Američania otestovali 12 autopilotov. Ford a GM dali lekciu aj Tesle

Pri autopilotoch nie sú najdôležitejšie ich schopnosti, ale to, ako sú pripravené na krízové situácie. Ukázalo sa, že Tesla nie je zďaleka na špičke. Z dvanástich systémov bola až siedma. Predbehol ju GM, Mercedes-Benz, BMW, Toyota aj VW. Na chvoste skončili Kórejčania.

30.01.2023 06:00
debata (1)
Kto by to bol povedal, že Ford disponuje oveľa... Foto: Ford
Ford Blue Cruise Kto by to bol povedal, že Ford disponuje oveľa sofistikovanejším autopilotom ako Tesla. Jeho systém BlueCruise bol v teste jednoznačne najlepším.

Americká spotrebiteľská organizácia Consumer Reports sa opäť pozrela na kvalitu autopilotov prítomných v moderných autách. Tie nás zväčša udivujú automatizovanou jazdou, lenže práve tieto schopnosti v sebe skrývajú aj najväčšie riziká. Consumer Reports preto hodnotil autopiloty až v piatich kategóriách. Tou prvou je kategória „schopnosť a výkon“, teda to, čo dokážu na ceste. Druhou je „udržanie pozornosti“, teda ako sa snažia udržať vodiča v hre, čo je pre bezpečnosť veľmi dôležité. Treťou kategóriou bola „ľahkosť ovládania“. Štvrtá kategória „nereagujúci vodič“ je doslova kľúčová, pretože vypovedá o tom, ako sa autopilot zachová v situácii, keď vodič ani napriek výzvam neprevezme riadenie. A poslednou kategóriou je „schopnosť informovať, že je systém možné bezpečne použiť“.

General Motors dosahuje s autopilotom Super... Foto: General Motors
GM Super Cruise General Motors dosahuje s autopilotom Super Cruise už dlhodobo skvelé výsledky. Skončil druhý.

Pod takouto lupou sa ukázalo, že často preferovaný systém Tesla Autopilot zďaleka nestačí konkurencii. Z dvanástich hodnotených sa ocitol až na siedmom mieste. Najvyššie hodnotenie dosiahol Ford Blue Cruis, ktorý získal 9 za 10 bodov v kategórii schopností, udržania pozornosti a zrejmosti, že je možné systém bezpečne použiť. V kategórii ľahkosti použitia a nereagujúceho vodiča získa Blue Cruis šesť bodov. Druhý najlepší systém od GM (Chevrolet, Lincoln…) Super Cruise porazil BlueCruis v kategórii nereagujúceho vodiča, ale stratil v kategórii ľahkosti použitia. Autopiloty od Fordu a GM boli zároveň jediné, ktoré v triede zrejmosti bezpečného použitia dosiahli dobré výsledky, väčšina konkurencie tu získala len tri body, vrátane Tesly. Len Rivian mal štyri.

Tesla a jej Autopilot sa umiestnila až na... Foto: Tesla
Tesla - Full Self-Driving Tesla a jej Autopilot sa umiestnila až na siedmom mieste. Problémom je, že neudržiava vodiča v strehu.

„Systémy ADA, ktoré sme testovali, okrem BlueCruise a Super Cruise neinformujú vodičov o tom, kedy je ich použitie bezpečné. Navyše sme zistili, že väčšina príručiek pre majiteľov vozidiel je príliš vágna, takže sa javia skôr ako nástroje slúžiace na zníženie zodpovednosti výrobcu než na to, aby vodičom pomohli plne pochopiť a použiť tieto high-tech systémy,“ uviedol Kelly Funkhouser, manažér pre technológie v Consumer Reports. Tretím najlepším systémom bol systém Mercedes-Benz Driver Assistance, ktorý ako jediný dosiahol plných 10 bodov v kategórii výkonu a schopností, no na Ford a GM to nestačilo. Systém Autopilot od Tesly, ktorý si vyslúžil najväčšiu mediálnu pozornosť, získal síce až deväť bodov v triede výkonu a schopností, ale v iných kategóriách bol len priemerný.

Honda a Kia s Hyundaiom skončili na chvoste,... Foto: Genesis
Genesis - Drive Assist Honda a Kia s Hyundaiom skončili na chvoste, pretože ak vodič nereaguje na výzvu, aby chytil volant, urobia len málo pre bezpečné zastavenie vozidla.

A to je nebezpečné, pretože podľa Consumer Reports práve so schopnosťami systému rastie aj riziko, že sa vodič dostane do neočakávaných problémov. Experti ocenili, že Tesla dokáže zastaviť na križovatke, keď svieti červená a následne sa aj pohnúť, ale zároveň kritizovali, že systém robí málo pre udržanie pozornosti vodiča, čo je veľmi zradné. „Výrobcovia si musia uvedomiť, že čím schopnejší systém asistencie vodiča vyvinú, tým väčšia je šanca, že vodič prestane vnímať a pokúsi sa nechať riadiť samotné auto,“ dodal Funkhouser. „Preto je priame sledovanie vodiča pomocou kamery také dôležité a malo by byť do budúcnosti základným nástrojom každého aktívneho asistenčného systému.“

autopilot1 Čítajte viac Video samoriadiacej Tesly X z roku 2016 je podvod. Potvrdil to insider

Pri systémoch značiek Honda/Acura a Hyundai/Kia/Genesis sa zas ukázali veľké slabiny v kategórii nereagujúceho vodiča. „ Je alarmujúce , že pokiaľ vodič nereaguje na upozornenie aby sa ujal riadenia, systémy ADA sa pri vozidlách Kia a Honda vypnú ešte pred zastavením vozidla. To znamená, že pokiaľ je vodič rozptýlený alebo zdravotne indisponovaný, vozidlo pokračuje v jazde vpred – potenciálne mimo vozovku – bez akéhokoľvek asistenta riadenia alebo kontroly rýchlosti, kým sa nakoniec nezastaví alebo do niečoho nenarazí,“ uvádza Funkhouser. Aj preto Consumer Reports zákazníkom radí, aby si systémy podpory vodiča vyskúšali pri kúpe auta už počas testovacej jazdy.

Takto sa umiestnili autopiloty 12 výrobcov

Výrobca Názov systému
1. Ford BlueCruise
2. GM Super Cruise
3. Mercedes-Benz Driver Assistance
4. BMW Driving Assistance Professional
5. Toyota Safety Sense 3.0 (+ Lexusu)
6. Volkswagen Travel Assist (+ Audi)
7. Tesla Autopilot
8. Rivian Highway Assist
9. Nissan/Infiniti ProPilot Assist
10. Honda/Acura Sensing
11. Volvo/Polestar Pilot Assist
12. Hyundai/Ki­a/Genesis Highway Driving Assist

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #asistenčné systémy #autonómne riadenie #autopilot #Consumer Reports
Články podľa značiek