Nové registračné poplatky
Po novom sa zjednodušuje a sprehľadňuje tabuľka s výkonovými normami, namiesto 16 pôvodných kategórií ich je po novom len desať, vyzerajú takto:
Výkon motora (nad – do, kW) | Poplatok |
---|---|
Do 80 | 33 |
80 – 90 (vrát.) | 60 |
90 – 100 (vrát.) | 90 |
100 – 110 (vrát.) | 120 |
110 – 125 (vrát.) | 200 |
125 – 140 (vrát.) | 300 |
140 – 155 (vrát.) | 500 |
155 – 170 (vrát.) | 700 |
170 – 210 (vrát.) | 900 |
210 a viac (vrát.) | 1 000 |
Zdroj: Marián Viskupič |
Vekový koeficient prestáva platiť úplne a nahradzuje sa ekologickým, závisiacim od emisnej normy (tá je prioritná, dátumy v tabuľke sú dôležité iba v prípade, ak emisná norma, kam auto patrí, nie je jasne uvedená):
Čo to spraví s reálnou výškou poplatkov? Prinášame dva príklady bežne kupovaných jazdených áut vo veku od 23 do 5 rokov, patriacich do piatich rôznych emisných tried. Prvým ja naftová Škoda Octavia s výkonom cca 80 kW, druhým BMW radu 5 s benzínovým motorom s výkonom približne 140 kW.
Na Octavii jasne vidno, že poplatky za autá s priemerným výkonom sa menia len minimálne – rastú rádovo v desiatkach eur – a aj to len pri tých najstarších. Pri BMW jasne vidno vplyv ekologického koeficientu – pri najstarších autách s vekom nad 20 rokov poplatok stúpne oproti súčasnosti viac než desaťnásobne, naopak, pri novších, vyhovujúcich emisnej norme Euro 6a, 6b a 6c je rozdiel už len minimálny. Presnejšie údaje ukazujú nasledujúce tabuľky:
Škoda Octavia TDI
Rok výroby | Motor | Výkon | Em. norma | akt. poplatok | nový poplatok |
---|---|---|---|---|---|
2000 | 1,9 TDI | 81 kW | Euro 2 | 33 eur | 48 eur |
2003 | 1,9 TDI | 81 kW | Euro 3 | 33 eur | 42 eur |
2008 | 1,9 TDI | 77 kW | Euro 4 | 33 eur | 33 eur |
2014 | 1,9 TDI | 77 kW | Euro 5 | 33 eur | 33 eur |
2018 | 1,6 TDI | 85 kW | Euro 6a,b,c | 33 eur | 33 eur |
BMW radu 5, benzín
Rok výroby | Motor | Výkon | Em. norma | akt. poplatok | nový poplatok | |
---|---|---|---|---|---|---|
2000 | BMW 528i | 142 kW | Euro 2 | 42 eur | 400 eur | |
2003 | BMW 525i | 141 kW | Euro 3 | 42 eur | 350 eur | |
2008 | BMW 523i | 140 kW | Euro 4 | 56 eur | 180 eur | |
2014 | BMW 520i | 135 kW | Euro 5 | 112 eur | 150 eur | |
2018 | BMW 520i | 135 kW | Euro 6a,b,c | 266 eur | 135 eur |
Extrém – na výkonnom aute výrazne ušetríte
Len pre zaujímavosť, ak by sme išli do extrému a uvažujete napríklad o kúpe 20 rokov starého športiaku s výkonom 255 kW, tak v súčasnosti zaň zaplatíte registračný poplatok len 234 eur. Ak si ho budete registrovať v druhej polovici tohto roku, tak už poplatok vzrastie na 2 730 eur.
Ak by ste si však kupovali auto s rovnakým výkonom, avšak staré len dva roky a tým pádom neporovnateľne ekologickejšie, do polovice roku zaplatíte registračný poplatok 2 652 eur. Ak si ho budete registrovať v druhej polovici tohto roku, bude to len 1 560 eur.
„V NRSR prevládol zdravý rozum, zákon bol schválený v mnou navrhovanej verzii. Platia teda parametre z môjho pozmeňujúceho návrhu. Účinnosť tejto zmeny je od 1. 7 2023. A pre istotu ešte uvediem, že môj pôvodný nepodarený návrh sa týmto pádom nikdy nedostane do platnosti. Teda až do 30.6. budú platiť doterajšie pravidlá a následne aktuálne schválený stav,“ informoval na svojom blogu a sociálnych sieťach poslanec Marián Viskupič.
Podľa pôvodného návrhu novely sa mal správny poplatok pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, znížiť o 70 %. Poslanci však predložili viaceré pozmeňujúce návrhy s rôznym rozsahom a formou úpravy poplatkov. Nakoniec v hlasovaní prešiel vyššie popísaný návrh poslanca SaS Mariána Viskupiča.