Auris prichádza vo vynovenom šate, so špičkovou technikou pod kapotou, a najmä priaznivejšou cenou ako v časoch svojej premiéry. Vyskúšali sme si obzvlášť zaujímavú verziu s novým štvorvalcom 1.6 Valvematic, udivujúcim nielen výkonom, ale aj hospodárnosťou.
Exteriér
Do Aurisu sa na prvý pohľad asi nezamilujete. Pre Toyotu síce znamenal radikálne nóvum, keďže po desaťročiach vystriedal legendárnu Corollu, no na jeho nevýraznom štýle to veľa nezmenilo. Dokonca ani po facelifte, ktorý mu priniesol agresívnejšiu prednú masku nové predné a zadné svetlá, ako aj preštylizovaný tvar nárazníkov a niekoľko ozdobných líšt. Vyzerá mladíckejšie, no aj tak patrí stále k najkonzervatívnejším modelom v triede. Imponovať bude preto skôr klientele, ktorá sa obzerá po novom Golfe, Forde Focus alebo Kii ceed ako po futuristickej Honde Civic alebo preumelkovanom Peugeote 308 a Mazde 3. Čo je však podstatné, Auris dominuje aj po troch rokoch výroby svojou vertikálnou architektúrou. Na výšku má nadštandardných 1515 mm, vďaka ktorým dokáže na palube vyčarovať priestor, ktorý by ste od auta s dĺžkou 4220 mm asi nečakali.
Interiér
Vysoký Auris vytvára na palube takmer dojem minivanu. Ten posilňuje nielen vyššia poloha sedadiel ale aj „neviditeľná“ predná kapota, dopredu predsadené čelné okno a malé trojuholníkové bočné okienka. Priestoru je naozaj na rozdávanie. Nejde len o veľkú rezervu nad hlavou, ale najmä o dostatok miesta na nohy, a to aj pre cestujúcich vzadu. Tí tiež profitujú z vodorovnej podlahy a možnosti nastaviť sklon operadiel. Šírkou interiéru v oblasti ramien si to môže Auris dokonca rozdať s modelmi strednej triedy. Takže zvláda aj troch cestujúcich vzadu. Vyššia poloha sedadiel ako pri bežných autách vám tiež prináša dobrý výhľad a vysoká strecha zas pohodlné nastupovanie. Problémový je len výhľad vzad, ktorému bránia enormne široké zadné stĺpiky.
Auris vám padne rýchlo do ruky. Postaral sa o to nový volant s príjemne robustným vencom a vysoko situovaná radiaca páka prevodovky. K predným, veľkoryso dimenzovaným sedadlám tiež nebudete mať výhrady. Chýbať vám však bude poriadna lakťová opierka vodiča a tiež asi nikdy nepochopíte výhody futuristickej stredovej konzoly v tvare akejsi chrbtice, ktorá tu jednoducho zavadzia.
Dizajn interiéru je plný protikladov. Na jednej strane tu nájdete moderný prístrojový panel s optitrónovým podsvietením a dvoma sústrednými displejmi, akoby vyvinutý priamo v NASA, a na druhej strane kopu prekvapujúco „lacných“ prvkov – napríklad subtílne kľučky dverí, staromódne displeje audiosústavy a klimatizácie, ale aj množstvo tvrdých plastov. Tu sa však Toyota podujala aspoň čiastočne zjednať nápravu. Časť palubnej dosky je totiž v novom Aurise potiahnutá mäkkým penovým povrchom.
Stredová konzola s audiom a klimatizáciou je dobre prístupná, škoda len nepochopiteľne malých ovládačov hlasitosti rádia a ladenia staníc.
Vybavenie a variabilita
Ak by mal byť Auris plnohodnotným konkurentom VW Golfu, musel by mať v sérii stabilizačný systém VSC. Bohužiaľ je len súčasťou najvyššieho stupňa vybavenia Sol. Našťastie sa dá, aj napriek nepružnému paketovému systému výbav, dokúpiť samostatne za prijateľných 500 eur. Štyri airbagy tiež príliš neladia s dnešnými zvyklosťami medzi elitou nižšej strednej triedy.
