ADAC: Toto je prvý megatest zimných pneumatík. Dvom sa vyhnite oblúkom

Chystáte sa kúpiť nové zimné „gumy“? ADAC otestoval 16 nových plášťov s profilom 205/60 R16. Ten je extrémne zaujímavý, pretože ho obúvajú kompaktné SUV. Hviezdami sú Dunlop, Michelin a Goodyear. Ale sú tu aj dva prepadáky.

27.09.2023 05:00
debata (15)
ADAC testoval 16 pneumatík s profilom 205/60... Foto: ADAC
ADAC - test zimných pneumatík 2023 ADAC testoval 16 pneumatík s profilom 205/60 R16 v triede H (210 km/h) na VW T-Roc. Nie náhodou. Tento rozmer obúvajú práve kompaktné SUV.

Koncom septembra síce padajú na Slovensku teplotné rekordy, ale zima môže prísť rýchlejšie, ako čakáme. Myslieť na prezúvanie auta nemusí byť preto predčasné. Myslí si to aj nemecký autoklub ADAC, ktorý zverejnil výsledky najnovšieho testu zimných pneumatík. Do parády si vzal šestnásť plášťov rozmeru 205/60 R16. Ten je mimoriadne zaujímavý, pretože ho vo veľkom obúvajú kompaktné crossovery ako Škoda Kamiq, VW Taigo a T-Cross, Renault Captur , Dacia Sandero Stepway alebo Audi Q2. Nájdete ho ale aj na klasických autách nižšej strednej triedy na čele so Škodou Octavia a Fordom Focus alebo dokonca na základných verziách áut strednej triedy vrátane Audi A4 a Mercedesu-Benz C.

Hororové gumy na diaľnici!

Video

Bezpečnosť stále na prvom mieste

ADAC opäť menil metodiku. Okrem celkovej známky udeľuje od tohto roka dve podznámky. Jednu za bezpečnosť jazdy, ktorá má na celkovom hodnotení podiel 70 %, a druhú za ekologickú bilanciu s „váhou“ zvyšných 30 %. Bezpečnosť zahŕňa vlastnosti pneumatík na suchej, mokrej a zasneženej vozovke. Ekologické hodnotenie vychádza zo životnosti, opotrebenia, valivého odporu, hlučnosti a celkom nového kritéria udržateľnosti, ktoré posudzuje pneumatiky v celom procese výroby a recyklácie. Ako to teda dopadlo? Tento rok prešlo testom so známkou „dobré“ sedem plášťov, ďalších sedem má iba mierne nedostatky, no dve pneumatiky celkom prepadli. My sa však pozrime najprv na vrchol rebríčka.

Najlepším plášťom tohtoročnej sezóny je Dunlop... Foto: Dunlop
DUNLOP Winter Sport 5 Najlepším plášťom tohtoročnej sezóny je Dunlop Winter Sport 5. Prakticky nemá slabé miesto. Na diaľnici jazdí ako v lete.

Absolútnymi víťazmi testu sú Dunlop Winter Sport 5 a Michelin Alpin 6. Ponúkajú vynikajúcu stabilitu, presné riadenie a navyše majú najdlhší kilometrový výkon zo všetkých plášťov s dobrou známkou. ADAC ich odporúča najmä tým, ktorí v zime jazdia dlhé „štreky“ na diaľniciach. Na mokrej ceste však dominuje Bridgestone Blizzak LM005 s najkratšou brzdnou dráhou za mokra, za ktorým tesne nasledujú Firestone Winterhawk 4 a Goodyear UltraGrip 9+. Na snehu má zas náskok Hankook Winter i*cept RS3. A potom je tu nesmierne vyvážený Continental TS 870 P, ktorý nesklame na žiadnom povrchu, no zároveň nie je víťazom v žiadnej z disciplíne. Preto je podľa ADAC-u pri výbere dôležité poznať svoj zimný jazdný profil.

Fulda Kristall Control HP 2 exceluje... Foto: Fulda
FULDA KRISTALL CONTROL HP 2 Fulda Kristall Control HP 2 exceluje kilometrovým výkonom. Zvládne až 56 000 km. Pokojne vydrží aj osem sezón. Pritom má slušné hodnotenie v bezpečnosti.

Z tohto pohľadu nemusí byť zlou voľbou ani niektorá zo siedmich pneumatík, ktoré skončili o stupienok nižšie. Päť z nich má dobrý výsledok z hľadiska ekológie, ale ani jedna nedosahuje viac ako uspokojivé hodnotenie, pokiaľ ide o bezpečnosť jazdy. Každá zo siedmich má nedostatky aspoň v jednej z hlavných disciplín. Tak napríklad Kleber Krisalp HP3, Barum Polaris 5, Vredestein Wintrac a Uniroyal WinterExpert vykazujú deficity na suchej vozovke. BFGoodrich G-Force Winter 2, Fulda Kristall Control HP2, Kleber, Barum a Uniroyal zas zlyhávajú za mokra. To znamená menej presné ovládanie a o niečo dlhšiu brzdnú dráhu. Falken Eurowinter HS02 a Barum Polaris k tomu pridávajú aj horšie výsledky na snehu.

Pozor na lacné gumy. Vlastne ani nie sú zimné

Každá zo spomínaných pneumatík je ale lepšou voľbou ako dvojica plášťov Lassa Snoways 4 a Austone Athena SP-901. Aj keď Lassa získala dobré hodnotenie na suchých a mokrých cestách, úplne prepadla na snehu. Naopak, Austone si zabezpečil najlepšiu známku na zasnežených cestách, no úplne zlyháva na suchej vozovke a na tej mokrej má len slabé hodnotenia. Má tiež najdlhšiu brzdnú dráhu a najhoršie vlastnosti pri akvaplaningu. Chcete dôkaz? Zatiaľ čo auto na pneumatikách Bridgestone Blizzak pri núdzovom brzdení na mokrom asfalte z rýchlosti 80 km/h už stojí, to isté auto s pneumatikami Austone sa popri ňom stále rúti rýchlosťou tesne pod 40 km/h!

Absolútnym prepadákom je pneumatika Austone... Foto: Austone
AUSTONE ATHENA SP-901 Absolútnym prepadákom je pneumatika Austone Athena, ktorej sa síce páči sneh, ale na mokrej a suchej ceste má dvojnásobnú brzdnú dráhu v porovnaní s najlepšími.

Asi sa netreba čudovať, že ADAC pred kúpou týchto pneumatík dôrazne varuje. Čo sa týka dojazdu, Fulda prekvapila najvyšším kilometrovým výkonom, až 56 000 km. Naopak, Uniroyal ponúka najnižší predpokladaný kilometrový. Zvládne len 37 000 km. Čo to znamená? Kým Fuldu môžete používať osem sezón pri priemernom ročnom nájazde 15 000 km, z toho 7 500 zimných, s Uniroyalom to bude len päť sezón. Podobne je na tom Bridgestone. ADAC ale i tak odporúča meniť zimné pneumatiky skôr, než hĺbka dezénu dosiahne zákonom stále povolený limit 1,6 mm – už pri hĺbke štyroch milimetrov. A ako to zmerať? Použite dvojeurovú mincu, ktorej zlatý okraj má presne túto šírku.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #ADAC #Michelin #Dunlop #GoodYear #test zimných pneumatík
Články podľa značiek