Znižovanie emisií z dopravy nemusí byť zložité. Funkčné riešenie je na dosah

Slovensko sa spolu s ďalšími krajinami Európskej únie vydalo na cestu ozeleňovania najväčších znečisťovateľov ovzdušia, medzi ktorými dominuje cestná doprava. Naplnenie klimatických cieľov, ku ktorým sme sa ako krajina zaviazali do roku 2030, zatiaľ nevyzerá optimisticky. Na ceste k uhlíkovej neutralite potrebujeme podporu väčšieho množstva zdrojov obnoviteľnej energie, ktoré sa neviažu na budovanie novej infraštruktúry, ani na vývoj v laboratóriách a vedia začať fungovať okamžite.

30.04.2021 00:00
biojazda2 Foto:
Kamión jazdiaci na čisté biopalivo vyrazil na cesty

Zelený Plán obnovy vyčlenil nemalé prostriedky na boj s emisiami. Aj nákladná a autobusová doprava bude musieť zvyšovať podiel ekologických vozidiel vo vozovom parku. Slovensko ako krajina prijala záväzok navýšenia obnoviteľnej energie v doprave o 14 % do roku 2030. Sme tak na dobrej ceste – už len si zvoliť správne nástroje, a hlavne palivo.

Domáce zdroje obnoviteľnej energie

„Skúšali sme rôzne alternatívy, napríklad LNG či CNG, ale vzhľadom na málo rozvinutú infraštruktúru na čerpacích staniciach na Slovensku sme to pozastavili,“ hovorí Pavol Piešťanský, generálny riaditeľ Yellow Express. Práve táto nákladná prepravná spoločnosť už dlhšie hľadá možnosti ako ozeleniť svoj vozový park. Predstavu o tom, aké podmienky by mal alternatívny pohon spĺňať, má Pavol Piešťanský od začiatku: „Mal by byť biznisovo aj logisticky vyspelý, mal by pochádzať z lokálnych zdrojov a nebyť závislý na dovoze. Len takto dokáže splniť ambície a záväzky Slovenska v oblasti obnoviteľných zdrojov energie v doprave.“ S takouto myšlienkou oslovil Združenie pre výrobu a využitie biopalív. Odtiaľ ho nasmerovali na slovenského producenta biopalív, konkrétne bionafty, spoločnosť Meroco, ktoré vyrába bionaftu a môže okamžite dodávať 100 % bionaftu B100 aj pre testovanie v nákladnej doprave.

biojazda3, PR článok, reklama, nepoužívať
Nízkoemisné riešenie zo Švédska

Rozhodnutie autodopravcu otestovať bionaftu v ostrej premávke vyzerá byť kompromisom medzi efektívnou redukciou emisií a ekonomickosťou a funkčnosťou prevádzky. Kamión, špeciálne upravený pre jazdu na čistú bionaftu B100, doviezli od výrobcu zo Švédska, ktoré podobnú formu nízkoemisnej dopravy úspešne aplikovalo v nákladnej doprave a už aj v MHD v Štokholme.

Na prvý pohľad bežný kamión so spaľovacím motorom, ktorý však z jazdy na 100 % bionaftu neprodukuje žiadne skleníkové plyny. Oproti tomu ich klasická nafta vyprodukuje 0,75 kilogramov na kilometer. Projektom Biojazda.sk, ako dopravca pilotnú jazdu ekologického kamióna nazval, chce overiť, že práve táto alternatíva je efektívna a vhodná aj pre slovenské cesty a vďaka produkcii biopalív na Slovensku, môže byť zavedená okamžite.

Dostupná ekologická alternatíva

Projekt Biojazda.sk by mal v reálnej premávke potvrdiť očakávania, ktoré vzišli z výpočtov. „Jazdou na čistú bionaftu očakávame zníženie emisií skleníkových plynov priamo z motora o 100 % a pri celom životnom cykle paliva o 60 až 90 %. To je zásadný rozdiel voči niektorým iným alternatívnym pohonom, kde sa táto metodika emisií z celého životného cyklu dodnes nepoužíva,“ vysvetľuje Pavol Piešťanský. Ak by výsledky pilotného kamióna boli priaznivé, nákladnú flotilu čaká obmena v podobe ťahačov, jazdiacich na biopalivo.

Tankovanie B100 nepotrebuje novú infraštruktúru. Foto: Biojazda.sk
biojazda1, PR článok, reklama, nepoužívať Tankovanie B100 nepotrebuje novú infraštruktúru.

Aj keď bionafta je už teraz povinne primiešavaná v pomere 6,9 % do fosílnej nafty a dostupná na čerpacích staniciach, 100 % biopalivo sa tam zatiaľ natankovať nedá. „Ak sa pilotnou biojazdou preukáže funkčnosť riešenia a štát dokáže vytvoriť ekonomicky vhodné podmienky pre takúto dostupnú ekologickú alternatívu, presvedčí to zrejme aj ďalších autodopravcov. Pridanie ďalšej tankovacej pištole pre B100 na existujúcich čerpacích staniciach alebo firemné tankovacie stanice na B100 pre vlastné flotily sa stanú žiadaným a rýchlejším riešením, než je budovanie nových špecializovaných staníc pre iné alternatívy,“ hovorí Radoslav Jonáš, špecialista spoločnosti Meroco – biopalivárskeho závodu, patriaceho do skupiny Envien Group. Dodáva, že takto to vyriešili aj vo Francúzku, Švédsku, Fínsku alebo Holandsku.

Dosahovanie úspor emisií bez výrazných investícií

Pilotnú prevádzku vozidla na 100 % biopalivový pohon pozorne sleduje aj Združenie pre výrobu a využitie biopalív, ktoré sa venuje obnoviteľným zdrojom energie – obzvlášť biopalivám a okrem iného robí aj osvetu o európskych smerniciach a legislatíve o ich výrobe a používaní. Projekt Biojazda.sk má podľa zástupcu ZVVB, Martina Šáchu, potenciál doručiť regulátorom a verejnosti odkaz o tom, že dosahovanie stanovenej úspory skleníkových plynov je možné už teraz. Slovenské biopalivá sú podľa neho funkčné a momentálne najlacnejšie riešenie na zníženie emisií skleníkových plynov v doprave, ktoré zo sebou prináša viacero dôležitých benefitov okrem tých ekologických. Navyše ich distribúcia koncovým zákazníkom nevyžaduje výrazne investície, ani budovanie novej náročnej infraštruktúry, len doplnenie existujúcej.

chyba
Články podľa značiek