Auris síce ponúka aj okenné airbagy a dokonca kolenný airbag vodiča, ale až od stredného stupňa Luna. Práve Lunu považujeme za optimálnu úroveň. Máte tu tempomat, dvojzónovú klimatizáciu, kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá či slušnú audiosústavu s CD a USB portom. Ak by ste však zatúžili napríklad po xenónových svetlách, dažďovom senzore, máte smolu. Dokúpiť sa nedajú, musíte si opäť vybrať najdrahší stupeň Sol.
Objemom „kufra“ 355 litrov patrí Auris k slabšiemu priemeru triedy. Pritom pod jeho podlahou nájdete len dojazdovú rezervu. Aj napriek ľahkému sklápaniu sedadiel Easy-Flat ostáva na ložnej ploche malý schod. V interiéri sa Auris snaží dohnať objem malého kufra dvojitou schránkou pred spolujazdcom, veľkými schránkami vo dverách a dvojicou výsuvných držiakov na nápoje po stranách palubnej dosky. Nebyť nezmyselnej „chrbtice“ medzi prednými sedadlami, mohol by byť na tom ešte o čosi lepšie.
Motor a prevodovka
Tu urobil Auris veľký pokrok. Nemá síce maloobjemové benzínové turbá, bežné pri európskych konkurentoch, no zato exceluje novým kontinuálnym časovaním ventilov Valvematic. Jeho nová tisícšestovka sa tak môže pochváliť výkonom až 96 kW, čo je najvyššia hodnota medzi sériovo vyrábaným atmosférickými motormi tohto objemu a tiež slušným krútiacim momentom 160 Nm. Za volantom to cítiť. Zlepšila sa najmä pružnosť pri nízkych otáčkach, takže motor si prostredníctvom asistenta správneho radenia na prístrojovom paneli pýta vyšší prevodový stupeň skôr, ako by ste čakali.
Udržať nízke otáčky, a teda aj apetít, mu pomáha práve nová 6-stupňová a veľmi presná manuálna prevodovka. Pri stovke máte na otáčkomeri necelých 2700 a pri diaľničnej stotridsiatke len 3600 otáčok za minútu. Výsledkom je naozaj vynikajúca spotreba. V mimomestskej premávke sa dá bez problémov podliezť hranica šiestich litrov a ani v meste to nemusí byť viac ako sedem litrov, čo je dokonca menej ako udáva výrobca.
Pritom sa však nemusíte obávať obmedzenej dynamiky. Keď motoru šliapnete na krk, rád sa nechá vytáčať do 7-tisíc otáčok a naplno ukáže, čo sa v ňom skrýva. Takže predbiehanie pri vyšších rýchlostiach zvláda s prehľadom. A navyše vás nijako neobťažuje svojím hlukom.
Jazdné vlastnosti
Prepracovaný podvozok dosť výrazne zmenil charakteristiku. Je totiž o čosi tuhší. A to je dobré, pretože Auris s vyššie uloženým ťažiskom má predsa len viac pod kontrolou náklony karosérie v zákrutách a ponúka lepšiu stabilitu. Pritom je však sympatické, že vďaka lepšej filtrácii komfort posádky nijako zvlášť neutrpel. Samozrejme, z dôvodu použitia jednoduchšej konštrukcie zadnej vlečnej nápravy si nemôže pri prudkých zmenách smeru jazdy merať sily s novým Golfom alebo Focusom vybaveným nezávislým zavesením.
Rozhodne však ide o harmonicky vyvážené auto, ktoré vás v žiadnom prípade neprekvapí nepredvídateľným správaním. Riadenie so strmším prevodom rešpektuje súčasný trend a ponúka nielen citlivé reakcie, ale aj dostatočný komfort.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
priestranný interiér | pevné balíky výbav |
slušné vybavenie | lacné detaily v interiéri |
výkonný motor | málo odkladacích miest |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Toyota Auris 1.6 Valvematic Luna |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1598 |
Výkon (kW/ot.): | 96/6400 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 160/4400 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4220/1760/1515 |
Rázvor náprav (mm): | 2600 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 355/55 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,0 |
Priemerná spotreba (l/100 km): | 6,6 |
Cena: | 15 290 € (+ VSC) |
Sériové vybavenie Luna (vybrané prvky): | |
ABS, 7× airbag, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, tempomat, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, multifunkčný kožený volant, elektrické ovládanie okien a zrkadiel, centrálne diaľkové zamykanie, audio s CD + USB-port + 6× repro, polohovateľné zadné sedadlá. |
Toyota Auris: Aktuálne ceny, výbava a porovnanie s konkurentmi na Autozor.sk