Test: Jaguar XF 3.0 D - britskej šelme nafta svedčí

Za základný naftový motor sa Jaguar XF hanbiť nemusí. Aj s ním pod kapotou si to XF môže pokojne rozdať s nemeckou prémiovou konkurenciou.

15.05.2011 12:17
Jaguar XF 3.0 D Foto:
Jaguar XF 3.0 D
debata

Móda nafty nemohla obísť ani britský Jaguar. A ten sa novej výzvy zhostil bravúrnym spôsobom. Jeho nové dieselové XF si to môže pokojne rozdať s nemeckou prémiovou konkurenciou. Nielen preto, že starší motor 2.7 D nahradil novším trojlitrom, ale aj preto, že pri XF nič menšie ako 6-valec nenájdete.

S rozbitými cestami si poradí bravúrne. Foto: PATA, hotcars.sk
Jaguar XF 3.0 D S rozbitými cestami si poradí bravúrne.

My sme si ho síce vyskúšali v najslabšej verzii s výkonom 155 kW (211 k) a základnom vybavení Luxury, ale verte, že nedostatkom dynamiky ani komfortu trpieť nebudete. To isté platí o prestíži. V porovnaní s nemeckými rivalmi je táto britská šelma oveľa vzácnejším úkazom a má presne to, čo nenájdete na konzervatívnom Mercedese triedy E ani v športovom dizajne BMW 5 či Audi A6. Jaguar je proste iný, charizmatickejší a vznešenejší. Takmer päť metrov dlhá limuzína evokuje vďaka splývavej siluete kabíny športové kupé, no vďaka ladnosti tvarov jej nechýba ani potrebná dávka britskej noblesy.

Ani so základným motorom rozhodne nebudete... Foto: PATA, hotcars.sk
Jaguar XF 3.0 D Ani so základným motorom rozhodne nebudete brzdou premávky.

V priestrannom interiéri je to podobné. Športovo nízke sedenie sa snúbi s komfortnými sedadlami. Jednoduché tvary palubnej dosky a aristokraticky širokej stredovej konzoly ladia s pravým drevom, kožou a efektne kontrastujú s moderným tyrkysovým podsvietením prístrojov a stredového dotykového displeja. Výčitku si zaslúžia len plastové ovládače klimatizácie a audia, na míle vzdialené vznešenému imidžu Jaguarov.

V interiéri nechýbajú obklady z pravého dreva. Foto: PATA, hotcars.sk
Jaguar XF 3.0 D V interiéri nechýbajú obklady z pravého dreva.

Spoza volantu je dnes už vzácny výhľad na klenutú prednú kapotu. Auto akoby ožívalo spolu s vami. Nielen pre bezkľúčové odomykanie, ale aj vďaka senzitívnosti reprezentovanej štartovacím tlačidlom blikajúcim v pulze ľudského srdca. Po jeho stlačení sa z konzoly vysunie otočný ovládač automatickej prevodovky a ozve zvuk zamatového 6-valca. Výkon 155 kW/211 k nie je síce v luxusnej triede žiaden extrém, no v spojení so 450 Nm krútiaceho momentu to stačí na presvedčivú dynamiku. Dve malé agilné turbá potláčajú turboefekt, takže XF je pripravené vyraziť okamžite, ako mu dáte povel. A to bez známok námahy. Do kabíny preniká len tlmená zvuková kulisa, z ktorej by ste netypovali, že do nádrže patrí nafta.

Motoru nevadia nízke otáčky, cíti sa v nich dobre. Foto: PATA, hotcars.sk
Jaguar XF 3.0 D Motoru nevadia nízke otáčky, cíti sa v nich dobre.

Šesťstupňový automat radí s neuveriteľnou ľahkosťou a prekvapujúco rýchlo. Ak vám to nestačí, môžete vstúpiť do deja pomocou krídelka na volante. Výhodou nového motora je jeho úspornosť. V meste sme jazdili pod deväť litrov a udávaný priemer 6,5 litra je asi len o liter nižší než realita.

Volič automatickej prevodovky tvorí otočný... Foto: PATA, hotcars.sk
Jaguar XF 3.0 D Volič automatickej prevodovky tvorí otočný ovládač.

Tým, čo dokáže XF na ceste, odpíli mnohých konkurentov. Ťažko hovoriť o kompromise medzi stabilitou a komfortom. Obe kritériá totiž XF spĺňa bez ústupkov, a to aj bez adaptívnych tlmičov. Karoséria sa v zákrutách takmer nenakláňa, stopu drží ako BMW a nerovnosti prekonáva s noblesou mercedesov. Perfektná izolácia zbavuje posádku rušivých zvukov od kolies. Akustický komfort je vôbec jednou z najsilnejších stánok XF.

Aj v meste budete bez problémov jazdiť za 9... Foto: PATA, hotcars.sk
Jaguar XF 3.0 D Aj v meste budete bez problémov jazdiť za 9 l/100 km.

Pritom vás jeho luxusné zameranie nijako neokráda o radosť z jazdy. Riadenie je príjemne strmé, brzdy pohotové a zadný náhon ako stvorený pre jazdu na hrane.

Aj tých, čo počítajú veľkosť kufra podľa počtu golfových vakov, iste poteší údaj 540 litrov. No prístup doň je obmedzený malým vstupným otvorom. Výstuha za zadnými sedadlami navyše obmedzuje možnosti využitia po sklopení operadiel. Tiahla sklápania sedadiel umiestnené v kufri pripomínajú dávno zašlé časy. Ak si potrpíte na manikúru, radšej to neskúšajte.

Majestátne pôsobí zo všetkých strán. Foto: PATA, hotcars.sk
Jaguar XF 3.0 D Majestátne pôsobí zo všetkých strán.

Napriek niektorým výhradám je XF naozaj zaujímavou voľbou. Je vzácne, komfortné a dobre vybavené. Pritom cenou podlieza väčšinu konkurencie, ktorá si pri tomto výkone musí vystačiť s nie príliš kultivovanými 4-valcami. A za ten liter spotreby navyše to určite stojí.

Výhody Nevýhody
 dizajn  absencia USB-portu
výbava  prístup do kufra
 úsporný motor  xenóny len za príplatok
Technické údaje
Model: Jaguar XF 3.0 D Luxury
Počet valcov/ventilov: 6/24
Objem motora (cm3): 2993
Výkon (kW/ot.): 155/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/2000
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4960/1874/1460
Rázvor náprav (mm): 2910
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 540/80
Maximálna rýchlosť (km/h): 240
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,1
Komb. spotreba (l/100 km): 6,8
Cena: 43 271 €
Sériové vybavenie Luxury (vybrané prvky):
6× airbag, aktívna predná kapota, DSC, automatická prevodovka, elektrická parkovacia brzda, svetelný a dažďový senzor, parkovací asistent, bezkľúčové otváranie a zatváranie, štartovanie tlačidlom, monochromatické spätné zrkadlá, kožené čalúnenie, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, elektricky ovládané predné sedadlá a stĺpik volantu, dvojzónová klimatizácia, navigačný systém, dotykový displej, palubný počítač, audio + CD-menič.
 

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Logo Foto: PATA, hotcars.sk
Logo Logo

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek