V najnovšom kole nárazových testov organizácie Euro NCAP si experti vzali na mušku sedem nových modelov. Žiadne zásadné sklamania sa neodohrali, no nie všetkým autám sa darilo tak, ako by si to bruselská organizácia predstavovala. Najväčšou neznámou v skupine noviniek bolo nepochybne Alfa Romeo Tonale. Talianske kompaktné SUV je totiž prvým novým modelom značky od roku 2016. Dopadlo to dobre. Tonale, postavené už na platforme koncernu Stellantis, presnejšie základoch Jeepu, dosiahlo na najvyššie päťhviezdičkové hodnotenie. A to napriek tomu, že mu chýba stredový airbag a pri čelnej kolízii sa ukázalo ako príliš agresívny „partner“.
Tonale veľmi pomohla nadštandardná „nálož“ asistenčných systémov s hodnotením 85 %. Lepšie boli v tomto smere len dvojičky – Mercedes-Benz Citan Tourer a Mercedes-Benz triedy C, ktoré dostali za elektronických pomocníkov predchádzajúcim zrážke až 90 %. Lenže tieto modely na pomedzí úžitkových a osobných áut si skvelo viedli aj v ochrane dospelých a detí. Ako vidieť, napriek „dodávkovým“ koreňom nemecká automobilka nič nezanedbala a získala právom päťhviezdičkové hodnotenie. Je o to cennejšie, že partnerský Renault Kangoo, s ktorým zdieľa Citan kompletnú techniku, dostal vlani len štyri hviezdičky. Práve kvôli nižšej úrovni asistenčných systémov.
Ďalšími päťhviezdičkovými modelmi sú nová Kia Sportage, mimochodom vyrábaná na Slovensku, a elektrický hatchback Cupra Born. Iné ako najvyššie hodnotenie sa ani neočakávalo, pretože sesterský Hyundai Tucson a VW ID.3 už päť hviezdičiek na konte majú. Za dobré môžeme považovať tiež štyri hviezdičky pre miniatúrny mestský crossover Toyota Aygo X. Aj preto, že Toyote sa podarilo pri novom Aygu zachovať na rozdiel od iných miniáut, ktoré presedali na elektrický pohon, nízku cenu. Miernym sklamaním júlového kola crashtestov sa tak stalo elektrické BMW i4. Pri tomto prémiovom elektromobile by malo byť päť hviezdičiek samozrejmosťou.
Euro NCAP uvádza, že strata hviezdičky išla na konto absentujúcich kolenných a stredových airbagov aj slabého výkonu asistenčných systémov, za ktoré i4 získalo len 64 %, najmenej z testovaných vozidiel a menej ako klasické päťhviezdičkové modely BMW radu 3 a radu 4 s konvenčným pohonom. Uvidíme, či mníchovská automobilka zareaguje, pretože konštatovanie Euro NCAP na konto i4 v zmysle, že „luxus nie vždy znamená vyššiu bezpečnosť“, nevyznieva pre nemeckého prémiového výrobcu najlepšie. Hodnotenie, porovnateľné s Toyotou Aygo X a nižšie ako úžitkový Mercedes-Benz Citan, nepoteší asi ani zákazníkov.