Rekuperácia je obrovskou výhodou elektromobilov. Pri zjazde alebo pri brzdení sa ich elektromotory menia na generátory a elektrickú energiu vracajú do akumulátora. Toto sa vám pri aute, s výnimkou hybridov, stať nemôže. Jednoducho, benzín vždy ubúda a žiaden sa do nádrže nevracia. Pri brzdení motorom je ich maximom nulová okamžitá spotreba a pri brzdení brzdami sa naakumulovaná kinetická energia mení nenávratne na teplo. Koľko energie však dokážu elektromobily naozaj zachrániť? Tak to zisťoval nemecký autoklub ADAC. Vytvoril dva scenáre. Pri prvom teste vyskúšal prejazd troma elektromobilmi horským priesmykom Kesselberg a v druhom zmeral rekuperáciu v bežnej premávke až devätnástich elektromobilov.
Aká je budúcnosť áut? Elektromobily, alebo vzniknú bezemisné spaľovacie motory?
Test rekuperácie v horskom priesmyku
V tomto teste si vybral ADAC tri veľmi odlišné elektromobily – lacnú Daciu Spring Extreme 65, Teslu Y Dual Motor a luxusné elektrické BMW i7. Test sa odohrával na testovacej stolici, ktorá presne simulovala spomínanú horskú trasu s dĺžkou 5,5 km. To preto, aby sa vylúčili rušivé vplyvy vetra, rozdielnej teploty či premávky. Najprv autá stúpali k vrcholu a potom klesali. Po prejazde sa ukázalo, že najmenej energie, len 35 % zrekuperovala Dacia, kým Tesla 40 % a BMW i7 až 50 %. Prečo je to tak? Dôvodom je hmotnosť a výkon motor-generátora. Dacia rekuperuje najmenej, pretože je ľahká a pri zjazde z kopca nabíja batériu výkonom maximálne 15,9 kW. Oveľa ťažšia Tesla Model Y s dvoma motormi dosiahla rekuperačný výkon 52,7 kW a BMW i7, tiež s dvojicou elektromotorov, dokonca až 55,1 kW. To je hodnota, ktorú Dacia nedokáže prijať ani na nabíjacej stanici.
Technické údaje testovaných modelov
Model | Výkon | Pohotovostná hmotnosť | Pohon |
---|---|---|---|
Dacia Spring | 65 kW | 1180 kg | Predný náhon |
Tesla Model Y | 387 kW | 2186 kg | Pohon všetkých kolies |
BMW i7 xDrive | 400 kW | 2830 kg | Pohon všetkých kolies |
Takže je to jasné: čím je auto ťažšie a má výkonnejšie elektromotory, tým viac energie dokáže vyrobiť pri rekuperácii. Lenže aj tu platí pravidlo – niečo za niečo. Ťažké BMW spotrebuje najviac energie pri jazde do kopca, kým ľahká Dacia jednoznačne najmenej. Rozhodujúca pre celkovú efektivitu je preto rovnováha medzi spotrebovanou a získanou energiou. Potom vyzerá rebríček celkom inak. Dacia na ceste smerom hore a dole spotrebovala v priemere 9,65 kWh/100 km, Tesla 15,57 kWh/100 km a BMW až 16,54 kWh/100 km. Takže napriek najnižšej rekuperácii je Dacia v konečnom dôsledku najefektívnejším elektromobilom. To, čo stráca na zjazde, doženie absolútne najnižšou spotrebou do kopca.
Rekuperácia pri dlhom zjazde
Model | Dacia Spring | Tesla Model Y | BMW i7 |
---|---|---|---|
Spotreba pri stúpaní (bez straty nabíjania) | 26,35 kWh / 100 km | 48,74 kWh / 100 km | 59,34 kWh / 100 km |
Spotreba pri klesaní (bez straty nabíjania) | –7,05 kWh / 100 km | –17,6 kWh / 100 km | –26,27 kWh / 100 km |
Podiel rekuperovanej energie (%) | cca 35 % | cca 40 % | cca 50 % |
WLTP-Spotreba (s úbytkom nabíjania) | 14,5 kWh / 100 km | 16,9 kWh / 100 km | 18,5 kWh / 100 km |