Hneď na úvod si vyjasnime jednu vec – Rapid nie je nič extra. Áno, predstavuje neobyčajne dobre premyslený koncept rodinného auta pre masy, to však ešte neznamená, že by sme si pred ním mali kľaknúť na kolená. Vo väčšine testov sa k nemu správajú ako k náboženskej modle, akoby doletel kdesi z galaxie, obrátil svet na ruby a definitívne zmenil vnímanie automobilových tried. Skrátka, obklopila ho toľká sláva, až mu to podľa nás viac uškodilo ako pomohlo. Z pohľadu techniky v podstate nepredstavuje žiadny krok vpred a jeho jedinou ambíciou je v tichosti nahradiť Octaviu prvej generácie. Sadli sme teda za jeho volant a vyskúšali, čo v ňom je. Testovali sme benzínovú Škodu Rapid 1.2 TSI v strednej výbave Ambition.
Kto má väčšiu lopatku
Mnohí asi čakáte, že tu budeme Rapid porovnávať so sedanmi Citroën C-Elysée a Peugeot 301. Sklameme vás, konfrontácie Rapidu s francúzskymi sedanmi sa od nás nedočkáte. So všetkými sme už totiž jazdili a povieme vám, že nielen ich povahy, či jazdné prejavy, ale aj celkové zameranie a orientácia na kľúčové hodnoty sú tak odlišné, že ich nepovažujeme za priamych konkurentov. Áno, majú dosť miesta pred aj za zadnými sedadlami, no tým pre nás ich podobnosť končí.
Možno nás teraz začnete bombardovať argumentmi o nenásytnosti Škody, férovej cene C-Elysée, či dokonca nezmyslami o podplácaní novinárov a preferovaní nemeckých značiek. Pozrite, netvrdíme, že Rapid je lepší, ani že C-Elysée je rozumnejšou voľbou, rovno vám však napíšeme, že ak niekto uvažuje nad obidvomi autami zároveň, nevie, čo vlastne chce. Utrieďte si v hlave priority, rozmyslite si, čo od auta očakávate a slobodne si vyberte jedno alebo druhé. Všimli sme si, že predstavenie oboch modelov v rovnakom termíne rozdelilo priaznivcov áut na dva znepriatelené tábory. A tie sa medzi sebou hádajú, ako keď si deti na pieskovisku porovnávajú veľkosti lopatiek. Rapid a C-Elysée nie sú súpermi, naopak, v skutočnosti sa na trhu výborne dopĺňajú.
V tomto teste nebudeme opisovať to, čo si môžete prečítať na všetkých ostatných portáloch. Technický opis, rozmery, či nebodaj nič nehovoriace opisovanie kriviek karosérie nechávame na iných (Rapidu sme sa podrobne venovali už v článku Prvá jazda: Škoda Rapid – zásah do čierneho?), skôr sa sústredíme na naše vlastné dojmy z auta. Skrátka na to, čo nás zaujalo, čo nám počas dvoch týždňov za jeho volantom liezlo na nervy a naopak, čím nás naozaj potešil.
Fajn kabína
Ani raz počas testu sme nemali pocit, že by bola kabína Rapidu úzka. Rekordy v šírke neláme, to uznávame, no pocitom stiesnenosti sme v nej netrpeli. Nebyť častých vyhlásení o úzkom interiéri Rapidu, ani by sme to tu v podstate nespomenuli. Vzadu to pochopiteľne nie je žiadna sláva a trom dospelým je tu naozaj úzko, v ktorom aute tohto segmentu je to však iné? Pri cestovaní vo štvorici to nikdy nebudete riešiť a piati to na chvíľu vydržíte. Poteší dostatok miesta pod prednými sedákmi, takže si tu pohodlne vopcháte aj nohy v zimných topánkach. Na kolená je vzadu miesta až až a kým nie ste vyšší ako 180 cm, nebudete mať problém ani s miestom na hlavu. Škoda len, že stredový tunel je väčší, než býva medzi rodinnými autami zvykom. Určite to má svoj význam, no prostrednému cestujúcemu skutočne zavadzia.
Ďalším detailom, ktorý sme počas jazdenia vôbec neriešili, boli tvrdé plasty. Škoda, že sme nezažili pekné slnečné počasie, ktoré by preverilo odlesky palubnej dosky v čelnom skle, no pravdupovediac, prítomnosť tvrdých plastov nás vôbec neiritovala. Vadil nám len plast okolo ovládačov elektrického sťahovania predných okien. Lacný vzhľad nevadí, jeho slabá odolnosť voči škrabancom už áno.
Na začiatku sme nadávali aj na úzke stojany na fľaše v stredovom tuneli, časom sme však zistili, že kartónové poháriky s kávou z čerpacej stanice v nich držia perfektne a väčšie fľaše majú svoje miesto vo dverách. Mobilný telefón, či zväzok kľúčov si zasa nájdu svoje miesto v rozmernej schránke pred spomínanými stojanmi.
Trochu nás otravovalo zahmlievanie bočných okien. Jasné, von bolo mokro a z topánok nám na koberčeky stekali prúdy vody. Pri štyroch osobách na palube to znamená poriadnu dávku vnútornej vlhkosti, no pri ostatných autách stačí zapnúť kúrenie, ventilátor nastaviť do prvej polohy a opar z okien zmizne. Tu nie, suché bolo len čelné sklo, zatiaľ čo bočné okná ostávali nepriehľadné. Nepomohol ani pokus so zapnutím klimatizácie, jediným riešením tak bolo zníženie teploty vzduchu a trvalé zapnutie ventilátora na vyššiu rýchlosť. V podstate nám to nijak nevadilo, no zarazilo nás, koľko úsilia musel ventilátor vynaložiť, aby vzduch plný vlhkosti z kabíny nakoniec vytlačil. Možno to súviselo s plným kufrom, už prvé Octavie boli totiž známe tým, že batožina natlačená ich v kufri rada upchávala odvetrávacie otvory a kabína prestávala „dýchať“. Či je to aj prípad Rapidu, netušíme, no bočné okná sa nám v ňom zahmlievali aj pri jazde s poloprázdnym kufrom.
Tiež sme sa nemohli zbaviť dojmu, že to v jeho kabíne akosi duní. Nemyslíme tým hluk od širokých kolies, k tomu sa dostaneme neskôr, skôr nám to pripomínalo situáciu, keď máte počas jazdy mierne stiahnuté jedno z okien a v kabíne sa vytvárajú nepríjemné akustické vlny. Všetky okná však boli zavreté. Keď sme pritom, manuálne sťahovanie zadných okien ako súčasť strednej výbavy si mohli v Škode naozaj odpustiť. Rovnako ako to, že odkladacie kapsy v zadných dverách dostanete len za príplatok. Týmto Škoda len zbytočne provokuje.
Jazdí veľmi príjemne
Ak má Rapid v niečom navrch, sú to jeho jazdné vlastnosti. Zabudnite na reči o jednoduchej zadnej náprave a podvozku poskladanom z rôznych modelov. Rapid je rodinné auto a na tento účel je jeho podvozok viac než dostatočný. Na rovnom asfalte mu nie je čo vytknúť, má príjemne presné riadenie s prirodzeným odporom volantu, ktorý intuitívne naznačuje, kedy prestať tlačiť na pílu. Páčilo sa nám, ako precízne Rapid pri jazde na snehu cez volant informoval, kedy začínajú predné kolesá strácať trakciu. Kontrolka trakčného systému sa ani nestihla rozblikať, no volant jemne ťahajúci do strán už s predstihom oznamoval, ktoré koleso je momentálne na podklade s vyššou adhéziou. Takto citlivé naladenie posilňovača riadenia kórejským autám stále chýba.
Zlé to s Rapidom nie je ani na rozbitých povrchoch. Tu si zadok občas trochu poskočí, no aby vás to vyhodilo zo stopy, musíte mu poriadne „nakladať“. Relatívne vysoký zdvih pruženia dáva zadným tlmičom dosť času na reakciu, takže auto jazdí lepšie, než by ste od jednoduchých ramien spojených torznou priečkou čakali. Dvojnásobne to platí, ak ho poriadne naložíte. Do úzkych ho dostanete až vo chvíli, keď sa ťažký zadok na sérii dlhých vĺn rozhojdá a plný kufor má tendenciu urobiť z auta pojazdné kyvadlo. S takouto situáciou si sériové tlmiče neporadia. V porovnaní s Octaviou I je však rozloženie hmotnosti Rapidu aj pri plnom zaťažení podstatne priaznivejšie a jeho jazdné vlastnosti v rýchlych zákrutách sú menej zákerné. Prázdny Rapid má rozloženie hmotnosti 59 % : 41 % v prospech prednej nápravy. Len pre pripomenutie prikladáme aj tabuľku porovnania rozmerov prvej Octavie a Rapidu.
