad, ak je na pneumatike označenie „R16“, gumu je možné obuť na disk s priemerom 16 palcov. Samotné písmeno „R“ odkazuje na radiálnu konštrukciu pneumatiky. Teda, že vlákna kostry pneumatiky sú uložené kolmo na obvodovú kružnicu.
Maximálna rýchlosť a zaťaženie
Za údajmi o rozmeroch nasleduje ďalšia dvojica čísel a písmeno. Ide o informáciu o maximálnej rýchlosti, na ktorú je pneumatika stavaná, a o index zaťaženia. Index zaťaženia predstavujú čísla. Na aute nemôžete mať pneumatiku, ktorá má menší index zaťaženia ako ten, ktorý je zapísaný v technickom preukaze. Napríklad pneumatika s indexom zaťaženia 85 zvládne záťaž 515 kg.
Rýchlostný index musí taktiež korešpondovať s tým, aký je zapísaný v technickom preukaze auta. Vyšší byť môže. Nižší len v prípade zimných pneumatík. Napríklad rýchlostný index H zodpovedá maximálnej rýchlosti 210 km/h.
Index | Maximálna rýchlosť (km/h) |
---|---|
Q | 160 |
S | 180 |
T | 190 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
Z | nad 240 |
„V súvislosti so záťažou je možné nájsť na pneumatike označenie XL alebo EXTRA LOAD, čo znamená, že pneumatika je zosilnená. Má posilnenú bočnicu, aby mohla viac uviezť, a tiež má zosilnený celý podklad behúňa a uloženie dezénových blokov,“ uvádza spoločnosť Continental. Tieto pneumatiky využívajú najmä vozidlá kategórie SUV, a väčšinou sú drahšie.
Index zaťaženia | Nosnosť (kg) | Index zaťaženia | Nosnosť (kg) |
---|---|---|---|
71 | 345 | 92 | 630 |
72 | 355 | 93 | 650 |
73 | 365 | 94 | 670 |
74 | 375 | 95 | 690 |
75 | 387 | 96 | 710 |
76 | 400 | 97 | 730 |
77 | 212 | 98 | 750 |
78 | 425 | 99 | 775 |
79 | 437 | 100 | 800 |
80 | 450 | 101 | 825 |
81 | 462 | 102 | 850 |
82 | 475 | 103 | 875 |
83 | 487 | 104 | 900 |
84 | 500 | 105 | 925 |
85 | 515 | 106 | 950 |
86 | 530 | 107 | 975 |
87 | 545 | 108 | 1000 |
88 | 560 | 109 | 1030 |
89 | 580 | 110 | 1060 |
90 | 600 | 111 | 1090 |
91 | 615 | 112 | 1120 |
Vek pneumatiky nie je dôvod na paniku
V posledných rokoch sa diskutuje o dôležitosti veku pneumatík. Vek na úrovni piatich rokov nie je v prípade pneumatík dôvod na ich výmenu. Kľúčový je stav dezénu plášťov.
„Množstvo interných testov, ktoré sme v uplynulých rokoch uskutočnili, potvrdilo, že bežný vodič nemôže rozpoznať rozdiel medzi novou pneumatikou a pneumatikou vyrobenou pred piatimi rokmi. Rozdiely sú také minimálne, že ani profesionálni testovací jazdci rozdiel nezaregistrujú. Behúňová zmes moderných plášťov obsahuje činidlá s postupným uvoľňovaním, ktoré chránia pneumatiku pri správnom skladovaní minimálne päť rokov,“ hovorí Ing. Aleš Langer, šéf oddelenia technického zákazníckeho servisu v spoločnosti Continental Barum. Podľa spoločnosti Continental je nevyhnutné pre udržanie kvality pneumatiky aj so stúpajúcim vekom jej správne skladovanie.
Vek pneumatiky zistíte z DOT označenia, ktoré sa takisto nachádza na jej bočnici. Spravidla je v porovnaní s rozmermi pneumatiky toto číslo menšie. Najdôležitejšie je posledné štvorčíslie pneumatiky, ktoré označuje poradové číslo týždňa, keď bola guma vyrobená, spolu s rokom výroby. Vďaka tomuto označeniu dokážete zistiť, aký má vaša pneumatika vek.
Pre zimné je rozhodujúci ďalší symbol
Ak na bočnici pneumatiky nájdete označenie „M+S“, znamená to, že plášť má zlepšené jazdné vlastnosti na snehu. Continental odporúča pri teplotách nižších ako 7°C použitie pneumatík s alpským symbolom. Viac o zimnom označovaní pneumatík sa dočítate v článku o alpskom symbole.
Máte ešte dobré zimné pneumatiky? Pozrite si, čo je pri nich dôležité.