Test: Kia Rio 1.2 D-CVVT – ideálny základ

17.02.2012 16:14
Kia Rio
Testovaná Kia Rio jazdila na pneumatikách s rozmermi 185/65 R 15. Na rozbité slovenské cesty je to ideálny rozmer. Autor:

Základný motor Kie Rio je tak dobrý, že prakticky nemá cenu uvažovať nad silnejšou alternatívou.

Po Kii Rio s benzínovým motorom 1.4 CVVT som dostal možnosť vyskúšať aj jej verziu poháňanú štvorvalcom 1.2 D-CVVT. Už počas medzinárodnej prezentácie ma základný benzínový agregát príjemne prekvapil a týždňový test pozitívnu skúsenosť len potvrdil.

Prítomnosť slabšieho benzínového motora Rio...
Prítomnosť slabšieho benzínového motora Rio dobre tají. Od väčšieho štvorvalca 1.4 CVVT ho neodlíšite ani po prvom naštartovaní. Autor: Václav Lipavský

Trochu teórie

Na začiatok nezaškodí pár čísiel. Štvorvalec 1.2 D-CVVT je technicky príbuzný s menším trojvalcom 1.0 MPI (slúži ako základný motor Picanta), rovnako ako on využíva variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov, čo pomocou prekrytia ventilov (súčasné otvorenie sacích aj výfukových ventilov) umožňuje využívať vnútornú recirkuláciu spalín (časť spálenej zmesi je vytláčná späť do sania).

Motor 1.2 D-CVVT je vskutku modernou konštrukciou.
Motor 1.2 D-CVVT je vskutku modernou konštrukciou. Autor: Václav Lipavský

Motor je postavený s dôrazom na čo najnižšie vnútorné trenie, má odľahčené ojnice a špeciálnu povrchovú úpravu valcov aj piestov, vďaka čomu sú vnútorné steny valcov odolnejšie voči opotrebovaniu a samotné piesty môžu byť o niečo tenšie. Za zmienku stojí aj použitie viacčlánkovej rozvodovej reťaze (silent timing chain), ktorá znižuje trenie a je tichšia ako bežne používané klasické rozvodové reťaze.

Samotný motor má podľa údajov automobilky hmotnosť necelých 83 kg. Pre lepšiu predstavu uvediem, že s rovnakou výbavou bude verzia s motorom 1.2 D-CVVT o 37 kg ľahšia, než s agregátom 1.4 CVVT.

Po otvorení kapoty si hneď všimnete menšie...
Po otvorení kapoty si hneď všimnete menšie zástavbové rozmery. Okolo motora ostáva dosť miesta, koniec koncov, musí sa vojsť aj do malého Picanta. Autor: Václav Lipavský

Pohľad do tabuliek technických údajov prezrádza ešte jednu zaujímavosť. Rozdiel medzi základom a najlepšie vybavenou verziou Ria 1.2 D-CVVT je až 107 kg. Luxus skrátka niečo váži a ako vidieť, nie je to málo.

Motor je tak tichý, že nepotrebuje ani zvukovú...
Motor je tak tichý, že nepotrebuje ani zvukovú izoláciu motorovej kapoty. Autor: Václav Lipavský

Nízka reálna spotreba

Každého určite zaujíma, koľko si základné Rio vlastne pýta benzínu. Hodnota automobilkou udávanej kombinovanej spotreby 5,0 l/100 km (bez štart-stop systému) je o 0,3 l/100 km nižšia ako pri motore 1.4 CVVT (5,3 l/100 km).

Krátko po prevzatí auta na test ma čakala pracovná cesta mimo Bratislavu, vyskúšal som preto, čo so spotrebou urobí rýchly presun po diaľnici. Úsek dlhý približne 90 km som absolvoval rýchlosťou, pri ktorej mi rýchlomer ukazoval 150 km/h (reálna rýchlosť bola samozrejme o niečo nižšia). Výsledkom expresnej jazdy bola priemerná spotreba 8,0 l/100 km, čo považujem aj po zohľadnení odchýlky palubného počítača za výbornú hodnotu.

Dostať ho na spotrebu 8 l/100 km dá naozaj zabrať.
Dostať ho na spotrebu 8 l/100 km dá naozaj zabrať. Autor: Václav Lipavský

Cestou späť som naopak poriadne ubral a rovnakú trasu absolvoval s ručičkou rýchlomera na hodnote 100 km/h. Priemerná spotreba razom klesla na 5,5 litra. K úspore pri menšej rýchlosti nemalou mierou prispeli aj nižšie otáčky motora. Kým totiž pri rýchlosti 150 km/h motor točí takmer 4000 otáčok, pri deväťdesiatke otáčky klesnú k hranici 2500–2600 (na piaty prevodový stupeň). Ak v tej chvíli potrebujete zrýchliť (napr. pri predbiehaní), je dobré podradiť až do trojky, čím motor roztočíte na 4000 otáčok a auto vyrazí ochotne vpred.

