
V prvej časti reportáže Autom do Bulharska sme vás previedli trasou z Bratislavy až do Burgasu. A to cez Srbsko. Výstavba diaľnic tu po kročila natoľko, že cestu dlhú 1 346 km môžete absolvovať aj bez prespatia. Čistý čas jazdy je asi 13 hodín, a aj s prestávkami a čakaním na hraniciach sa zmestíte podľa okolností do 16 až 19 hodín. Ak máte naponáhlo, z Bulharska sa preto vráťte tou istou trasou. Ísť cez Rumunsko, tak ako za čias socializmu, nemá za takýchto okolností význam. Hoci rozdiel v dĺžke je takmer zanedbateľný. Z Burgasu je to do Bratislavy cez Rumunsko len o smiešnych osem kilometrov menej. No jeden zásadný rozdiel tu je. Čistý čas jazdy je 16,5 hodiny. Dôvod je zrejmý. Kým na trase cez Srbsko absolvujete len asi 60 km mimo diaľnic, cez Rumunsko je porcia „okresiek“ takmer 500 km. A to čas jazdy poriadne natiahne. My sme sa ale pre rumunskú alternatívu rozhodli. To preto, že sme chceli absolvovať prejazd pohorím Munții Parâng v južných Karpatoch. Po priesmyku Transfagaraš je to druhá najzaujímavejšia cesta v Rumunsku.

Pozrite si veľký výlet redaktorov Motoringu do Poľska
Tentokrát vyrážame z Nesebaru. Na pláže už nie je čas
Kým vlani sme vyrážali zo Sozopolu pri Burgase, tento raz sme ako východiskový bod zvolili starobilý Nesebar, ktorý leží v južnej časti Slnečného pobrežia, najrušnejšej prímorskej destinácie v Bulharsku. Veľa Slovákov absolvuje dovolenku práve tam. Z Nesebaru vyrazíte smerom na Varnu, ktorá je vzdialená približne 100 km. Na diaľnicu zabudnite. Prechádzate starou pobrežnou cestou cez kopce a následne strediská Obzor či Byala. Môže tu byť poriadne rušno. A ak dôjde k dopravnej nehode, na ktorú sme narazili aj my, ocitnete sa v kolóne. Na klasickej dvojprúdovke nie je iná možnosť. Mimochodom, za mestečkom Byala, ktoré samé o sebe nie je ničím extra zaujímavé, odbočte na poľnú cestu. Dostanete sa tak asi po dvoch kilometroch prašných ciest lemovaných vinicami na neuveriteľnú asi 3 km dlhú pieskovú pláž Kara Dere pod prekrásnymi útesmi. Samozrejme, len ak máte čas. Je to obľúbené miesto nezávislých „kemperov“, takže ak je sezóna, vyrastie tu doslova stanové mesto, ešte pred pár rokmi sme tu ale boli takmer sami.
Toto bola naša trasa z Nesebaru do Bratislavy

Náš itinerár
Trasa | Počet kilometrov | čas |
---|---|---|
Nesebar | 0 | 0 |
Varna | 99 km | 1 h 35 min. |
Ruse (prechod do Rumunska) | 193 | 2h 15 min. |
Bukurešť | 73,8 km | 1h 15 min. |
Pitešť | 120 km | 1h 15 min |
Novaci | 140 km | 2h 40 min. |
Sebes | 136 km | 3h 10 min. |
Nadlak (Prechod do Maďarska) | 290 km | 2h 45 min |
Budapešť | 225 km | 2h 10 min. |
Bratislava | 200 km | 1h 55 min. |
Oveľa pustejšia je pláž Škorpilovci, na ktorú dostanete tak, že cestou do Varny odbočíte v Starom Orjachove na Nový Orjachov a odtiaľ vás takmer prázdna cesta dovedie až k moru. Opäť je tu niekoľko kilometrov piesku a vlny, ktoré v Chorvátsku nezažijete. To ale len ako tip, pretože sme na ceste domov. Nezabudnite, že aj na starých hlavných cestách v Bulharsku potrebujete elektronickú diaľničnú známku. Ak vám v priebehu dovolenky jej platnosť skončila, pretože ste si nekúpili mesačnú, musíte sa zaregistrovať na čerpacej stanici. Ak je víkend, nemusíte si kupovať sedemdňovú za 15 leva (7,7 €), Bulhari majú totiž aj špeciálnu známku na sobotu a nedeľu za 10 leva (5,1 €). Do Varny sa dostanete za hodinu a pol. Toto veľké prístavné mesto nemá moderný obchvat, čo prejazd Varnou výrazne spomaľuje, najmä v pracovných dňoch. Odtiaľ zamierite na hraničné mesto Ruse, vzdialené 190 km. Cestu urýchli diaľnica. Ale len po Šumen. Odtiaľ pokračuje stará dvojprúdovka, ešte asi 80 km. Má ale dobrý povrch a je málo frekventovaná. Len pozor, je tu minimum čerpacích staníc a ak aj sú môžu byť na druhej strane cesty s plnou čiarou.

Koľko zaplatíte za diaľnice v Rumunsku
Platnosť | 7 dní | 30 dní | 90 dní | 12 mesiacov |
---|---|---|---|---|
Cena | 3,00 € | 7,00 € | 13,00 € | 28,00 € |
Dopravné predpisy
Rýchlostný limit v obci | 50 km/h |
---|---|
Rýchlostný limit mimo obce | 90 km/h |
Rýchlostný limit na rýchlocestách | 100 km/h |
Rýchlostný limit na diaľniciach | 130 km/h |
Povolený alkohol | 0,00 % |
Celodenné svietenie | áno |
Reflexné vesty | nie |
Detské sedačky | áno |
Pokuty
Priestupok | Pokuta |
---|---|
Prekročenie rýchlosti o 10 km/h | cca 510 RON |
Prekročenie rýchlosti o 20 km/h | cca 850 RON |
Prekročenie rýchlosti o 30 km/h | cca1 200 RON |
Prekročenie rýchlosti nad 50 km/h | cca 1 700 RON |
Jazda na červenú (STOP) | 340 RON |
Alkohol | 765 – 1 700 RON |
Telefonovanie | 425 RON |
Nezapnuté pásy | 170 RON |
Nesprávne parkovanie | 170 RON |
Dopravné nehody
Privolanie polície | áno |
---|---|
Polícia | 955 (112) |
Hasiči | 981 (112) |
Záchranka | 961 (112) |
Kontakt na zastupiteľstvo SR | |
Telefón | +40 213006100 |
Pohotovostný mobil | +40 744372825 |
Prechod do Rumunska trvá len pár minút. A idete cez Dunaj
Smerom k Rumunsku navyše rástli ceny pohonných hmôt. Kým v Sozopole sme tankovali benzín za 2,49 leva, cestou na Ruse to bol aj viac ako 2,70. A pokojne na úplne maličkých „čerpačkách“. V Ruse sme mali za sebou takmer 300 km jazdy a štyri hodiny za volantom. Z prejazdu bulharsko-rumunskou hranicou si nemusíte robiť ťažkú hlavu. My sme dorazili na prechod vo štvrtok okolo piatej po obede, teda pracovný deň. Vybavený sme boli prakticky bez čakania. Napokon prechádzate priechodom v rámci EÚ, i keď nie v rámci Schengenu. Hneď na výstupe z Bulharska zaplatíte dve eurá za prejazd mostom cez Dunaj. Volá sa Most priateľstva, má 2 800 metrov, vedie do mesta Giurgiu a je naozaj prekrásny. Postavili ho v roku 1954 za pomoci ruských inžinierov. O nádherné dekorácie pri vjazde a výjazde sa ale postarali Bulhari. Za mostom vás čaká opäť expresný prejazd kontrolou. Tu si tiež kúpite diaľničnú známku, ktorá je elektronická. Stojí len štyri eurá. To je naozaj bagateľ za to, čo vám už dnes nové rumunské diaľnice ponúknu. Známku kupujete v okienku, takže si vystojíte rad. Platiť nemôžte kartou, zato Rumuni akceptujú eurá a v eurách vám aj vydajú. My sme čakali len 10 minút.

Náš plán bol dostať sa v Rumunsku do mestečka Novaci, ktoré je od hraníc vzdialené ešte 320 km a asi päť hodín cesty. Dôvod? Novaci je začiatkom slávnej cesty 67C, známej ako Transalpina. To znamená smer Bukurešť a Pitešť. Bukurešť je z Ruse na dosah – len 60 až 70 km. Diaľnica tu síce nie je, ale do rumunskej metropoly vedie solídna 4-prudová cesta, i keď cez dedinky, takže často znižujete rýchlosť na 50 km/h. Bukurešť budete míňať z juhu. V pracovných dňoch to nie je práve ideálne. Starý obchvat mesta tvorí úzka dvojprúdová a poriadne preplnená cesta. Zápchy sú tu na dennom priadku. Stratili sme tu aspoň 45 minút, aj kvôli rekonštrukcii výjazdu na diaľnicu A1 smerom na Pitešť. Je to vlastne najstaršia diaľnica v Rumunsku. Ale dobre udržiavaná. Zabezpečí vám 100 km pohodovej jazdy. Maximálka je tu 130 km/H, tak ako u nás. V Pitešti, respektíve na jej obchvate, opäť hrozí zhustená premávka, my sme tu vlani stratili hodinu. Tentoraz to bolo bez problémov. Cestovali sme v stredu a nie v piatok. Po Pitešti začnete prechádzať Rumunským vidiekom plným malebných dediniek s nádhernými domami, ale aj typickými „palácmi“ majetnejších Rumunov. Do mestečka Novaci sme dorazili o desiatej večer, po 611 km jazdy z Nesebaru. Ubytovali sme sa necelých 40 eur v penzióne prerobenom z rodinného domu.
