Nové BMW radu tri sme si nedávno podrobne predstavili vo verzii so 4-valcovým dieselom 320d. Jeho 130 kW urobilo z trojky poriadne živé auto. Aké to však je, ak mieri na zadné kolesá o celých 35 % menej výkonu? Je to vôbec ešte „bavorák“? Verte, že žiadne extra sklamanie za volantom nezažijete. A hlavne, nenechajte sa oklamať číselným značením 316d. Žiadna jednašestka sa nekoná. Tak ako výkonnejšie verzie 318d a 320d, má aj 316d pod kapotou poctivý dvojliter. Je však „priškrtený“ na 85 kW.
Tento údaj nevyvoláva práve nadšenie, ale počiatočné obavy vie zahnať rýchlo do kúta. Čo stráca na výkone, kompenzuje slušným krútiacim momentom 260 Nm a najmä harmonickou charakteristikou výkonových kriviek. Jednoducho, na rozdiel od nadupaných dieselov, ktoré ukazujú svoju špičku len v úzkom spektre, tento motor akoby nemal slabé miesto. Od 1500 do 4500 otáčok predvádza kontinuálny záťah, pritom dokáže spontánne reagovať na akceleráciu aj v nízkom pásme, keď sa ručička otáčkomeru nachádza už pri 1200 otáčkach za minútu. Na stovku akceleruje 316d za 10,8 sekundy, takže brzdou v premávke rozhodne nebudete, aj keď na extra predvádzanie to nestačí.
Čaro verzie 316d spočíva aj v jej úspornosti. Aj preto má 6-stupňopvý manuál vyslovene dlhé prevody, na ktoré si treba chvíľku zvykať. Šestka sa v meste prakticky vôbec nechytá a aj päťka je často na zváženie. Pri 90-ke točí motor 1500 a pri diaľničnej 130 len necelých 2200 otáčok. Pre ilustráciu, na dvojke to vytiahne až na deväťdesiatku. Asistent radenia vám preto neodporúča preraďovať pod 1500, či 1600 otáčkami. Po prepnutí do režimu Eco Pro, je elektronika zhovievavejšia, pokojne nechá motor „trápiť“ sa okolo 1100 otáčkach za minútu. Niežeby to nezvládal, ale to sa už v kabíne šíri nie príliš pôsobivé dunenie. Inak je motor veľmi slušne odhlučnený a svoj naftový pôvod ukazuje viac ako by sa patrilo len na voľnobehu.
Náš zimný priemer dopadol výsledkom 5,5 litra nafty na 100 km. Nie je to BMW deklarovaných 4,3 litra, ale vzhľadom na štýl jazdy, pri ktorom si človek nemusí dávať pozor na každé zošliapnutie plynového pedála, ide o skvelý výsledok. Ani v meste neprekročila spotreba viac ako 6,5 litra a mimo neho klesla až ku štyrom. Svoj podiel má na tom stop-štart systém či rekuperácia brzdnej energie. Viac emócii za volantom prináša režim Sport, prípadne Sport+ s vypnutou trakčnou kontrolou a ostrejšími reakciami plynu, ale vzhľadom na priemerný výkon ho často využívať nebudete.
Najslabší mníchovský diesel sa teda ukázal v dobrom svetle. Po benzínovej verzii 316i je zároveň finančne najmenej bolestivou cestou ako sa dostať k BMW radu 3. Zaplatíte zaň 31 200 eur. To je cena lepšie vybavených a možno aj silnejších mainstremových modelov strednej triedy. Napríklad Passatu alebo Opelu Insignia. Tie vám však za žiadnych okolností neponúknu prémiové atribúty BMW od špičkovej ergonómie, bezpečnosti až po fantastické jazdné vlastnosti a imidž. A ani s výbavou to nie je vlastne také zlé. V sérii je šesť airbagov, automatická klimatizácia, kvalitné audio s CD, štartovanie tlačidlom či 16-palcové hliníkové disky kolies. Ak však máte ďalších 20 000 eur, pokojne ich môžete minúť v 15-stranovom zozname príplatkov.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
miesto vzadu | poloha ručnej brzdy |
veľký kufor | akustika motora na voľnobeh |
spotreba | – |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | BMW 316d |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 DOHC |
Objem motora (cm3): | 1995 |
Výkon (kW/ot.): | 85/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 260/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4624/1811/1429 |
Rázvor náprav (mm): | 2810 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 480/60 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 202 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 10,8 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 4,3 |
Cena: | 31 200 € |
Sériové vybavenie (vybrané prvky): | |
6 x airbag, stabilizačný systém DSC, elektronická uzávierka diferenciálu, stop-štart systém, Eco Pro režim, denné LED svetlá, predné hmlové svetlá, dvojosová regulácia volantu, kožený multifunkčný volant, výšková regulácia predných sedadiel, el. ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, automatická klimatizácia, audio BMW Profesional s CD, 16-palcové hliníkové disky. | |
Autozor: BMW 3 – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi |