Konzorcium Euro NCAP zverejnilo doteraz najväčšiu tohtoročnú sériu crashtestov. Proti stene poslalo až 15 nových modelov áut. Viedli si veľmi dobre. Až na francúzsku prémiovú limuzínu DS 9. Bola jediným zúčastneným modelom, ktorý prišiel o jednu z hviezd. Ale nie preto, že by bolo DS 9 málo bezpečné pre posádku. Penalizovali ho zato, že v ofsetovom čelnom crashteste ukázal prílišnú agresivitu voči iným vozidlám. Jednoducho, svoj „náklad“ chráni tak trochu na úkor druhých. A to sa dnes nenosí.
Máme tu ale aj jednoznačné hviezdy. Tak napríklad v ochrane dospelej posádky získal najvyššie hodnotenie na úrovni 97 % nový elektrický „streamliner“ Hyundai Ioniq 6. Veľkým prekvapením je aj zisk 96 % v ochrane dospelých pre dnes už čínsky Smart #1, 94 % pre čínsky WEY Cofee 03, ktorý sa v tejto disciplíne dostal až na úroveň Tesly S. Cez 90 % sa ale prehuplo aj tretie čínske auto – NIO ET7. Takže bezpečnosť áut z Číny prudko rastie. Vidieť to tiež na hodnotení ich asistenčných systémov, kde dávajú Číňania na frak európskym a japonským ikonám.
V budúcom roku to ale budú mať výrobcovia opäť ťažšie, keďže protokol testov sa prísni a s ním aj šanca dosiahnuť 5-hviezdičkové hodnotenie. Jednoducho, Euro NCAP nechce nechať automobilky zaspať na vavrínoch. „V roku 2023 zavádzame nové hodnotenie autonómneho núdzového brzdenia (AEB) pri interakcii s motocyklom, ako aj nové scenáre pasívnej bezpečnosti pre chodcov a cyklistov. Toto je nevyhnutný pokrok v oblasti bezpečnosti pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky,“ povedal Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.