Pozastavenie prevádzky auta po nehode: Na opravu máte obmedzený čas a povinnú STK

O pozastavení prevádzky auta majiteľ vôbec nemusí vedieť. Ak s takýmto autom jazdí ďalej, hrozí mu pokuta a zníženie poistného plnenia.

06.12.2023 12:24
mreporter nehoda Foto:
Ak sa pri nehode poškodia hlavné bezpečnostné prvky vozidla, to má automaticky pozastavenú prevádzku. (ilustračné foto)
debata (1)

S príchodom zimy nastupuje obdobie zvýšeného počtu dopravných nehôd a škodových udalostí. Podľa štatistík Ministerstva vnútra SR od začiatku roku 2023 došlo k 31. 10. 2023 k 9 626 dopravným nehodám. Ak pri nej príde k poškodeniu tzv. „hlavných bezpečnostných prvkov“ (HBP), musí byť prevádzka vozidla dočasne pozastavená. A z toho vyplývajú vodičom niektoré dôležité povinnosti, ktoré nie je dobré podceniť, ak nechcete riskovať pokutu.

vodič, policajt, pokuta Čítajte viac Brusel chystá veľké zmeny ‘vodičákov‘. Pred pokutou už neutečiete

A čo je vlastne „pozastavenie prevádzky vozidla“? Ide o obmedzené časové obdobie, počas ktorého nie je povolené používanie vozidla v cestnej premávke. Týka sa vozidiel kategórie M1 a N1 (osobné motorové vozidlá a nákladné vozidlá do 3,5 tony) s dátumom prvej evidencie po 1. 1. 2005. Každé vozidlo, ktoré je po vážnej dopravnej nehode má automaticky pozastavenú prevádzku, informáciu eviduje Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV). K 31. 10. RPZV eviduje tento rok kumulatívne 5 132 vozidiel s pozastavenou prevádzkou. Z toho 2 554 vozidiel má aktuálne pozastavenú prevádzku po vážnej dopravnej nehode.

RPZV zároveň prináša prehľadný postup krokov, ktoré je nevyhnuté vykonať po poškodení jedného, alebo viacerých hlavných bezpečnostných prvkov (HBP) pri dopravnej nehode, alebo škodovej udalosti.

Pozastavenie prevádzky: Čo majitelia vozidiel potrebujú vedieť?

  1. Automatické pozastavenie: Podľa zákona č. 106/2018 Z.z. dochádza automaticky k pozastaveniu prevádzky vozidla, na ktorom došlo k poškodeniu jedného, alebo viacerých HBP, medzi ktoré patria: zavesenie kolies, deformačné zóny, airbagy, riadenie a brzdový systému.
  2. Povinnosti majiteľa: Majiteľ vozidla je povinný zabezpečiť odbornú opravu do 180 dní od vzniku poškodenia a následne absolvovať technickú kontrolu.
  3. Voľba servisu: Majitelia si môžu na opravu vozidla zvoliť autorizovaný, alebo neautorizovaný, tzv. nezávislý servis. Autoopravovňa, ktorá vykonala opravu poškodených HBP, musí byť schopná do 5 rokov od realizácie opravy preukázať, že pri oprave boli dodržané všetky zákonom stanovené náležitosti.
  4. Technická kontrola: Po dokončení opravy je potrebné absolvovať technickú kontrolu pravidelnú mimo ustanovenú lehotu. Úspešným absolvovaním tejto kontroly sa príznak pozastavenia prevádzky spravidla do 48 hodín zruší.
  5. Dočasné alebo trvalé vyradenie vozidla: K vyradeniu z evidencie musí majiteľ vozidla pristúpiť, ak nedošlo k odstráneniu chýb spôsobených poškodením, ktoré vozidlo z prevádzky diskvalifikovalo a zároveň sa automobil nepodrobí technickej kontrole pravidelnej alebo opakovanej mimo ustanovenú lehotu. V tomto prípade je vlastník vozidla povinný bezodkladne požiadať o dočasné, alebo trvalé vyradenie vozidla z evidencie.

Majitelia by mali po každej dopravnej nehode skontrolovať stav pozastavenia prevádzky svojho vozidla na webovom sídle Registra prevádzkových záznamov vozidiel, aby predišli možnému kráteniu poistného plnenia. Používanie vozidla s pozastavenou prevádzkou v premávke totiž nie je povolené.

Praktická rada:

RPZV ponúka možnosť bezplatnej notifikácie pozastavenia prevádzky – stačí vyplniť registračný formulár a vytvoriť si používateľské konto. Po zadaní VIN alebo EČV vozidla v sekcii „moje vozidlá“ bude používateľ dostávať automatické e-mailové notifikácie o blížiacom sa konci platnosti TK, EK a prípadnom pozastavení prevádzky jeho vozidla.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #STK #dopravné nehody #Register prevádzkových záznamov vozidiel #RPZV
Články podľa značiek