V nízkych otáčkach sa testovaný motor cíti...
V nízkych otáčkach sa testovaný motor cíti lepšie ako väčší agregát 1.4 CVVT. Autor: Václav Lipavský

Ak sa dostanete do úzkych, vedzte, že malý štvorvalec sa dá vytočiť až na 6500 otáčok. Tesne pred zásahom obmedzovača mu už síce dochádzajú sily, ale ešte pri 5500–6000 otáčkach ťahá ako o život. Podľa jeho zvuku som dokonca vôbec nemal pocit, že by mu to bolo nepríjemné.

Keď som už pri vysokých otáčkach, práve pri nich je rozdiel medzi motorom 1.2 D-CVVT a 1.4 CVVT najvýraznejší. Z väčšieho motora predsa len cítiť viac odhodlania, čo koniec koncov prezrádza aj jeho výkonová a momentová charakteristika. Max. výkon aj krútiaci moment totiž dosahuje vo vyšších otáčkach.

Naopak, v nižších otáčkach sa ako výhodnejší ukazuje menší motor 1.2 D-CVVT s dlhším zdvihom. Kým agregát 1.4 CVVT s rozmermi spaľovacích priestorov 77 × 74,99 mm (vŕtanie x zdvih) ide lepšie do otáčok, testovaný motor 1.2 D-CVVT má pri vŕtaní a zdvihu 71 × 78,8 mm predpoklady pre lepšiu pružnosť. Prax to nakoniec aj potvrdila.

Trochu mimo motorovej témy, ale všimnite si...
Trochu mimo motorovej témy, ale všimnite si spodné uchytenie zadných tlmičov. Je zaujímavé, že ich konštruktéri posunuli tak výrazne dopredu. Dosť im to totiž zhoršuje podmienky pre dobré tlmenie. S tlmičmi uchytenými viac vzadu by Rio pravdepodobne jazdilo ešte lepšie. Autor: Václav Lipavský

Bez sebakontroly za 6,2 l/100 km

Týždňový test som nakoniec ukončil priemernou spotrebou 6,2 l/100 km. Väčšinu kilometrov som absolvoval v Bratislave, pričom som sa nikdy vyslovene nesústredil na úspornú jazdu. Pri porovnaní s výrobcom udávaných 5,0 l/100 km sa to môže zdať veľa, no vzhľadom na prevažne mestské jazdenie doplnené rýchlym diaľničným presunom je to viac, než len dobrá hodnota.

Po meste sa dá jazdiť za 6–6,5 l/100 km (podľa štýlu jazdy a hustoty okolitej premávky), rovnako úsporné však dokáže byť Rio aj za mestom. Tam bol rozsah mnou dosahovaných spotrieb ešte výraznejší, od vyslovene úsporných 4,8 l/100 km až po osem pri diaľničnej rýchlosti mierne presahujúcej povolené rýchlostné limity. Nech už budete jazdiť akokoľvek, aj s naloženým autom by ste mali byť o niečo úspornejší (0,2–0,5 l/100 km) ako pri motore 1.4 CVVT.

K dobrej spotrebe a dynamike základnej verzie...
K dobrej spotrebe a dynamike základnej verzie Ria prispieva aj presná päťstupňová prevodovka. Autor: Václav Lipavský

Kľúčovým faktorom prispievajúcim k takto nízkej spotrebe je podľa mňa výborná pružnosť agregátu. Zvláda aj jazdu pri 1400–1500 otáčkach a tesne pod dvojtisícovou hranicou je dokonca schopný zrýchľovať lepšie než motor 1.4 CVVT. Päťstupňová manuálna prevodovka mu navyše nikdy nehádže polená pod nohy. Ak uvažujete nad benzínovou Kiou Rio, nemáte nad čím rozmýšľať. Hovorí sa, že mladým patrí svet a v prípade tohto auta to platí do poslednej bodky. Kým sa neobjaví nová generácia motora 1.4 CVVT (Kia na nej momentálne pracuje), menší motor zostane voľbou číslo 1.

Technické údaje
Model: Kia Rio 1.2 D-CVVT EX
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1248
Výkon (kW/ot.): 63/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 121/4000
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4045/1720/1455
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 288–923/43
Maximálna rýchlosť (km/h): 172
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 13,1
Komb. spotreba (l/100 km): 5,0
Cena: 11 590 € (5dv)
Sériové vybavenie Dynamique (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, predná lakťová opierka, kožený paket volantu a radiacej páky, el. ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, manuálna klimatizácia, audio s CD + USB-port, palubný počítač.
Autozor: Kia Rio – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR