Nové značenie uľahčí výber pneumatiky

Túto zimnú sezónu nás čaká pri kúpe nových pneumatík veľká novinka. Od novembra nám totiž výber vhodnej pneumatiky uľahčí ich nové značenie.

02.11.2012 07:10
Pneumatika Foto:
Cieľom štandardizovaných štítkov je sledovať kvalitu troch vybraných výkonnostných charakteristík.
debata (3)

Nejde však o označovanie rozmeru, rýchlostného indexu či nosnosti. To všetko ostáva po starom. Nové štítky nalepené na behúni nás budú informovať o troch hlavných užívateľských vlastnostiach. O valivom odpore pneumatiky, teda o jej vplyve na spotrebu paliva, priľnavosti na mokrom povrchu, teda o jej bezpečnosti za mokra, a hlučnosti, teda o komforte jazdy.

Označenie bude veľmi prehľadné, keďže využíva rovnaký systém ako značenie energetickej náročnosti elektrospotrebičov. Známkou „A“ budú označené pneumatiky s najnižším valivým odporom a známkou "G“ tie, ktoré zvyšujú spotrebu najviac. Podobne je to pri hodnotení bezpečnosti za mokra. Stupnica siaha od „A“ po "F“. Trieda "G“ sa nepoužíva. Hlučnosť pneumatiky bude vyjadrená v decibeloch a graficky znázornená jednou, dvoma alebo troma zvukovými vlnami. Čím je ich menej, tým je pneumatika tichšia.

Zákazníci tak budú mať možnosť vybrať si plášť, ktorý najlepšie vyhovuje ich prioritám. Napríklad komfortu, bezpečnosti alebo ekonomike prevádzky. Doteraz boli tieto vlastnosti de facto anonymné. Dopátrať k nim sa dalo len na základe výsledkov nezávislých testov, aké uskutočňuje pravidelne napríklad nemecký autoklub ADAC. Od novembra však musia všetci výrobcovia testovať plášte podľa jednotnej európskej metodiky a výsledky zverejniť na štítku.

Cieľom tohto európskeho nariadenia je zvýšiť kvalitu troch sledovaných výkonnostných charakteristík. Preto nebude od 1.11.2012 možné homologovať nové pneumatiky triedy G z hľadiska valivého odporu a triedy F z hľadiska brzdných vlastností na mokrom povrchu. A ich predaj bude od 1.11.2014 zakázaný. Do novembra 2016 budú tiež stanovené limity pre vonkajšiu hlučnosť pneumatík.

O čom vypovedá štítok na pneumatike

O palivovej účinnosti (spotrebe paliva): valivý odpor má na celkovej spotrebe vozidla až 20 % podiel. Jeho zníženie znamená nielen zníženie nákladov na prevádzku vozidla, ale aj zníženie produkcie emisií CO2. Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje úsporu spotreby paliva o 0,1 – 0,15 l/100 km pri vozidle s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km. Medzi kategóriami A a G je to až pol litra. Pri najazdení 15 000 km ročne môžeme takto ušetriť až 80 litrov pohonných hmôt.

Známka Valivý odpor Vzťah k spotrebe paliva
A –0,30 až 0,40 l/100 km zlepšenie
B –0,20 až 0,30l/100 km zlepšenie
C –0,10 až 0,15l/100 km zlepšenie
D referenčná kvalita (0) základná kvalita
E +0,10 až 0,15l/100 km zhoršenie
F +0,20 až 0,30l/100 km zhoršenie
G +0,30 až 0,45l/100 km zhoršenie

O priľnavosti na mokrom povrchu: dobrá priľnavosť pneumatiky na mokrej vozovke je najdôležitejšou vlastnosťou z pohľadu bezpečnosti. Vypovedá o schopnosti pneumatiky zabrzdiť automobil na mokrej vozovke. Rozdiel medzi každou kategóriou predstavuje brzdnú dráhu od jednej do dvoch dĺžok vozidla (3 až 6 metrov) pri brzdení z rýchlosti 80 km/h. Rozdiel medzi kategóriou A a F môže byť napríklad viac ako 18 metrov!

Známka Brzdná dráha Vzťah k spotrebe paliva
A –9 až –18 m zlepšenie
B –6 až –12 m zlepšenie
C –3 až –6 m zlepšenie
D referenčná kvalita (0) základná kvalita
E +3 až +6 m zhoršenie
F +6 až +12 m zhoršenie
G +9 až +18 m zhoršenie

O vonkajšej hlučnosti: Hlučnosť pneumatiky vypovedá nielen o akustickom komforte jazdy ale aj o zaťažovaní okolia zvukovým smogom. Vonkajší hluk vydávaný pneumatikou sa meria v decibeloch. Tento číselný údaj je zobrazený aj na novom štítku. Okrem toho sú hlukové vlastnosti vyjadrené graficky troma zvukovými vlnami. Čím je ich viac, tým je pneumatika hlučnejšia.

Akú pneumatiku vybrať
1. Pri výbere rozmeru by ste mali rešpektovať požiadavku zo strany výrobcu automobilu. Technický preukaz určuje správny rozmer pneumatiky. Nie je to však tabu, keďže samotní výrobcovia používajú pre ten istý model viacero rozmerov diskov a profilov pneumatík.
2. Zohľadniť musíte aj skutočnosť, akú maximálnu rýchlosť dosahuje vaše vozidlo a akú má maximálnu prípustnú hmotnosť. Podľa toho je nevyhnutné vybrať pneumatiku s príslušným rýchlostným a záťažovým indexom.
3. V zime sa odporúča obuť disk o číslo užšou pneumatikou. Teda napríklad nahradiť rozmer 205 rozmerom 195. Zaobíde sa to aj bez výmeny disku. Užšia pneumatika má totiž v zlých adhéznych podmienkach lepší záber, keďže na jej menšiu styčnú plochu s vozovkou pôsobí vyšší tlak.
4. V zime je tiež vhodné zvoliť menší disk a obuť ho pneumatikou s vyšším profilom. Napríklad miesto 17-palcového disku použiť 16 alebo dokonca 15-palcový. Vyššia bočnica plášťa absorbuje lepšie nerovnosti, je odolnejšia voči výtlkom, ľadu či obrubníkom. Chráni tým nielen podvozok vozidla, ale aj samotný disk.
5. Ak sa rozhodnete kúpiť k zimným pneumatikám aj disky, zvoľte radšej plechové. V porovnaní s hliníkovými sú odolnejšie a ak ich aj poškodíte, škoda nie je taká veľká. Ceny plechových diskov sú podstatne nižšie.
6. Voľbou menšieho a lacnejšieho plechového disku a kúpou užšej pneumatiky s vyšším profilom navyše ušetríte. Vykompenzuje vám to cenový rozdiel medzi cenou letnej a zimne pneumatiky. Zimné plášte sú o čosi drahšie z dôvodu vyššieho podielu prírodného kaučuku.
7. Keďže výrobcovia pneumatík ponúkajú v tom istom rozmere rôzne dezény a konštrukcie, je pri výbere veľmi dôležité vedieť, čo od pneumatiky očakávate. Pre športovo založených jazdcov je lepšia športovo orientovaná pneumatika, pre vodičov, ktorí ročne najazdia veľký počet kilometrov, zasa plášť s vyšším komfortom, vyššou životnosťou alebo nižším odporom.
8. Informácie o vlastnostiach pneumatiky môžete získať z nových štítkov, ktoré deklarujú valivý odpor, hlučnosť a brzdnú dráhu na mokrej vozovke. Druhou možnosťou je sledovať podrobnejšie hodnotenia na základe testov, ktoré uskutočňujú niektoré nezávislé organizácie, napríklad nemecký automotoklub ADAC. Tam sa dozviete aj to, ako sa správa pneumatika na snehu či ľade.
3 debata chyba
Články podľa značiek