
Začlenenie Chorvátska do schengenského priestoru znamená, že cestovanie medzi Chorvátskom a ostatnými krajinami v rámci tohto priestoru je jednoduchšie a pohodlnejšie. Už nie je potrebné prechádzať pasovou kontrolou na hraniciach. My sme použili hraničný prechod s Maďarskom Letenye/Goričan a môžem potvrdiť, že „búdky“ pre colníkov boli prázdne. Na hranici sa už nestojí, je tam len spomalenie na 40km/h. Na dlhej ceste k moru je to veľké zlepšenie celkového zážitku z cestovania. Napríklad minulý rok sme totiž na Veľkonočný pondelok pri vstupe do Maďarska strávili v rade na hranici 2 hodiny.
Čo čakajú Chorváti od letnej turistickej sezóny a na čo si dať pozor
Konečne bez pasov a kún
Zavedenie eura ako oficiálnej meny tiež prináša určité výhody. Hlavne je to jednoduchšie a pohodlnejšie platenie. Už netreba meniť Euro na chorvátsku Kunu, čo šetrí čas aj peniaze za poplatky. Aj platenie kartou je oveľa jednoduchšie, keďže väčšina kariet je v eurách. Z vlastnej skúsenosti vieme, že prechod na euro môže spôsobiť miernu infláciu a zvýšenie cien. Lenže teraz je iná doba a Chorváti svoje ceny už dávnejšie priblížili k cenám v EU. Moja osobná skúsenosť je, že som nárast cien spojený so zavedením eura nespozoroval. Na prvej diaľničnej pumpe pri Varaždine stojí napríklad káva 1,90€ . Za čevapčiči s hranolkami v reštaurácii dáte 10–12 €. Káva stojí v automate v Aquarium Pula 0,80 € až 1,00 €.
Palivá sú v Chorvátsku lacnejšie ako u nás, Super 95 stojí 1,32 € a Diesel len 1,24 € . Ceny v potravinách sú podobné, alebo nižšie. Paradajky 2,49 € za kg, chlieb 1,46 €, jogurt okolo 0,50 až 0,60 € a 250 gramov masla zas 1,77 €. Navyše odpadáva neustále prerátavanie na euro a potreba mať hotovosť v kunách. Vzhľadom na to, že Chorvátsko je populárna destinácia medzi turistami z celej Európy a turizmus má veľký dosah na domáce HDP, sa aj chorvátska vláda snaží minimalizovať vplyv prechodu na euro. Logickým cieľom zavedenia eura a vstupu do schengenského priestoru je predsa prilákať ešte viac návštevníkov a zvýšiť atraktivitu krajiny, nie zvyšovanie cien.

V Chorvátsku, ako aj v mnohých iných krajinách Európy, vodiči čelia vysokým poplatkom za prejazd diaľnicami. Poplatok závisí od kategórie vozidla a konkrétneho úseku diaľnice. Nám sa opäť potvrdilo, že najlepší spôsob platby je použitie systému ENC (Elektronička naplata cestarine), niekedy tiež označovaného ako ETC (Electronic toll collection). Jednou z hlavných výhod použitia ENC v Chorvátsku je rýchlosť a pohodlie. Vodiči, ktorí majú nainštalované ENC zariadenie v svojom vozidle, nemusia zastaviť pri mýtnych bránach a používať hotovosť alebo kreditné karty. To znamená, že sa znižuje čas, ktorý trávia v radoch.
Ako vyzerá prejazd Pelješackým mostom
Vybavte si ENC
Použitie ENC je tiež oveľa lacnejšie. Pri platbe hotovosťou alebo kreditnou kartou platí vodič plnú cenu, zatiaľ čo s ENC môžu získať zľavu až 21,74 %. Ako funguje ENC? ENC máte inštalované vo vozidle na čelnom skle, alebo ho vytiahnete iba na bráne Cestariny. Obsahuje čip, ktorý je načítaný pri prejazde bránou. Informácie o prejazde sú zaznamenané a vodičovi sa automaticky odráta poplatok za prejazd z jeho kreditu. Ak chcete používať ENC, musíte si najprv zakúpiť zariadenie ENC v predajných miestach (https://www.hac.hr/…ints-of-sale?…). Stojí 15€.

Po zakúpení zariadenia ENC musíte aktivovať účet online a načítať na neho kredit. Pre bežného slovenského motoristu je vhodný predplatený model ENC 21,74 % (https://www.hac.hr/en/toll/etc?…). Uvedená zľava funguje tak, že na účet vložíte 20€ (minimálne), ale ten sa vám zvýši o 25,56 €. Na vyčerpanie zostatku účtu ENC nie je žiadny časový limit. Na chorvátskych diaľniciach samozrejme stále môžete používať aj hotovosť alebo platobnú kartu. Naša trasa viedla z Banskej Bystrice cez Komárno, Goričan, Rijeku do Rovinju, resp. Puly na Istrii. Išli sme cez Maďarsko, aby sme zmapovali chorvátske diaľnice, ale na Istriu odporúčam radšej trasu cez Rakúsko a Slovinsko. Je síce o cca 60km dlhšia, ale je rýchlejšia a lacnejšia.

Za Chorvátske diaľnice sme zaplatili spolu 50€ (25€ jedna cesta) a cca 15€ za maďarskú 10-dňovú známku. Za rakúsku 10-dňovú známku dáte 9,90€ a za 7-dňovú slovinskú 15€. Istria, poloostrov v severnej časti Chorvátska, je známa svojou bohatou históriou a kultúrou, krásnou prírodou a jemným stredomorským podnebím. Je to populárna destinácia pre turistov, ktorí sa radi zameriavajú na slnečné pláže, jemné more a pestré miestne jedlá. Ubytovali sme sa v mobilnom domčeku v kempe pod prímorským mestom Rovinj. Cena za 3 osoby na noc bola 90 €. Rovinj je známe svojimi úzkymi uličkami, farebnými domami a zachovalým historickým centrom, ktoré je jeho hlavnou turistickou atrakciou.
Čo treba vidieť na Istrii
Dominantou mesta je kostol sv. Eufémie, ktorý sa týči na najvyššom vrchu v meste. Tento barokový kostol je známy svojou charakteristickou 60 metrov vysokou zvonovou vežou, ktorá dominuje nad mestom. Zvonica bola dokončená v roku 1756 a obsahuje šesť zvonov, ktoré každú hodinu oznamujú čas. Rovinj je známy aj pre svoj prístav, kde môžete vidieť malebné rybárske člny, ktoré sa každé ráno vracajú z lovov. Ak sa vyberiete na prechádzku po nábreží, môžete sa zastaviť v jednej z miestnych reštaurácií a ochutnať čerstvé ryby a morské plody. Odporúčam aj návštevu Puly na juhu Istrie. Je to nádherné mesto s charizmou, ktoré ponúka kombináciu histórie, prírody a kultúry.

Jedným z najväčších a najznámejších symbolov Puly je rímsky amfiteáter, ktorý bol postavený v 1. storočí a patrí medzi najlepšie zachované antické divadlá na svete. V súčasnosti sa v amfiteátri organizujú rôzne kultúrne podujatia, ako napríklad koncerty a divadelné predstavenia. Okrem amfiteátra sa v Pule nachádza aj množstvo ďalších historických pamiatok a budov, ktoré stoja za návštevu. Medzi najvýznamnejšie patrí chrám cisára Augusta, ktorý bol postavený na konci 1. storočia a je známy svojou impozantnou architektúrou a reliéfmi. Ďalšou zaujímavou stavbou je katedrála Sv. Márie, ktorá bola postavená v 5. až 6. storočí, ale v priebehu stáročí bola niekoľkokrát rekonštruovaná a upravovaná. Nachádza sa v historickej časti mesta v blízkosti rímskych pamiatok a je to jedno z najnavštevovanejších miest v regióne.

Okrem histórie a architektúry ponúka Pula aj množstvo prírodných krás a aktivít. Jednou z najobľúbenejších atrakcií je Auquarium Pula. Je rozdelené do niekoľkých častí, ktoré umožňujú návštevníkom vidieť množstvo rôznych druhov morských živočíchov, ktoré sú bežné v oblasti Istrie. Medzi najzaujímavejšie výstavy patrí oblasť tropických vôd, kde nájdete množstvo farebných koralov a tropických rýb, a oblasť, kde môžete vidieť žraloky, žraločie vajcia a iné druhy morských dravcov. Akvárium Pula odporúčam ako ideálnu aktivitu pre rodiny s deťmi, páry aj skupiny priateľov. Je to nielen zábavná a vzdelávacia aktivita, ale aj skvelý spôsob, ako stráviť niekoľko hodín pri zábave a relaxácii.
Renault Arkana to zvládol
Cestu do Chorvátska sme absolvovali s SUV-kupé Renaulto Arkana E-Tech Engineered Hybrid 145. Jednou z najväčších predností je jeho hybridný pohon. Srdcom je atmosférický benzínový motor 1.6 SCe a dvojica elektromotorov. Celá sústava produkuje 145 koní. Prechod medzi elektrickým a benzínovým pohonom je veľmi plynulý. Arkana pritom dokáže jazdiť aj čisto na elektrinu. Podvozok je stabilný a pohodlný, čo je skvelé na dlhé cesty. Hlavným revírom hybridov je mesto a najslabším miestom naopak diaľnica, kde hlavne pri SUV spotreba benzínového motora rapídne rastie. Tak som to vedel doteraz. Ale Renault Arkana E-Tech Engineered Hybrid 145 ma vyviedol z omylu.

Na trase k moru (dole kopcom) sme mali priemernú spotrebu 5,6 litra benzínu na 100km. Cestu späť, kde som už viac využíval potenciál auta a aj tempomat, len o 0,4 litra viac. Kde sa dalo sme išli diaľničným tempom 130–140 km/h, okresky 90, dediny 50 km/h. V zápchach pod Zagrebom ako zvyšok. Tankoval som benzín 95 E10 a potom ešte na v Komárne. Ale celú cestu jedným smerom by som spravil asi aj na jednu nádrž, ktorá má 50litrov. Celkovo povedané, Renault Arkana E-Tech Engineered Hybrid 145 je vynikajúci hybridný model, ktorý ponúka skvelé vlastnosti a slušný výkon v kombinácii s nízkou spotrebou paliva. Je to skvelá voľba pre tých, ktorí hľadajú štýlové a technologicky vyspelé auto.