Rozmery – Rapid vs. Octavia I | ||
---|---|---|
Model | Rapid | Octavia I |
Dĺžka (mm) | 4483 | 4507 |
Šírka (mm) | 1706 | 1731 |
Výška (mm) | 1461 | 1413 |
Rázvor (mm) | 2602 | 2512 |
Kufor (l) | 550/1490 | 528/1328 |
Rozchod vpredu (mm) | 1463 | 1513 |
Rozchod vzadu (mm) | 1500 | 1494 |
Z pohľadu jazdnej dynamiky je Rapid jedným z najpríjemnejších áut svojej veľkostnej kategórie. Pozor, nehovoríme o zábave za volantom, ale o stabilite, intuitívnom ovládaní a pocite, že ho máte vždy pod kontrolou. Za každých okolností je bezpečným a prívetivým spoločníkom. Cítite, že volant tu skutočne spája vaše dlane s prednými kolesami, zatiaľ čo vo väčšine ostatných áut predstavuje len nástroj, ktorým naznačujete približný smer jazdy. Uhladenosť jeho pohybov prezrádza, koľko si s ním dali v Mladej Boleslavy práce. Nie je to len chaotická skladačka koncernových dielcov, ale auto, ktoré ako celok naozaj funguje.
Počítajte len s tým, že príplatkové pneumatiky s rozmermi 215/45 R 16 (Pirelli Sottozero) sú počas jazdy, najmä na hrubozrnných asfaltoch, dosť hlučné. Poriadne si o cestu zadupú aj na každej priečnej nerovnosti. Pruženie si stým poradí, no cítiť, že s vyšším profilom by bola jazda tichšia a komfortnejšia. S menšími kolesami však vyzerá Rapid trochu podvyživene (subjektívny názor redakcie). Je to zaujímavá situácia, buď vám záleží na vzhľade, alebo na komfortnej a tichej jazde. Oboje zároveň vám Rapid nedopraje.
Starší ale pružný
Testované auto poháňal benzínový štvorvalec 1.2 TSI (EA111) s výkonom 63 kW/86 k, ktorý sa „preslávil“ kolabujúcimi rozvodmi a problémami s elektrickou reguláciou turbodúchadla. Podľa automobilky by však v súčasnosti vyrábané agregáty niečím podobným trpieť nemali. Ako to je naozaj, netušíme, no vzhľadom na veľké výrobné počty týchto motorov myslíme, že koncern problém skutočne riešil a urobil všetko preto, aby náklady na záručné opravy znížil na minimum. Zaujímavosťou je, že v nová Octavia už dostala agregát 1.2 TSI novej generácie (EA211) s rozvodmi poháňanými rozvodovým remeňom namočeným v oleji a niekoľkými ďalšími konštrukčnými úpravami znižujúcimi reálnu spotrebu (nový motor spoznáte podľa výfukovej strany otočenej smerom ku kabíne, zatiaľ čo Rapid má výfukovú stranu otočenú smerom k prednému nárazníku).
Z pohľadu úžitkových vlastností je motor 1.2 TSI jedným z najlepších agregátov na trhu. V Rapide je spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou s veľmi dobrým odstupňovaním. Počas jazdy tak nemusíte takmer vôbec radiť, jednoducho tam dáte päťku päťku a väčšinu trasy obslúžite týmto prevodovým stupňom.
V meste vám pri rýchlosti 50 km/h postačí štvorka, pri ktorej motor točí 1400 otáčok (len o 100 ot./min. vyššie už motor dosahuje max. krútiaci moment, takže dostať z neho to najlepšie nedá žiadnu prácu). Ak podradíte do trojky, otáčky stúpnu na rovných 2000.
Rýchlosť 90 km/h znamená približne 2050 ot./min., ak potrebujete predísť pomalšie auto, stačí podradiť do trojky a motor roztočený na 3700 otáčok okamžite postrčí auto dopredu. Obmedzovač otáčok zasiahne až pri 6200 ot./min. Diaľničné tempo 130 km/h motor roztočí na 3000 otáčok.
Nejazdí za veľa
Motor 1.2 TSI sme neskúšali prvýkrát, vedeli sme preto, čo od neho v otázke spotreby približne čakať. Ak to s ním neviete a zbytočne ho točíte, zoberie si desať litrov ani sa nenazdáte, ak však naplno využijete jeho obrovskú pružnosť, je príjemne úsporný.
S Rapidom sme sa vybrali na našu tradičnú cestu z Bratislavy do Revúcej a späť dlhú približne 620 km. Cestou tam husto snežilo a cesty boli pokryté súvislou vrstvou snehu, o nejakom meraní spotreby pri max. povolených rýchlostiach tak nemohla byť ani reč. Napriek tomu vedzte, že do Revúcej sme dorazili priemernou rýchlosťou 71 km/h pri spotrebe 5,9 l/100 km. To určite nie je zlé, najmä s prihliadnutím k faktu, že snežilo, vonkajšia teplota bola približne 1 °C a v aute sa viezlo päť dospelých aj s batožinou.
Späť boli cesty už len vlhké, rozhodli sme sa preto sledovať spotrebu na jednotlivých úsekoch trasy. Z Revúcej do Brezna (cca 50 km) sme to cez horský priesmyk Zbojská priemernou rýchlosťou 53 km/h zvládli za 5,9 l/100 km. Za Breznom sa cesta narovnala a premávka zrýchlila, po Banskú Bystricu tak priemerná rýchlosť stúpla na 76 km/h a spotreba klesla na 4,7 l/100 km. Za Banskou Bystricou sme prvých 50 km absolvovali rýchlosťou 110 km/h, čo pri reálnej priemernej rýchlosti 106 km/h znamenalo 5,8 l/100 km. Zvyšok trasy do Trnavy sme zrýchlili na 130 km/h, ani vtedy však Rapid naložený tromi dospelými pasažiermi nežral ako prevalený. V Trnave na palubnom počítači svietil údaj 6,9 l/100 km.
Pre lepšiu orientáciu ešte uvedieme, že sme párkrát absolvovali 10 km dlhú trasu zahŕňajúcu studený štart a presun rýchlosťami približne 70–90 km/h (podľa podmienok). Pri vonkajších teplotách v rozsahu – 5 °C až + 8 °C si Rapid za každým pýtal 7,5 až 8 l/100 km.
Nenápadný, no veľmi dôležitý
A dostávame sa k záverečnému zhodnoteniu celého auta. Rapid na nás urobil skutočne dobrý dojem. Jeho šoférovanie je zásluhou výborného motora, presnej prevodovky a dobre nastaveného riadenia naozaj príjemným zážitkom, vieme si preto predstaviť, že existuje skupina zákazníkov, pre ktorých predstavuje súhrn jeho vlastností skutočný zásah do čierneho. Napriek tomu z neho v niektorých momentoch až príliš cítiť tlak na šetrenie. Škoda, kým totiž Octavia I predstavovala pre automobilku v roku 1996 skutočný skok dopredu, Rapid je skôr ukážkou umenia šetriť a ponúknuť príťažlivý predmet racionálnej potreby.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
ergonómia | skromné vybavenie |
pružný motor | veľký rozptyl spotreby |
kufor | cena |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Rapi 1.2 TSI Ambition |
Objem motora (cm3): | 1197 |
Výkon (kW/ot.): | 63/4800 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 160/1500 |
Prevodovka: | 5-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4483/1706/1461 |
Rázvor náprav (mm): | 2602 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 550–1490/55 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 183 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,8 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 5,1 |
Cena: | 13 299 € |
Sériové vybavenie Ambition (vybrané prvky): | |
6× airbag, stabilizačný systém ESC, posilňovač riadenia, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, nastaviteľná lakťová opierka, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, el. ovládané predné okná a vyhrievané spätné zrkadlá, palubný počítač, manuálna klimatizácia, vyhrievané zadné okno, delené zadné operadlá, 15-palcové disky kolies. |