Pokračovanie článku: Nové registračné poplatky: Príklady, ako nimi bude hýbať eko-koeficient

Nové registračné poplatky

Po novom sa zjednodušuje a sprehľadňuje tabuľka s výkonovými normami, namiesto 16 pôvodných kategórií ich je po novom len desať, vyzerajú takto:

Výkon motora (nad – do, kW) Poplatok
Do 80 33
80 – 90 (vrát.) 60
90 – 100 (vrát.) 90
100 – 110 (vrát.) 120
110 – 125 (vrát.) 200
125 – 140 (vrát.) 300
140 – 155 (vrát.) 500
155 – 170 (vrát.) 700
170 – 210 (vrát.) 900
210 a viac (vrát.) 1 000
  Zdroj: Marián Viskupič

Vekový koeficient prestáva platiť úplne a nahradzuje sa ekologickým, závisiacim od emisnej normy (tá je prioritná, dátumy v tabuľke sú dôležité iba v prípade, ak emisná norma, kam auto patrí, nie je jasne uvedená):

zväčšiť Registračné polatky - ekologický koeficient Foto: Zdroj: Marián Viskupič
poplatky-koeficient Registračné polatky - ekologický koeficient

Čo to spraví s reálnou výškou poplatkov? Prinášame dva príklady bežne kupovaných jazdených áut vo veku od 23 do 5 rokov, patriacich do piatich rôznych emisných tried. Prvým ja naftová Škoda Octavia s výkonom cca 80 kW, druhým BMW radu 5 s benzínovým motorom s výkonom približne 140 kW.

Na Octavii jasne vidno, že poplatky za autá s priemerným výkonom sa menia len minimálne – rastú rádovo v desiatkach eur – a aj to len pri tých najstarších. Pri BMW jasne vidno vplyv ekologického koeficientu – pri najstarších autách s vekom nad 20 rokov poplatok stúpne oproti súčasnosti viac než desaťnásobne, naopak, pri novších, vyhovujúcich emisnej norme Euro 6a, 6b a 6c je rozdiel už len minimálny. Presnejšie údaje ukazujú nasledujúce tabuľky:

Škoda Octavia TDI

Rok výroby Motor Výkon Em. norma akt. poplatok nový poplatok
2000 1,9 TDI 81 kW Euro 2 33 eur 48 eur
2003 1,9 TDI 81 kW Euro 3 33 eur 42 eur
2008 1,9 TDI 77 kW Euro 4 33 eur 33 eur
2014 1,9 TDI 77 kW Euro 5 33 eur 33 eur
2018 1,6 TDI 85 kW Euro 6a,b,c 33 eur 33 eur

BMW radu 5, benzín

Rok výroby Motor Výkon Em. norma akt. poplatok nový poplatok
2000 BMW 528i 142 kW Euro 2 42 eur 400 eur
2003 BMW 525i 141 kW Euro 3 42 eur 350 eur
2008 BMW 523i 140 kW Euro 4 56 eur 180 eur
2014 BMW 520i 135 kW Euro 5 112 eur 150 eur
2018 BMW 520i 135 kW Euro 6a,b,c 266 eur 135 eur

Extrém – na výkonnom aute výrazne ušetríte

Len pre zaujímavosť, ak by sme išli do extrému a uvažujete napríklad o kúpe 20 rokov starého športiaku s výkonom 255 kW, tak v súčasnosti zaň zaplatíte registračný poplatok len 234 eur. Ak si ho budete registrovať v druhej polovici tohto roku, tak už poplatok vzrastie na 2 730 eur.

Ak by ste si však kupovali auto s rovnakým výkonom, avšak staré len dva roky a tým pádom neporovnateľne ekologickejšie, do polovice roku zaplatíte registračný poplatok 2 652 eur. Ak si ho budete registrovať v druhej polovici tohto roku, bude to len 1 560 eur.

„V NRSR prevládol zdravý rozum, zákon bol schválený v mnou navrhovanej verzii. Platia teda parametre z môjho pozmeňujúceho návrhu. Účinnosť tejto zmeny je od 1. 7 2023. A pre istotu ešte uvediem, že môj pôvodný nepodarený návrh sa týmto pádom nikdy nedostane do platnosti. Teda až do 30.6. budú platiť doterajšie pravidlá a následne aktuálne schválený stav,“ informoval na svojom blogu a sociálnych sieťach poslanec Marián Viskupič.

Podľa pôvodného návrhu novely sa mal správny poplatok pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, znížiť o 70 %. Poslanci však predložili viaceré pozmeňujúce návrhy s rôznym rozsahom a formou úpravy poplatkov. Nakoniec v hlasovaní prešiel vyššie popísaný návrh poslanca SaS Mariána Viskupiča.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #registračné poplatky #registrácia áut
Články podľa značiek