Prichádza jar a s ňou aj prezúvanie auta. Tohto otravného procesu sa však môžete zbaviť. Riešením sú celoročné plášte, ktoré naberajú na popularite. Podľa Asociácie európskych výrobcov pneumatík ETRma (European Tire and Rubber manufacturers' association) už desiaty rok za sebou klesá predaj zimných pneumatík, a, naopak, zvyšuje sa podiel tých celoročných. Dnes ich obúva už viac ako 20 % motoristov. Súvisí to so skutočnosťou, že v mnohých regiónoch Európy sú zimy stále miernejšie. Kvality drahých zimných pneumatík tak vlastne často ani nevyužijete. Tie celoročné môžu byť preto dobrou voľbou. Ich kvalita sa navyše v posledných rokoch zvýšila, takže nepredstavujú zásadný kompromis v lete ani v zime.
Čo dokáže urobiť prasknutá pneumatika za jazdy s kamiónom?
A ktorú celoročnú pneumatiku si vybrať? Tak to zisťoval kanál Tyrereviews.com, ktorý si vzal na mušku desať modelov celoročných plášťov na 17-palcové kolesá. Tie obúva obrovské spektrum áut. Celoročné pneumatiky posudzoval Tyreviews v štyroch kategóriách. Hodnotil ich vlastnosti na mokrej, suchej a zasneženej vozovke. Užívateľský pohľad zastupovali disciplíny hlučnosti a valivého odporu. Začnime zimnou disciplínou. Na snehu sa ukázal ako kráľ Michelin CrossClimate 2. Zabezpečoval najlepšie ovládanie, mal aj najlepší záber a tiež najkratšiu brzdnú dráhu. Vynikajúco sa umiestnil aj Kleber Quadraxer 2, ktorý bol druhý v ovládaní a tiež druhý v zábere na snehu. Pri brzdení sa dostal na tretiu priečku, keďže ho z druhej odsunul Goodyear Vector 4Seasons.
Býva však pravidlom, že pneumatiky, ktoré excelujú na snehovom podklade, ukážu rýchlo svoje slabiny na suchej či mokrej vozovke. Platí to aj v tomto prípade. Na mokrej ceste by sme na vrcholových priečkach ťažko hľadali Michelin aj Kleber. Najlepším plášťom bol Vredestein Quatrac Pro v disciplíne ovládateľnosti aj pri brzdení. Nasledovali Hankook Kinergy 4S2 a Goodyear Vector 4Seasons. Naopak, Vredestein sklamal v odolnosti proti akvaplaningu. Tu bol kráľom Hankook Kinergy 4S2 pred Goodyear Vector 4Seasons a Michelin CrossClimate 2. Na suchej ceste sa ukázal premiantom v ovládateľnosti opäť Goodyear Vector 4Seasons pred Continentalom a Bridgestone. Pri brzdení na suchej ceste ho však prevalcoval Michelin a Hankook.
V kategórii užívateľských vlastností, teda v hluku a vo valivom odpore, ktorý má vplyv na spotrebu a opotrebenie, mali najlepšie výsledky úplne iní výrobcovia. Najnižší hluk produkoval Falken Euoall Season AS2 a najviac paliva šetrilo Pirelli Cinturato All Sea. Dobré ekonomické výsledky však dosiahli aj plášte Bridgestonu a Michelinu. Asi ste si všimli, že niektoré značky sa nám často opakujú. A presne o to ide, vytvoriť pneumatiku s vyváženými vlastnosťami, takú, čo možno neexceluje v jednej z disciplín, ale v žiadnej neukáže zlyhanie. Tyrereviews preto za víťazov testu klasifikuje Michelin Crossclimate 2, ktorý si delí prvú priečku s pneumatikou Hankook Kinergy 4S. Tretí skončil Goodyear Vector 4Seasons Gen 3.
Výsledky testu 17-palcových celoročných pneumatík
Pneumatika | Celkové hodnotenie | Brzdenie na suchu | Ovládanie za sucha | Brzdenie za mokra | Ovládanie za mokra | Akvaplaning pozdĺžny | Akvaplaning priečny | Brzdenie na snehu | Záber na snehu | Ovládanie na snehu | Hluk | Cena | Valivý odpor |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Michelin CrossClimate 2 | 92 % | 38,6 m | 79,3 s | 32,2 m | 99 s | 78,8 km/h | 6,5 m/s2 | 31,1 m | 5,5 s | 110 s | 69,6 dB | 104,99 | 7,9 kg/t |
Hankook Kinergy 4S2 | 91,2 % | 39,2 m | 79,3 s | 31,6 m | 97,1 s | 80,5 km/h | 7,5 m/s2 | 32,3 m | 6 s | 114,3 s | 69,4 dB | 87,89 | 8,5 kg/t |
Goodyear Vector 4Seasons Gen 3 | 90,5 % | 41,6 m | 78,7 s | 31,9 m | 97,5 s | 79,3 km/h | 7,3 m/s2 | 31,5 m | 7,1 s | 114,7 s | 69,5 dB | 95 | 8,2 kg/t |
Continental AllSeasonContact | 89,1 % | 41,6 m | 78,8 s | 33,2 m | 98,1 s | 78,3 km/h | 6,7 m/s2 | 32,4 m | 6,8 s | 115,5 s | 69,7 dB | 91 | 8,1 kg/t |
Bridgestone Weather Control A005 EVO | 88,4 % | 39,3 m | 78,9 s | 32 m | 98,6 s | 78,1 km/h | 6,9 m/s2 | 36,7 m | 9,5 s | 125,4 s | 69,8 dB | 83,99 | 7,5 kg/t |
Falken Euroall Season AS210 | 87,9 % | 40,1 m | 79,7 s | 32,5 m | 97,7 s | 77 km/h | 6,3 m/s2 | 33,2 m | 6,2 s | 118,9 s | 69,1 dB | 71,89 | 9,1 kg/t |
Vredestein Quatrac Pro | 87,5 % | 39,9 m | 80,1 s | 30,5 m | 96,6 s | 74,1 km/h | 6 m/s2 | 34,4 m | 7,8 s | 120 s | 69,3 dB | 80 | 9,4 kg/t |
Pirelli Cinturato All Season SF2 | 87,5 % | 39,5 m | 80,6 s | 35,9 m | 100,3 s | 77,9 km/h | 6,4 m/s2 | 34,9 m | 6,7 s | 116,7 s | 69,5 dB | 83,49 | 7,5 kg/t |
Kleber Quadraxer 2 | 86,4 % | 42,6 m | 80,8 s | 36,7 m | 101,3 s | 78,8 km/h | 6,7 m/s2 | 31,8 m | 5,7 s | 113,3 s | 69,4 dB | 80,53 | 8,5 kg/t |
Tomket Allyear 3 | 81,3 % | 43,5 m | 80,2 s | 41 m | 108,6 s | 72,1 km/h | 5,2 m/s2 | 32,7 m | 5,9 s | 115,8 s | 69,4 dB | 76,5 | 8,2 kg/t |