Nafta na odpis? Toto je 40 najúspornejších áut všetkých tried!

Trápi vás vysoká cena palív? Môžete jazdiť menej, ekonomickejšie alebo si jednoducho kúpiť auto s nízkou spotrebou. Nemecký ADAC zverejnil rebríček naftových „abstinentov“ – od najmenších až po luxusné. Asi neprekvapí, že medzi nimi nenájdeme ani jedno SUV.

13.05.2022 05:00
debata (30)
Politici zakazujú naftovým autám vstup do... Foto: Pravda
Diesel - stop Politici zakazujú naftovým autám vstup do niektorých centier miest. Pritom ide o tie najúspornejšie modely. Dokazuje to aj rebríček ADAC-u. Nízka spotreba je priamo úmerná emisiám CO2.

Bojovať s rekordnými cenami palív môžete rôznym spôsobom. Asi najefektívnejšie je nechať auto doma a použiť verejnú dopravu. V čase pandémie si ale ľudia zvykli jazdiť kvôli strachu z nákazy svojím autom častejšie, ako predtým. Čo s tým? Jednou z možností je používať auto s nízkou spotrebou paliva. A hoci politici rozpútali kampaň proti dieslom a všemožne podporujú drahé elektromobily či plug-in hybridy, naftové autá ostávajú vďaka vysokej účinnosti tými najúspornejšími. Jazdiť za menej litrov, znamená ušetriť. Zvlášť dnes. Nemecký ADAC sa tak pozrel na priemernú spotrebu naftových modelov v štyroch kategóriách – od malých áut cez nižšiu strednú triedu a strednú triedu až po tie luxusné.

Úplne najúspornejším modelom podľa najnovšej... Foto: Peugeot
Peugeot 208 - 2019 Úplne najúspornejším modelom podľa najnovšej štatistiky je Peugeot 208 1,5 Blue HDi. Postačia mu štyri litre nafty na 100 km.

Do rebríčka zaradil len tie modely, ktorých výrobcovia udávajú normovanú spotrebu podľa novšieho a realistickejšieho cyklu WLTP. V tejto súvislosti bol nemecký autoklub prekvapený, že aj po takom dlhom čase mnoho automobiliek vo svojich brožúrach stále používa dáta o spotrebe podľa staršej normy NEDC, kde sa nožnice medzi laboratórnou spotrebou a tou na ceste roztvorili aj na viac ako 40 %. Samozrejme, ani nová norma nie je bez chýb, ale v cykle je zarátané aj meranie v premávke, a ako vieme, pri naftových modeloch nie sú odchýlky dramatické. Aj preto ADAC vyradil zo zoznamu plug-in hybridy, ktoré vďaka batériám a krátkemu elektrickému dojazdu klamú, len sa tak práši.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - 2020 Čítajte viac T&E: Zastavte dotácie na plug-in hybridy! Idú v stopách ‘Dieselgate‘

Ako to teda dopadlo? Máme tu 40 skutočných abstinentov – desať v každej triede. Aj bez ohľadu na ich veľkosť sa ani v jednom prípade priemerná spotreba nedostala cez 5,5 litra nafty na 100 km. Medzi malými modelmi sú víťazmi naftový Peugeot 208 a Opel Corsa, ktoré vystačia so štyrmi litrami, mimochodom, autá z dielne Stellantisu. Spoločnosť im robí aj Renault Clio, ktorý si vypýta len o deci viac. Nižšej strednej triede, teda populárnym kompaktom, vládne Audi A3, Ford Focus a Peugeot 308. V strednej triede je neporaziteľná Škoda Octavia so spotrebou 4,1 litra, úspornejšia ako BMW 318d či Mercedes-Benz C 200d. Ak by ADAC zaradil Octaviu do nižšej strednej triedy, kam podľa správnosti patrí, bola by víťazom aj tam.

Škoda Superb so spotrebou len 4,7 litra nafty... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb GreenLine - 2016 Škoda Superb so spotrebou len 4,7 litra nafty na 100 km je zas kráľom medzi vyššou triedou, kam ju nemecký ADAC radí. Nestratí sa tu však ani BMW 520d či Mercedes-Benz E 220d.

Tam ale česká automobilka neskončila. Na špičke úspornosti medzi luxusnými autami sa totiž stal kráľom Superb so spotrebou len 4,7 litra nafty pred BMW 520d a Mercedesom-Benz E 220d. To všetko sú úžasné čísla, ktoré len potvrdzujú nezastupiteľnosť naftových motorov. Predpokladáme, že aj keby sa rebríček neobmedzil na druh pohonu, boli by naftové autá z hľadiska úpornosti stále na čele. O to ťažšie sa dá pochopiť, prečo ich politici odsunuli na vedľajšiu koľaj. Elektrifikované benzínové modely a hybridy sa im síce priblížili, ale sú drahšie. O plug-in hybridoch s rozprávkovými údajmi o spotrebe nehovoriac. Z rebríčka ADAC-u však vyplýva ešte jedno poznanie. Nenájdete tu ani jedno SUV. Tieto autá sú už z podstaty ťažšie a majú väčší odpor vzduchu. Rozhodnite sa preto radšej pre klasické kombi.

Najúspornejšie malé autá

Peugeot 208 Foto: Peugeot
Peugeot e-208 - 2019 Peugeot 208
Model Výkon (kW) Cena (€) Spotreba WLTP (l/100 km) CO2 (g/km) Náklady na km (v centoch)
1. Peugeot 208 1.5 BlueHDi 100 Active 75 21 550 4,0 106 43,9
2. Opel Corsa 1.5 Diesel Elegance 75 23 730 4,0 106 47,4
3. Renault Clio BLUE dCi 100 Evolution 74 22 650 4,1 109 46,1
4. Citroën C3 BlueHDi 100 S&S Feel 75 21 340 4,2 111 44,2
5. Opel Mokka 1.5 Diesel Business Elegance 81 27 435 4,4 116 50,4
6. Peugeot 2008 1.5 BlueHDi 100 Active 81 27 550 4,4 116 50,4
7. DS 3 Crossback BlueHDi 110 81 28 140 4,5 118 52,9
8. Opel Crossland 1.5 Diesel Elegance 81 26 700 4,6 120 51,0
9. Citroën C3 Aircross BlueHDi 110 S&S Feel 81 23 240 4,6 121 46,4
10. Fiat Fiorino Kombi 1.3 Multijet 16v 59 19 933 5,0 130 46,1

Poznámka: V nákladoch na kilometer započítal ADAC aj náklady na servis a poistenie počas prvých 15 000 km.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #spotreba áut #naftové motory #naftové autá
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek