Renault je ďalším z radu, ktorý to na zákazníkov skúša lacnou technikou zabalenou v peknej karosérii. Vadí to však niekomu? Myslíme, že nie. Ľudia chcú pekné a lacné autá, takže automobilka neexperimentuje a postaví len to, čo je schopná dobre predať. Pozrite, nemusíme sa tváriť, že vyrába tie najtrvanlivejšie autá, ani sa nebavme o ich zostatkovej hodnote. Auto dnes plní úlohu spotrebnej jednorazovky, ktorá má až do zodratia slúžiť prvému majiteľovi. Čo príde potom, nikoho nezaujíma. Spomínané „zodratie“ si navyše predstavte ako presne definovaný proces, na konci ktorého budete nútení zájsť k predajcovi po ďalšie nové auto. Na presne naplánované „dožitie“ existuje niekoľko spoľahlivých spôsobov, pričom jedným z nich je aj výrobcom predpísaná údržba nastavená tak, aby vám auto „kľaklo“ v ten správny čas. A aby bol proces neustálej obmeny vozového parku poistený, máme tu „ekologickú“ legislatívu, ktorá kolobeh cyklickej spotreby postrkuje tým správnym smerom. Aby sme to trochu vysvetlili, účelom tohto úvodu nie je vytvoriť paniku, ani vám skaziť náladu, či vziať ilúzie, len ozrejmiť fungovanie dnešného automobilového trhu a v kontexte toho poukázať na úlohy dnešných áut – byť príťažlivé, zábavné, úsporné a dosť lacné na to, aby ste ich mohli pravidelne obmieňať. Čo z toho považujete za dobro alebo zlo, necháme na vás.
Nech sa už však na dnešný automobilový svet pozeráte akoukoľvek optikou, nemôžete ignorovať fakt, že Renault v tom vie celkom slušne chodiť. Ponúka dostupné autá s dobre zamaskovaným spotrebným charakterom, ktoré sa v otázkach spoľahlivosti s uspokojivou pravidelnosťou nenápadne zlepšujú. Mégane Coupé je toho výborným dôkazom. Dá sa naň pozerať, má príjemnú kabínu a čo je pri kupé naozaj dôležité, je zábavný. Testovali sme Renault Mégane Coupé 1.6 dCi.
Dostupná zábava
Určite budete súhlasiť, že objavovanie limitov v tak ultimatívnom aute ako Mégane RS je nebezpečné pokúšanie osudu. Jednoducho adrenalínová hra pevných nervov a spotených dlaní, ktorá nemá v bežnej premávke čo hľadať. A nejde len o prísny policajný dohľad, či radary číhajúce za každým rohom, auto ako RS totiž svoj talent naplno odhalí až v rýchlostiach, z ktorých sa vám aj okoliu roztrasú kolená. Vlastne ho ani nemáte kde využiť. Viete čo, kašlite naň, pre dnešný svet plný dopravných obmedzení a zničených ciest má Renault niečo lepšie – testované Coupé 1.6 dCi. Jazdenie s ním je zábavný, pohodlný a v konečnom dôsledku aj relatívne lacný proces.
Nafta, ktorá nenudí
Papierovo na tom naftové Coupé nie je najlepšie, tu sa však nehrá na čísla, ale skutočné pocity za volantom. A tie sú v určitých momentoch fantastické.
Jasné, jeho podvozok za veľa nestojí, namiesto preklínania sa však môžete viac sústrediť na jazdu a jeho nevýhody obrátiť na zábavu. Výbornou príležitosťou sú rozbité povrchy, kde si jednoduchá zadná náprava rýchlo siahne na dno svojich možností. Mégane sa tu roztancuje a neprestajne žiada o korekcie volantom. Prečo však nadávať, keď sa tým môžete celkom slušne baviť? Riadenie nie je najpresnejšie, no udržanie auta v želanom smere (počas veľmi dynamickej jazdy) je nečakane zábavné. Ak by mal vzadu namiesto jednoduchej torznej priečky viacprvkové zavesenie, bol by istejší a na náročných úsekoch aj rýchlejší, máme však podozrenie, že by nás tou precíznosťou trochu nudil. Nie, takto je to fajn.
Musíte však poznať hranice a netlačiť na pílu. Naftové Coupé nie je športové auto a pri veľmi rýchlej jazde začne strácať pôdu pod nohami. Ramená prednej nápravy vplyvom veľkých odstredivých síl trochu povolia, cez mäkké silentbloky začnú búchať do pomocného rámu a náprava stratí svoj pevný postoj. Slabé miesta v tej chvíli ukáže aj motor (pomalé reakcie na plyn) a prevodovka (typ ND4009) odmietne poslušnosť. Jej páka má síce príjemne krátke dráhy, no pri radení prevodových stupňov ju musíte do konečných polôh nepríjemne nútiť. Akoby nebola na takúto jazdu stavaná. Keby ste si chceli pomôcť medziplynmi, zistíte, že odozvy motora 1.6 dCi sú príliš pomalé a nedovolia presnú prácu s plynom. Roztočiť ťažký kľukový mechanizmus, vrátane patrične dimenzovaného zotrvačníka, skrátka chvíľu trvá.
Tiež zabudnite na vyvažovanie auta plynom. Ovplyvňovanie miery nedotáčavosti jemným pridávaním a uberaním plynu je skôr doménou prepĺňaných benzínových verzií (a aj tie na to potrebujú optimálne otáčky), tu skôr volíte vhodnú nájazdovú rýchlosť a keď je najhoršie, pomáhate si brzdou. O nejakej precíznej hre nemôže byť reč.
Ale pozor, čím jednoduchší a hravejší podvozok je, tým viac mení svoje správanie pri obsadení zadných sedadiel. S prázdnym Coupé sa zabávajte koľko chcete, po naložení zvyšných pasažierov si však dajte pohov. Coupé sa stane výrazne nedotáčavejšie a na veľkých vlnách sa nepríjemne rozkmitá. S prázdnym zadkom si sériové tlmiče ešte poradia, pod tiažou pasažierov a plného kufra im však dôjdu sily.
Prejdite na rovný asfalt a budete prekvapení, koľko priľnavosti a stability vám Coupé dopraje. V zákrutách sa síce nakláňa, no zadná náprava aj pri rýchlych prejazdoch vzorne odoláva odstredivým silám a poslušne sleduje stopu predných kolies. Ak pritom niektorým z vonkajších kolies trafíte dieru, rýchlo stratíte rovnováhu.
Postavte ho vedľa Astry Coupé a razom zistíte, že nemecké auto pôsobí pokojnejším a dospelejším dojmom. Na dierach je stabilnejšie, rozvážnejšie a posádku izoluje od okolitého sveta výraznejšie, než hravý Francúz. Ten je ako veľké dieťa, ktoré má neustále chuť na zábavu. Ak však zvoľníte tempo, vie byť aj na dlhších cestách pohodlným a bezpečným spoločníkom. Zadné sedadlá však považujte skôr za núdzové. Trojdverová Astra je vzadu o dosť priestrannejšia.
Motor, ktorý stojí za to
Na turbodiesel 1.6 dCi sme sa bližšie pozreli už v teste Renaultu Scénic 1.6 dCi, odporúčame preto kliknúť na spomínaný článok a nazrieť do tajov jeho techniky. Za pozornosť stojí aj test Renaultu Mégane Grandtour 1.6 dCi poháňaným rovnakým motorom, ako testované Coupé.
Nezaškodí zopakovať, že agregát 1.6 dCi patrí medzi to najlepšie, čo Renault momentálne má. Jeho nevýhodou sú len oneskorené reakcie a neochota potiahnuť pod hranicou 1600 otáčok. Vysokým otáčkam sa však nebráni, takže ak na to máte nervy, so zaradenou trojkou dokážete Coupé rozbehnúť až na 136 km/h. Samozrejme, že je to hlúposť, ale pri predchádzaní pomalších áut sa široké otáčkové pásmo občas hodí. Stále však platí, že agregát zo seba najviac vydá v stredných otáčkach, aj pri plnej akcelerácii s plynom zaboreným v podlahe vás tak asistent radenia vyzve na zaradenie vyššieho prevodového stupňa už krátko po prekročení 3600 ot./min. Ak tak neurobíte, niekde okolo 4200 otáčok pocítite prvý pokles ťahu, ktorý sa definitívne zastaví uprostred červeného poľa na 5200 ot./min.
Ak vás zaujíma sprevodovanie, pri rýchlosti 90 km/h točí Coupé 1800 ot./min. (VI.), zatiaľ čo na diaľnici je to pri 130 km/h približne 2500 otáčok (VI.).
Spotreba ako lusk
Rovnako ako všetky doteraz testované Renaulty s motorom 1.6 dCi, nás svojou spotrebou ohurovalo aj zhodne motorizované Coupé. Mestskú trasu dlhú len 5 km zvládlo aj so studeným štartom s priemernou spotrebou len 6,6 l/100 km. Motor sa pritom nestihol vôbec zohriať a aj keď mu takto krátke trasy nerobia najlepšie, dobre to ilustruje, ako úsporne by vás dokázal každé ráno presúvať povedzme do práce. Ak sme testovací mestský okruh natiahli na 12 km (vrátane piatich kilometrov po diaľničnom obchvate), priemernou rýchlosťou 59,7 km/h sme ho absolvovali za 5,7 l/100 km.
Diaľničný úsek Bratislava-Trnava a späť (D1) prešlo Coupé 1.6 dCi priemernou rýchlosťou 106 km/h so spotrebou 4,2 l/100 km. Draho vás však nevyjde ani rýchlosť 130 km/h, z Trnavy do Banskej Bystrice sme sa priemernou rýchlosťou 126 km/h dostali za rovných 5 litrov.
Kupé pre každý deň
Už len kvôli svojej trojdverovej karosérii nemôže byť Mégane Coupé žiadnym racionálnym rozhodnutím. Vo výbave Bose ho dostanete za 19 390 eur, čo určite nie je zlé, no len do chvíle, kým zistíte, že za 200 eur navyše môžete mať rovnako vybavené aj motorizované kombi Grandtour. Klasický päťdverový Mégane 1.6 dCi s rovnakou úrovňou výbavy je dokonca o celých 900 eur lacnejší. Z toho vyplýva, že Coupé je za každých okolností skôr voľbou srdca ako rozumu. Ani to však nebráni tomu, aby ste si doň namiesto výkonného benzínového motora neobjednali moderný turbodiesel 1.6 dCi. Dostanete tak rýchle a obratné kupé, ktoré si s drsnou realitou dnešnej premávky rozumie lepšie, než vyslovene športové verzie. Škoda len, že pri tom budete vyzerať ako niekto, kto nemá na skutočný Mégane RS.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
dynamika | ospalé reakcie motora |
spotreba | ťah v nízkych otáčkach |
schopnosť zabaviť | nehodí sa na športovú jazdu |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Mégane Coupé 1.6 dCi Bose |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 96/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 320/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4312/1804/1423 |
Rázvor náprav (mm): | 2640 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 344–991/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 9,8 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 4,0 |
Cena: | 19 390 € |
Sériové vybavenie Bose (vybrané prvky): | |
ABS, ESP, ASR, 6 airbagov, tempomat, lesklo čierne vonkajšie spätné zrkadlá, denné LED svietenie, 17-palcové zliatinové disky kolies, hands-free karta Renault, palubný počítač, rezerva, predné hmlové svetlomety, dvojzónová automatická klimatizácia, zadné parkovacie senzory, rádio R-Plug&Radio + systém Audio Bose 4 × 30 W, MP3, USB vstup a ovládanie na volante. | |
Autozor: Renault Mégane Coupé – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |