Test: Peugeot RCZ 1.6 THP - Francúzska spojka

Automobilové filmové naháňačky majú nového hrdinu - Peugeot RCZ. A pokojne by v nich mohol vziať zákon do svojich rúk. Jeho reálne schopnosti totiž mnohých zaskočia.

, 15.11.2011 07:39
Peugeot RCZ Foto:
Tento dizajn nepotrebuje žiaden komentár. Toto nie je ponáška na športový voz, ale skutočné kupé.
debata

Peugeot RCZ nie je len nejaký derivát sériového hatchbacku s veľkolepým prívlastkom RS či GT. Toto je skutočné kupé, ktoré dokáže potešiť emócie športovo založeného vodiča – dizajnom aj emóciami. Presvedčili sme sa o tom počas testu najvýkonnejšej benzínovej verzie 1.6 THP.

Je obdivuhodné, že Peugeot pustil niečo takéto... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Je obdivuhodné, že Peugeot pustil niečo takéto do sériovej výroby.

Je to krásny kus auta. V porovnaní so strohým nemeckým náprotivkom prekypuje priam barokovými krivkami. Nie je to však rozhodne gýč. Široký postoj na 18-palcových diskoch, nízka „bublinová“ kabína odľahčená hliníkovými oblúkmi a skutočne sexi pozadie s výsuvným spojlerom posúvajú RCZ medzi najkrajšie športiaky súčasnosti. Paradox, je že tento rýdzo športový model Peugeotu prišiel v čase, keď francúzsky výrobca mení svoju dizajnovú líniu. RCZ je teda zlatým klincom čias, keď Peugeotom vládli obrovské levie tlamy a oči šeliem.

Inšpiráciu v Audi TT dizajnéri Peugeotu poprieť... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Inšpiráciu v Audi TT dizajnéri Peugeotu poprieť nemôžu.

Aj v interiéri je to jasné kupé. To zistíte hneď po tom, čo si potrápite chrbticu pri nastupovaní. Sedíte doslova na podlahe a v perfektne tvarovaných kožených sedadlách. V zákrutách držia, no zároveň neotravujú. Volant je priamo oproti vám, no jeho priemer pripomína časy bez posilňovačov. Našťastie za príplatok je v ponuke aj menší.

Palubnú dosku si RCZ požičalo z tristoosmičky. Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Palubnú dosku si RCZ požičalo z tristoosmičky.

V ergonómii vás nemá čo prekvapiť. Krásnu palubnú dosku zdedil RCZ totiž z Peugeotu 308. Tentoraz však vyšperkovanú koženým čalúnením a neprehliadnuteľnými centrálnymi analógovými hodinami. Celé to vyzerá priam fantasticky, ale prekvapuje, prečo tu nenájdeme napríklad aj ukazovateľ teploty oleja alebo tlaku turba. To sa predsa v kupé patrí.

Zadné sedadlá sú naozaj len núdzové. Nikto... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Zadné sedadlá sú naozaj len núdzové. Nikto vyšší ako 160 cm sa tu neusadí.

O zadných sedadlách radšej nehovorme, sú len do počtu. To však nemožno športovému kupé s označením 2+2 vyčítať, tak ako ani horší výhľad dozadu či do strán. Skôr prekvapí, že posádke umožňuje vziať so sebou až 384 litrov batožín a so sklopenými sedadlami až 760. To je pre dvoch azda dosť aj na dovolenku.

Na kupé má kufor veľmi praktický tvar. Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Na kupé má kufor veľmi praktický tvar.

V zákrutách sa RCZ správa veľmi sebaisto, až tak, že neveríte jeho technickým koreňom spoločným s Peugeotom 308. Nižšie ťažisko, väčší rozchod, tvrdšie odpruženie, široký profil pneumatík jednoducho priniesli svoje ovocie. Aj priamejšie a tuhšie riadenie a na Peugeot neuveriteľne presné radenie rýchlostí odlišuje tento solitér od ostatnej konfekcie s levom v znaku. Ale sú tu aj chybičky krásy. Prednému náhonu by napríklad svedčal samosvorný diferenciál. Nie vždy si vie totiž v ostrých zákrutách poradiť s prenosom krútiaceho momentu. V niečom je tak RCZ predsa len „civil“. Má to však aj svoje prednosti. Napriek športovej charizme z vás nikdy nevytrasie dušu a výbavou vás dokáže tiež poriadne rozmaznať. Zvlášť vynikajúcim zvukom audiosústavy JBL.

Elektricky ovládaný zadný spojler dokážete... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Elektricky ovládaný zadný spojler dokážete vysunúť aj tlačidlom na stredovom tuneli.

Pohľadom Václava Lipavského

Pedále, volant aj radiaca páka – to všetko kladie pri RCZ veľmi solídny mechanický odpor, s ktorým sa u ostatných modelov tohto výrobcu nestretnete. Podobný pocit prepojenia s autom vám dnes neponúkne ani Peugeot 508 GT. Je to zvláštne, ale v porovnaní s čímkoľvek, čo v poslednom období opustilo brány Peugeotu, pôsobí RCZ ako zjavenie.

Toto postavil Peugeot. Mnohí dodnes neveria, že... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Toto postavil Peugeot. Mnohí dodnes neveria, že je to skutočnosť.

A nie je to len pocitom z mechanickej prepojenosti jeho ovládacích prvkov. Uznanie si zaslúži aj jeho benzínový priamovstrekový štvorvalec 1.6 THP. Pozrite, je veľmi jednoduché nechať sa uniesť jeho výkonom, no plynulosť, s akou ho dávkuje, je zarážajúca. Vďaka dvojkomorovému turbodúchadlu nemá problém potiahnuť už od 1200–1300 otáčok, pričom má na svoj objem neuveriteľne široké spektrum sily.

S motorom 1.6 THP sa hrali aj konštruktéri BMW,... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ S motorom 1.6 THP sa hrali aj konštruktéri BMW, v Peugeote o tom však nahlas nerozprávajú.

Ak si však budete chcieť užiť výkon 200 k do poslednej kvapky, odhalíte jeho ospalé reakcie na pokyny plynového pedálu. Nie je to priepasť, akú predvádzali staršie prepĺňané motory, ale presné dávkovanie medziplynov či jemné udržiavanie auta v stope plynovým pedálom to komplikuje. Ani to však nemení nič na fakte, že máme tú česť s jedným z najlepších motorov tejto objemovej kategórie. Vznikol v spolupráci s BMW, no Francúzi sa nechávajú radi počuť, že testovaná silnejšia verzia (147 kW/200 k) je produktom ich vlastného vývoja. Kde je pravda, netuším.

Výkon 200 k je na RCZ tak akurát. Vyššiu porciu... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Výkon 200 k je na RCZ tak akurát. Vyššiu porciu by už jednoduchý podvozok nemusel uniesť.

Nemôžem sa však zbaviť dojmu, že v mnohých RCZ nebude mať dlhú výdrž. V aute ako je toto bude musieť znášať každodenné týranie a obávam sa, že bujará mládež sa s častejšími výmenami extrémne namáhaného oleja obťažovať nebude. A ako ukazujú prvé skúsenosti s podobne exponovanými motormi (napr. 1.4 TSI – 132 kW/180 k), časté výmeny a dopĺňanie oleja sú pre nich dôležitejšie, než čokoľvek iné.

Najvýkonnejšie RCZ jazdí na pneumatikách... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Najvýkonnejšie RCZ jazdí na pneumatikách Continental ContiSportContact 235/40 R 19.

Trochu ma zarazilo, s akou razanciou zasahuje jeho obmedzovač (pri 6700 ot./min.). Stále viac výrobcov dnes podobnú situáciu rieši postupným úbytkom výkonu dávajúcim vodičovi jasný signál. To Peugeot sa s tým nemazná. Ešte okolo hranice 6100 otáčok (začiatok červeného poľa otáčkomeru) preletí ručička s takou razanciou, akoby tam žiadne červené pole vôbec nebolo. Následne majú veci veľmi rýchly spád, nestihnete ani mrknúť a do obmedzovača narazíte s takou intenzitou, že vám volant takmer vyrazí zuby. Rozvodom to asi neprospieva.

Motor je sám o sebe tichý, konštruktéri sa... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Motor je sám o sebe tichý, konštruktéri sa pohrali s naladením výfuku, aby zvuk pôsobil hrubším dojmom.

V otázke jazdných vlastností už bolo na adresu RCZ napísanej chvály dosť. Musím sa pridať k väčšine, francúzski konštruktéri sa s podvozkom modelu 308 skutočne vyhrali a dostali z neho maximum. Nemalou mierou k tomu síce prispeli širšie rozchody a nižšie ťažisko auta, ale aj tak je obdivuhodné, s akou naliehavosťou dokáže RCZ na hladkých povrchoch meniť smer. Dobrou správou je, že napriek tvrdšej charakteristike konštruktéri zachovali solídne dráhy prepruženia, ktoré dávajú zaveseniu priestor na poddajnosť na rozbitých povrchoch. Vďaka tomu má predná náprava dosť priľnavosti na väčšine slovenských ciest. Pozor si treba dávať len na odskoky zadnej, takmer nezaťaženej nápravy. Pri skutočne dynamickej jazde po rozbitých cestách cítiť, že jej chýba priľnavosť. Na hladkých povrchoch je však úroveň mechanickej priľnavosti auta až neuveriteľná aj keď ostáva otázkou, do akej miery je to zásluhou širokých pneumatík a akým podielom sa na tom podieľajú schopnosti samotného zavesenia. Ak v nájazde do zákruty prudko uberiete plyn, RCZ predvedie svoje rebelské sklony k pretáčavosti.

Aj zadnú nápravu si RCZ požičalo z hatchbacku 308. Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Aj zadnú nápravu si RCZ požičalo z hatchbacku 308.

Pri výjazdoch zo zákruty s plynom na podlahe som si všimol zaujímavý jav. Ak sa naučíte dávkovať plyn s miernym predstihom a obchádzať tak spomínané oneskorenie nástupu turbodúchadla, občas sa stane, že predné pneumatiky stratia trakciu a musí zasiahnuť protipreklzový systém, Jeho zásahy sú však pomerne hrubé a neustálym obmedzovaní ťahu vyvádza RCZ z rovnováhy. Akoby sa v tej chvíli rozhodovalo, či chce byť nedotáčavé alebo presunie časť hmotnosti dopredu a zadkom mierne utiahne stopu. Nie je to nič zásadné, no kazí to dojem z dynamickej vyváženosti auta pri ostrej jazde. Volant občas ťahá za ruky, pri agresívnom naladení geometrie prednej nápravy a pneumatikách širokých 235 mm je to však normálne.

Xenónové svetlomety svietia výborne, tým sú... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ Xenónové svetlomety svietia výborne, tým sú lepšie vybavené Peugeoty známe.

Brzdy mali výborný účinok a hrubé zaobchádzanie dokázali znášať prekvapujúco dlho. Páčilo sa mi aj citlivé nastavenie protiblokovacieho systému schopného efektívne spomaľovať aj na rozbitých povrchoch.

Šesťstupňová prevodovka prináša pre Peugeot nové štandardy. Je nečakane presná, kladie správny odpor a aj pri vyslovene rýchlom radení nerobí problémy. Pri podraďovaní jej pomáha vyrovnávanie otáčok na vstupe a výstupe pomocou plynu (pred pustením spojkového pedálu do záberu). Pri rýchlosti 90 km/h a zaradenej šestke motor točí 2400 otáčok, ak potrebujete zrýchliť, toleruje aj podradenie do trojky (čo motor vytočí na 4400 otáčok). Na diaľnici (130 km/h) sa motor odvaľuje v stále príjemných 3400 otáčkach.

Motor 1.6 THP sa už v iných modeloch Peugeotu prezentoval ako úsporná jednotka a tu to nie je inak. Ak sa budete vyhýbať upchatému mestu, nie je problémom jazdiť za sedem litrov. Pri vyslovene úspornej jazde sa mi na úseku 300 km podarilo dosiahnuť priemer 6,1 l/100 km, na diaľnici však musíte odolať pokušeniu prekračovať max. povolenú rýchlosť. Ak mu stúpite na krk, pozriete sa vysoko nad osemlitrovú hranicu, s tým výkonom to však nie je žiadny hriech.

Peugeot RCZ je skutočne dobré auto. Je schopné na väčšine povrchov, nevyzerá ako karikatúra a jeho interiér dáva zabudnúť, že sa veziete v aute mainstreamovej značky. Trochu problematická sa mi javí len jeho cena. Nechápte ma zle, nechcem Peugeotu krivdiť, ale prémiový tovar si žiada zodpovedajúcu techniku. A platforma rodinnej tristoosmičky ňou určite nie je. A nech sú jej schopnosti na kľukatých cestách akokoľvek dobré, ani v kombinácii so skutočne exotickým vzhľadom vysokú cenu auta ospravedlniť nedokážu. Aspoň nie v mojich očiach.

RCZ je mimoriadne schopný Peugeot, dokonca aj... Foto: Václav Lipavský
Peugeot RCZ RCZ je mimoriadne schopný Peugeot, dokonca aj na pomery segmentu obratných kupé, jeho cena je však vzhľadom na technický základ nebezpečne vysoká.
Výhody Nevýhody
obratnosť využiteľnosť zadných sedadiel
spotreba absencia teplomera oleja
prevodovka cena
Technické údaje
Model: Peugeot RCZ 1.6 THP
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 147/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 255/1700
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4287/1845/1359
Rázvor náprav (mm): 2596
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 384–760/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 235
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 7,5
Komb. spotreba (l/100 km): 6,9
Cena: 29 350 €
Sériové vybavenie (vybrané prvky):
ESP, 4× airbag, hill-holder, predné hmlové svetlá, dvojosovo nastaviteľný volant, športové, výškovo nastaviteľné sedadlá, kožený volant a radiaca páka, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, dvojzónová klimatizácia, tempomat, centrálne odomykanie, el. ovládané okná a vyhrievané spätné zrkadlá, audios CD+ 6 repro, hliníkové pedále, karbónové obklady, hliníkové oblúky kabíny, výsuvný spojler.
Autozor: Peugeot RCZ – aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi
debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek