Test: Toyota Auris priostrila výkonom aj dizajnom

12.06.2010 10:24
Toyota Auris 1.6 Valvematic
Toyota Auris 1.6 Valvematic Autor:

Toyota Auris nie je na trhu nijakým nováčikom, no dnes je omnoho atraktívnejšou ponukou ako kedykoľvek predtým.

Auris prichádza vo vynovenom šate, so špičkovou technikou pod kapotou, a najmä priaznivejšou cenou ako v časoch svojej premiéry. Vyskúšali sme si obzvlášť zaujímavú verziu s novým štvorvalcom 1.6 Valvematic, udivujúcim nielen výkonom, ale aj hospodárnosťou.

Predná maska je iná len v detailoch.
Predná maska je iná len v detailoch. Autor: Václav Lipavský

Exteriér

Do Aurisu sa na prvý pohľad asi nezamilujete. Pre Toyotu síce znamenal radikálne nóvum, keďže po desaťročiach vystriedal legendárnu Corollu, no na jeho nevýraznom štýle to veľa nezmenilo. Dokonca ani po facelifte, ktorý mu priniesol agresívnejšiu prednú masku nové predné a zadné svetlá, ako aj preštylizovaný tvar nárazníkov a niekoľko ozdobných líšt. Vyzerá mladíckejšie, no aj tak patrí stále k najkonzerva­tívnejším modelom v triede. Imponovať bude preto skôr klientele, ktorá sa obzerá po novom Golfe, Forde Focus alebo Kii ceed ako po futuristickej Honde Civic alebo preumelkovanom Peugeote 308 a Mazde 3. Čo je však podstatné, Auris dominuje aj po troch rokoch výroby svojou vertikálnou architektúrou. Na výšku má nadštandardných 1515 mm, vďaka ktorým dokáže na palube vyčarovať priestor, ktorý by ste od auta s dĺžkou 4220 mm asi nečakali.

Z profilu sa nový Auris takmer nezmenil. 
Z profilu sa nový Auris takmer nezmenil.  Autor: Václav Lipavský

Interiér

Vysoký Auris vytvára na palube takmer dojem minivanu. Ten posilňuje nielen vyššia poloha sedadiel ale aj „neviditeľná“ predná kapota, dopredu predsadené čelné okno a malé trojuholníkové bočné okienka. Priestoru je naozaj na rozdávanie. Nejde len o veľkú rezervu nad hlavou, ale najmä o dostatok miesta na nohy, a to aj pre cestujúcich vzadu. Tí tiež profitujú z vodorovnej podlahy a možnosti nastaviť sklon operadiel. Šírkou interiéru v oblasti ramien si to môže Auris dokonca rozdať s modelmi strednej triedy. Takže zvláda aj troch cestujúcich vzadu. Vyššia poloha sedadiel ako pri bežných autách vám tiež prináša dobrý výhľad a vysoká strecha zas pohodlné nastupovanie. Problémový je len výhľad vzad, ktorému bránia enormne široké zadné stĺpiky.

Toyota popracovala na kvalite použitých...
Toyota popracovala na kvalite použitých materiálov. Autor: Václav Lipavský

Auris vám padne rýchlo do ruky. Postaral sa o to nový volant s príjemne robustným vencom a vysoko situovaná radiaca páka prevodovky. K predným, veľkoryso dimenzovaným sedadlám tiež nebudete mať výhrady. Chýbať vám však bude poriadna lakťová opierka vodiča a tiež asi nikdy nepochopíte výhody futuristickej stredovej konzoly v tvare akejsi chrbtice, ktorá tu jednoducho zavadzia.

Chýba tu viac odkladacích priestorov.
Chýba tu viac odkladacích priestorov. Autor: Václav Lipavský

Dizajn interiéru je plný protikladov. Na jednej strane tu nájdete moderný prístrojový panel s optitrónovým podsvietením a dvoma sústrednými displejmi, akoby vyvinutý priamo v NASA, a na druhej strane kopu prekvapujúco „lacných“ prvkov – napríklad subtílne kľučky dverí, staromódne displeje audiosústavy a klimatizácie, ale aj množstvo tvrdých plastov. Tu sa však Toyota podujala aspoň čiastočne zjednať nápravu. Časť palubnej dosky je totiž v novom Aurise potiahnutá mäkkým penovým povrchom.

Vzadu je na nohy veľa miesta.
Vzadu je na nohy veľa miesta. Autor: Václav Lipavský

Stredová konzola s audiom a klimatizáciou je dobre prístupná, škoda len nepochopiteľne malých ovládačov hlasitosti rádia a ladenia staníc.

Vybavenie a variabilita

Ak by mal byť Auris plnohodnotným konkurentom VW Golfu, musel by mať v sérii stabilizačný systém VSC. Bohužiaľ je len súčasťou najvyššieho stupňa vybavenia Sol. Našťastie sa dá, aj napriek nepružnému paketovému systému výbav, dokúpiť samostatne za prijateľných 500 eur. Štyri airbagy tiež príliš neladia s dnešnými zvyklosťami medzi elitou nižšej strednej triedy.

Čalúnená je aj zadná strana operadla.
Čalúnená je aj zadná strana operadla. Autor: Václav Lipavský

Auris síce ponúka aj okenné airbagy a dokonca kolenný airbag vodiča, ale až od stredného stupňa Luna. Práve Lunu považujeme za optimálnu úroveň. Máte tu tempomat, dvojzónovú klimatizáciu, kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá či slušnú audiosústavu s CD a USB portom. Ak by ste však zatúžili napríklad po xenónových svetlách, dažďovom senzore, máte smolu. Dokúpiť sa nedajú, musíte si opäť vybrať najdrahší stupeň Sol.

Po sklopení deleného operadla vznikne schod.
Po sklopení deleného operadla vznikne schod. Autor: Václav Lipavský

Objemom „kufra“ 355 litrov patrí Auris k slabšiemu priemeru triedy. Pritom pod jeho podlahou nájdete len dojazdovú rezervu. Aj napriek ľahkému sklápaniu sedadiel Easy-Flat ostáva na ložnej ploche malý schod. V interiéri sa Auris snaží dohnať objem malého kufra dvojitou schránkou pred spolujazdcom, veľkými schránkami vo dverách a dvojicou výsuvných držiakov na nápoje po stranách palubnej dosky. Nebyť nezmyselnej „chrbtice“ medzi prednými sedadlami, mohol by byť na tom ešte o čosi lepšie.

 V kufri nájdete klasickú dojazdovú rezervu.
 V kufri nájdete klasickú dojazdovú rezervu. Autor: Václav Lipavský

Motor a prevodovka

Tu urobil Auris veľký pokrok. Nemá síce maloobjemové benzínové turbá, bežné pri európskych konkurentoch, no zato exceluje novým kontinuálnym časovaním ventilov Valvematic. Jeho nová tisícšestovka sa tak môže pochváliť výkonom až 96 kW, čo je najvyššia hodnota medzi sériovo vyrábaným atmosférickými motormi tohto objemu a tiež slušným krútiacim momentom 160 Nm. Za volantom to cítiť. Zlepšila sa najmä pružnosť pri nízkych otáčkach, takže motor si prostredníctvom asistenta správneho radenia na prístrojovom paneli pýta vyšší prevodový stupeň skôr, ako by ste čakali.

Motor prekvapuje špičkovým výkonom aj...
Motor prekvapuje špičkovým výkonom aj hospodárnosťou. Autor: Václav Lipavský

Udržať nízke otáčky, a teda aj apetít, mu pomáha práve nová 6-stupňová a veľmi presná manuálna prevodovka. Pri stovke máte na otáčkomeri necelých 2700 a pri diaľničnej stotridsiatke len 3600 otáčok za minútu. Výsledkom je naozaj vynikajúca spotreba. V mimomestskej premávke sa dá bez problémov podliezť hranica šiestich litrov a ani v meste to nemusí byť viac ako sedem litrov, čo je dokonca menej ako udáva výrobca.

Prevodová páka je príjemne po ruke.
Prevodová páka je príjemne po ruke. Autor: Václav Lipavský

Pritom sa však nemusíte obávať obmedzenej dynamiky. Keď motoru šliapnete na krk, rád sa nechá vytáčať do 7-tisíc otáčok a naplno ukáže, čo sa v ňom skrýva. Takže predbiehanie pri vyšších rýchlostiach zvláda s prehľadom. A navyše vás nijako neobťažuje svojím hlukom.

Jazdné vlastnosti

Prepracovaný podvozok dosť výrazne zmenil charakteristiku. Je totiž o čosi tuhší. A to je dobré, pretože Auris s vyššie uloženým ťažiskom má predsa len viac pod kontrolou náklony karosérie v zákrutách a ponúka lepšiu stabilitu. Pritom je však sympatické, že vďaka lepšej filtrácii komfort posádky nijako zvlášť neutrpel. Samozrejme, z dôvodu použitia jednoduchšej konštrukcie zadnej vlečnej nápravy si nemôže pri prudkých zmenách smeru jazdy merať sily s novým Golfom alebo Focusom vybaveným nezávislým zavesením.

Vzadu je jednoduchá náprava s torznou priečkou.
Vzadu je jednoduchá náprava s torznou priečkou. Autor: Václav Lipavský

Rozhodne však ide o harmonicky vyvážené auto, ktoré vás v žiadnom prípade neprekvapí nepredvídateľným správaním. Riadenie so strmším prevodom rešpektuje súčasný trend a ponúka nielen citlivé reakcie, ale aj dostatočný komfort.

Auris je teraz lepšou a úspornejšou voľbou.
Auris je teraz lepšou a úspornejšou voľbou. Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
 priestranný interiér  pevné balíky výbav
 slušné vybavenie  lacné detaily v interiéri
 výkonný motor  málo odkladacích miest
Technické údaje
Model: Toyota Auris 1.6 Valvematic Luna
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 96/6400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 160/4400
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4220/1760/1515
Rázvor náprav (mm): 2600
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 355/55
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,0
Priemerná spotreba (l/100 km): 6,6
Cena: 15 290 € (+ VSC)
Sériové vybavenie Luna (vybrané prvky):
ABS, 7× airbag, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, tempomat, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, multifunkčný kožený volant, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, centrálne diaľkové zamykanie, audio s CD + USB-port + 6× repro, polohovateľné zadné sedadlá.

Toyota Auris: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek