Posledné tohtoročné kolo crashtestov konzorcia Euro NCAP prinieslo výsledky hodnotenia 11 modelov. My sa ale na úvod zameriame len na dva. Je na to dôvod, bohužiaľ smutný. Elektrické modely Renault Zoe a Dacia Spring, ktoré majú byť pre európskych zákazníkov vstupnou bránou k cenovo dostupnej elektromobilite, predviedli čosi, čo sa stáva nanajvýš v Indii alebo v Južnej Amerike. Nájsť tam nulahviezdičkové či jednohviezdičkové autá nie je problém. Organizácia Global NCAP na rozdiely v bezpečnosti áut v rznych regiónoch sveta dlhodobo upozorňuje a snaží sa to zmeniť, lenže teraz musela zažiť skutočný šok. Nestáva sa totiž, aby sa čosi podobné mohlo odohrať v Európe, kde sú bezpečnostné nároky vyššie a automobiloví producenti to nielen dobre vedia, ale aj rešpektujú.
Aby sme nechodili dlho okolo horúcej kaše. Miniatúrny elektromobil Dacia Spring si z crashtestov odniesol jednu jedinú hviezdičku a elektrický Renault Zoe, jeden z najpredávanejších elektromobilov v Európe, nemal dokonca ani na tú. Jednoducho, má nula hviezdičiek. Je to neospravedlniteľné, najmä ak oba produkty patria do skupiny Renault, automobilky, ktorej sa v roku 2001 podarilo získať vďaka Lagune ako prvej päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP. Renault sa tak stal na dlhý čas synonymom bezpečnosti. Lenže teraz Zoe získalo v ochrane dospelých biednych 43 %, za ochranu detí 52, za chodcov 41 a za asistenčné systémy priam zúfalých 14 %, čo má vplyv aj na ostatné disciplíny. O to väčší problém, že len vlani absolvovalo Zoe modernizáciu. Tá mu ale skôr ublížila ako pomohla.
„ZOE, predstavený v roku 2020, dostal niekoľko zlepšení v oblasti batérie, ale nie v bezpečnosti. Naopak, bočný airbag namontovaný na sedadle, ktorý predtým chránil hlavu a hrudník, bol nahradený menej účinným airbagom iba pre hrudník, čo predstavuje zhoršenie ochrany cestujúcich. Nový Zoe ponúka celkovo slabú ochranu pri nehodách, slabú ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky a chýba mu aj zmysluplná technológia na predchádzanie nehodám, čo ho diskvalifikuje na zisk akejkoľvek hviezdičky,“ komentuje jeho výsledky Euro NCAP. Ani pre Daciu Spring sa ale veci nevyvíjali oveľa lepšie. Za ochranu dospelých má 49, za deti 56, za chodcov 39 a za asistenčné systém 32 %.
Takto „búrala“ Dacia Spring
„Dacia Spring, predávaná ako úplne nové vozidlo, je založená na čínskom Renaulte City K-ZE, ktorý je sám osebe derivátom problematického Renaultu Kwid, predávaného v Indii a Brazílii už niekoľko rokov. Dacia má síce v Európe zarytých zástancov, ktorí oceňujú nízke vstupné ceny a vyhýbajú sa drahým funkciám vo svojom aute, ale so Springom to majstri ‘šetrného inžinierstva‘ prehnali. Výkon tohto malého elektromobilu v nárazových testoch je nedostatočný s vysokým rizikom život ohrozujúcich zranení hrudníka vodiča a hlavy spolujazdca pri čelných nárazoch a hraničnou ochranou hrudníka pri bočnom náraze,“ vysvetľuje jednohviezdičkové skóre Euro NCAP.
Z výsledkov je sklamaný aj šéf Euro NCAP Michiel van Ratingen, najmä preto, že zákazníci sú dnes tlačení k prechodu k elektromobilom. „Výsledky Renaultu Zoe a Dacie Spring ukazujú, že bezpečnosť sa stala vedľajšia pri prechode skupiny na elektrické autá. Len pred niekoľkými mesiacmi ešte Dacia v médiách tvrdila, že sa neustále zaujíma o zvyšovanie bezpečnosti cestujúcich. Zjavne to tak nie je. Tieto autá nielenže štandardne neponúkajú žiadnu výraznú aktívnu bezpečnosť, ale ich pasívna ochrana cestujúcich je horšia ako pri akomkoľvek vozidle, s ktorým sme sa za dlhé roky stretli. Je cynické ponúkať spotrebiteľovi cenovo dostupné ekologické auto, ak je to za cenu vyššieho rizika zranení,“ hovorí Ratingen.
A takto sa nedarilo Renaultu Zoe
Zároveň šéf Euro NCAP pripomína, že bezpečnosť netreba nutne obetovať na úkor čistoty životného prostredia. Ako príklad uvádza elektrický Fiat New 500, nedávno ocenený štyrmi hviezdičkami. Švédsky poradca pre bezpečnosť vozidiel Rikard Fredriksson ho dopĺňa: „Testy Euro NCAP poukazujú na významné rozdiely, ktoré vznikajú, keď sa výrobca rozhodne neaktualizovať úroveň bezpečnosti modelu, ktorý je už dlhšie vo výrobe. Alarmujúce je najmä zhoršenie airbagov v Zoe, keď bolo zlepšené v iných oblastiach.“ V roku 2013 ešte Zoe stačilo na päť hviezd. To ale ukazuje na vážny problém elektromobilov. Snaha znížiť ich cenu na úroveň áut so spaľovacími motormi nejde bez kompromisov. Nová Dacia Spring je toho asi najlepším príkladom.
Hodnotenie bezpečnosti Euro NCAP
Model | Počet hviezdičiek | Dospelí | Deti | Chodci | Asistenčné systémy |
---|---|---|---|---|---|
Dacia Spring | 1 | 49 % | 56 % | 39 % | 32 % |
Renault Zoe | 0 | 43 % | 52 % | 41 % | 14 % |