Crashtest, ktorý nevyzerá dobre. ADAC simuloval zrážku auta s bicyklom s detskou sedačkou a vozíkom

Cyklisti sú v cestnej premávke veľmi zraniteľní. Veľkému riziku sú však vystavené aj deti, ktoré dospelí na bicykli prevážajú. ADAC otestoval, ako na bicykli čo najbezpečnejšie prepravovať aj dve deti. Zábery z crashtestu vyzerajú hrozivo.

27.07.2021 06:00
kindertransport-fahrrad 2107 1256x571 Foto:
Dieťa v prívese je čiastočne chránené rámom prívesu a kolesom a pri prevrátení z prívesu nevypadne.
debata (3)

Voziť deti v cyklosedačke je pre rodiča veľmi praktické a pre ratolesti zábavné. Treba mať však na mysli, že stret bicykla s autom je nezriedka sprevádzaný vážnymi zraneniami. To, že bezpečnosť je na prvom mieste, netreba zdôrazňovať. Málokto si však vie predstaviť, čo sa deje pri zrážke osobného auta s cyklistom prevážajúcim dieťa. Nemecký autoklub ADAC uskutočnil sériu nárazových testov, aby určil najbezpečnejšiu možnosť prepravy detí na bicykli.

ADAC testoval bezpečnosť prevozu detí na bicykloch
Dve cyklosedačky za sebou
+6ADAC testoval bezpečnosť prevozu detí na bicykloch

Keďže pri jednom dieťati je zväčša jasnou voľbou cyklosedačka za jazdcom, ADAC tetoval riešenia pre prevoz dvoch detí. Dohromady ich je až päť a každá má, pochopiteľne, výhody aj nevýhody. Najdôležitejšou disciplínou bola bezpečnosť pri zrážke s autom. Modelová situácia simulovala náraz auta idúceho rýchlosťou 30 km/h pod uhlom 45 stupňov. ADAC testoval dve detské sedačky za jazdcom, jednu sedačku za jazdcom a ťahanie dieťaťa za sebou, cyklopríves, nákladný bicykel a nákladnú trojkolku.

Ako najbezpečnejšie riešenie sa po crashtestoch ukázala dvojitá sedačka za jazdcom. Samozrejme, deti musia mať počas jazdy na hlave prilbu, no vyššia pozícia sedenia znamená, že auto narazí do bicykla a nie priamo do detí. Ak dospelý dieťa ťahá za sebou, auto narazí priamo do nohy dieťaťa, čo je veľmi nebezpečné, a preto ADAC tento spôsob nepovažuje za bezpečný.

ADAC autosedacky 2021 Čítajte aj ADAC: Test detských sedačiek nemá jasného víťaza. Niektoré však pohoreli

Dieťa v prívese je čiastočne chránené rámom prívesu a kolesom a pri prevrátení z prívesu nevypadne. To je hlavnou nevýhodou nákladných bicyklov a trojkoliek, v ktorých sú síce deti pripútané popruhmi, ale vane na prepravu sú hladké a po náraze a prevrátení sa môžu dokĺzať až do vedľajšieho pruhu a ak sa deti z popruhov vyvlečú, sú veľmi ohrozené okolitou premávkou.

Ako najbezpečnejšie riešenie sa po crashtestoch... Foto: Uwe Rattay, ADAC
crashtest-lastenrad-zweisitzer-2107 ls82d0 Ako najbezpečnejšie riešenie sa po crashtestoch ukázala dvojitá sedačka za jazdcom.

Technici ADAC sa pozreli aj na užívateľskú stránku spomínaných druhov prepravy. Z hľadiska jazdných vlastností sú na tom najlepšie dve sedačky za jazdcom a príves. V prvom prípade je plusom aj ľahká manipulácia a v druhom zase pohodlie detí, keďže príves môže byť aj odpružený, čo ADAC pokladá za veľkú výhodu. Nevýhodou nákladných bicyklov a trojkoliek je horšia ovládateľnosť v nižších rýchlostiach a dokonca sa môže stať, že riadidlá pri zatáčaní narážajú do prilieb detí. Ťahanie dieťaťa na detskom bicykli ADAC odporúča len príležitostne a na krátke vzdialenosti.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #ADAC #Cyklisti #crashtest
Články podľa značiek