Pokračovanie článku: Toto je 12 najväčších chýb, ktorými vodiči ničia prevodovky. Robíte ich aj vy?

Týmto chybám sa vyhnite pri manuálnych prevodovkách

Manuálne prevodovky sú na ústupe. Nerozumejú si... Foto: Toyota
Toyota - prevodovka Manuálne prevodovky sú na ústupe. Nerozumejú si totiž s hybridnými a asistenčnými systémami.

1. Ruka na radiacej páke

Zdá sa to ako maličkosť, ale nie je. Aj malý tlak na hlavicu radiacej páky prenáša sily na tiahla a tým aj na vidlice, ktorými prebieha zmena prevodových stupňov. Takto môže dochádzať k zvýšenému treniu medzi vidlicami a ozubenými kolesami či synchronizačnými krúžkami. Výsledkom je rýchlejšie opotrebenie a zvýšené zahrievanie oleja. Jednoducho, ruka na radiacej páke skracuje životnosť prevodovky.

2. Státie so zaradenou rýchlosťou

Ak stojíte na križovatke alebo v zápche so zaradenou rýchlosťou, znamená to, že zároveň máte vytlačenú spojku. A to nie je dobré. Spojka totiž nie je určená na dlhodobé odpojenie motora od prevodovky. Zbytočne tým namáhate spojkové ložisko, ktoré je dimenzované len na krátkodobú záťaž. Takto môžete jeho životnosť skrátiť aj pod 100 000 km. Správne je stáť s neutrálom a nohou na brzde. Modernejšie autá vám to uľahčujú automatickým zabrzdením počas státia či asistentom rozjazdu do svahu.

ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest 50 letných pneumatík. Pozor na Čínu

3. Plný plyn pri nízkych otáčkach

Ak používate zbytočne vysoký prevod pri nízkej rýchlosti, podtáčate motor. A to nerobí dobre celej hnacej sústave. A ešte horšie je, ak sa snažíte na päťke alebo šestke akcelerovať na plný plyn. Škodí to najmä motoru, ale tiež dvojhmotovému zotrvačníku, ktorého výmena je veľmi drahá. Správne je pri akcelerácii podradiť o stupeň či dva nižšie. Každý rýchlostný stupeň je totiž stavaný pre určité pásmo rýchlosti. Ak to tak nie je, avízom sú zvýšené vibrácie alebo vysoká hlučnosť. Moderné autá vás o správnom prevodovom stupni informujú asistentom radenia na prístrojovom paneli.

4. Odkladanie nohy na spojkový pedál

Tento zlozvyk je podobný zlozvyku mať ruku na radiacej páke. Je ale ešte drahší. Aj mierny tlak na pedál, zvlášť pri moderných autách, kde spojkový pedál zaberá hneď vo vrchnej polohe, pôsobí na spojkové ložisko, ktoré sa zbytočne opotrebováva. Navyše môže dochádzať k neustálemu preklzu spojky. Asi netreba vysvetľovať, že spojkové lamely sa tým zbytočne zahrievajú a ničia. Navyše takýmto spôsobom zvyšujete spotrebu paliva. Spojka sa má používať len krátkodobo počas preraďovania prevodových stupňov.

5. Agresívna jazda

Prevodovke dáte zabrať aj agresívnou jazdou. Je síce stavaná s rezervou, ale časté „drsné“ radenie s preskakovaním jedného alebo viacerých prevodových stupňov jej dobre nerobí. Najmä synchronizačným krúžkom. Ak musia eliminovať veľké rozdiely otáčok motora a prevodovky, napríklad pri podradení zo šiesteho na tretí prevodový stupeň, alebo z päťky na dvojku, majú čo robiť. A svoje si užije aj spojka a motor. Pritom všetky opravy týchto komponentov sú extrémne drahé. Už len pre cenu práce, pretože sa nezaobídu bez rozobratia „polovice“ vášho auta.

Čo skontrolovať na aute pred dovolenkou?

Video

6. Zanedbanie údržby

Viaceré automobilky síce uvádzajú, že náplň oleja v prevodovke je celoživotná, no treba si uvedomiť, že plánovaná životnosť áut sa za posledných 30 rokov skrátila. Ak teda chcete udržať prevodovku v dobrej kondícii, stojí za to zvážiť výmenu prevodového oleja. Odborníci tvrdia, že je dobré meniť olej každých 60– až 70-tisíc km. Záleží to aj na tom, kde a ako jazdíte. Ak často ťaháte príves, jazdíte veľmi dynamicky alebo v drsnom teréne, je dobré interval výmeny skrátiť. Naopak, ak jazdíte málo, stačí meniť olej v prevodovke raz za päť rokov. Olej totiž starne a jeho vlastnosti s vekom degradujú.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #prevodovka #automatická prevodovka #manuálna prevodovka
Články podľa značiek