Test: Land Rover Evoque SD4 - za krásu sa platí

05.04.2012 08:34
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque sa nebojí ani ľahšieho terénu. S trakciou problémy nemá. Autor:

Na ulici vyzerá, akoby práve niekto ukradol show car z prebiehajúceho autosalónu. Napokon táto predstava nie je ďaleko od pravdy.

Najmenší Range Rover všetkých čias sa od tri roky starej štúdie LRX prakticky nezmenil. Je to magnetizujúci a nádherný, ale aj poriadne drahý kus auta. Dopriať by ste si zaň mohli pokojne 7-miestny Discovery s pneumatickým podvozkom. Stojí to naozaj zato?

Nám sa najvzrušujúcejšia novinka portfólia Land Roveru dostala do rúk v atraktívnej 5-dverovej verzii s naftovým motorom SD4 a výbavou, ktorá katapultovala jeho cenu do závratnej výšky 62 750 eur.

Najkrajší zo všetkých

Za kompaktné SUV s dĺžkou Nissan Qashqai a štvorvalcom pod kapotou je to pekelne veľa, no pozornosť okolia, ktorú strháva, vám čiastočne kompenzuje tvrdý atak na váš účet. Krása je síce subjektívna kategória, ale v tomto prípade niet najmenších pochybností o brilantnej práci dizajnérov. Na malom formáte s dĺžkou 4,3 metra sa im podarilo pretransformovať kompletnú off-roadovú DNA Range Roveru vrátane plochej strechy, zatmavených stĺpikov, potrebnej svalnatosti mohutnej kapoty a blatníkov až po typickú mriežku chladiča. Pritom má Evoque nesmierne dynamický šmrnc.

Tvary Range Rover Evoque sú brilantnou ukážkou...
Tvary Range Rover Evoque sú brilantnou ukážkou schopností dizajnérov. Autor: Jozef Pospíšil

Šokujúci je najmä pomer výšky pontónu a nízkej kabíny, ktorá by sa „uživila“ aj pri niektorom z nadupaných športových hothatch-ov. Exteriér možno okoreniť kontrastným lakovaním strechy, ale aj príplatkovými diskami s rozmerom 18 – až 20 palcov. Evoque je síce najmenším modelom značky, ale zas až taký drobček to nie je. Výškou 1635 mm prekonáva Audi Q3 či BMW X1 a šírkou si to môže pokojne rozdať s Range Roverom Sport.

Dynamickejšie pôsobiace SUV nenájdete.
Dynamickejšie pôsobiace SUV nenájdete. Autor: Jozef Pospíšil

Zvnútra ako každý Range

Šírka dverí a vysoko umiestnená silueta strechy vytvárajú pohodlný prístup do vozidla, a to aj k zadným sedadlám. Atmosférou na palube si Evoque v ničom nezadá so svojimi väčšími súrodencami. Prémiový dizajn ladí so špičkovými materiálmi – dvojfarebným koženým čalúnením, zvláštnym, ale efektným matným penovým povrchom palubnej dosky (pôsobiacim a prešívaným ako koža), či obkladmi s klavírnym lakom. Vnútri vládnu prekvapujúco dobré priestorové pomery. Aspoň vpredu. Vzadu je rezerva na kolená predsa len menšia, ale báť sa dlhej cesty určite nemusíte. Dôvodom je opäť šírka a výška.

Interiér si to luxusom môže rozdať s veľkými...
Interiér si to luxusom môže rozdať s veľkými Range Rovermi. V niektorých detailoch ich dokonca prekonáva. Autor: Land Rover

Za volantom sa cítite skôr ako v športovom kupé než v SUV. Môže za to relatívne nízky posed vo vynikajúco tvarovaných sedadlách a kokpit obklopený vysokou hranou dverí i mohutným stredovým tunelom. Práve ten však trochu obmedzuje pravé koleno vodiča. Ergonómii inak niet čo vyčítať. Volant ma správnu hrúbku aj veľký rozsah nastavenia a prístrojový panel veľké prehľadné stupnice. Kruhový výsuvný ovládač automatickej prevodovky je jasným pozdravom sesterského Jaguaru. Stredová konzola, inšpirovaná Range Roverom Sport, je tiež perfektne prístupná. Väčšinu funkcií i tak ovládate cez obrovský dotykový displej s podstatne rýchlejšími reakciami, než v minulosti. Chce to však trochu cviku, kým si natrénujete pohyb v zložitom menu. Cez toto rozhranie si zapínate napríklad aj vyhrievanie sedadiel či zimnú polohu stieračov počas parkovania.

Najväčšie obavy sme mali z obmedzeného výhľadu nízkej kabíny. Našťastie sa nesplnili. Evoque stráca v tomto smere len pri pohľade dozadu. Tento hendikep však bohato kompenzuje obrovskými spätnými zrkadlami a cúvacou kamerou s pohyblivou grafikou trajektórií na displeji.

Luxus vyššej triedy

Vo výbave nemá Evoque žiadne obmedzenia. Dovoliť si môžete prakticky všetko, čím disponujú veľké luxusné Range Rovery. Už v strednej úrovni Dynamique je systém Terrain Response, pohon štyroch kolies, excelentná 10-reproduktorová sústava Meridan Sound Systém, dvojzónová klimatizácia, kožené elektricky nastaviteľné sedadlá aj 8-palcový dotykový displej. Úplnou raritou je osvetlenie priestoru pri nastupovaní projekčnými svetlami v spätných zrkadlách, premietajúcimi na zem siluetu dizajnu Evoque.

Páku voliča automatickej prevodovky nahrádza...
Páku voliča automatickej prevodovky nahrádza otočný ovládač známy aj z Jaguarov. Autor: Land Rover

Odolať príplatkom je i tak veľmi ťažké. Nájdete tu adaptívne svetlá, intuitívne hlasové ovládanie, TV-tuner, 850 W audio, panoramatickú strechu, ale aj monitory pre zadných cestujúcich, parkovaciu kameru či kamerové zobrazenie okolia vozidla. Asi najpraktickejším príplatkom je však Cold Climat Packet s vyhrievaným čelným oknom a volantom. Na druhej strane tu chýbajú niektoré moderné asistenčné systémy, ako radarový tempomat, protikolízny systém či udržiavanie v jazdnom pruhu. V tejto triede a cene by mali byť samozrejmosťou.

Cena testovaného exemplára dosiahla takmer 70...
Cena testovaného exemplára dosiahla takmer 70 000 eur. Autor: Jozef Pospíšil

Napriek kompaktným rozmerom sa s Evoque celkom slušne zbalíte na dovolenku. Kufor má objem 575 litrov (až po strechu), dobrý prístup cez elektricky ovládané zadné veko a podlahu lícujúcu s nakladacou hranou. Pod ňou je našťastie dojazdová rezerva a nie lepiaca súprava. Po sklopení zadných operadiel vznikajú ďalšie možnosti pre náklad s takmer vodorovnou podlahou. S odkladacími schránkami je na tom Evoque tiež dobre. S výnimkou malej schránky za stredovou konzolou, ku ktorej je zlý prístup a v zákrutách neudrží ani mobilný telefón či fotoaparát.

Naftou nešetrí

Pod kapotou testovanej verzie pracoval najvýkonnejší diesel 2,2 SD4. Tento preplňovaný 4-valec s výkonom 140 kW poznáme už z Land Roveru Freelander alebo aj z Jaguaru XF. Kým však v Jaguari je spojený s novou 8-stupňovou prevodovkou, Evoque sa ušiel len 6-stupňový príplatkový automat. Rozdielom v porovnaní s Jaguarom je aj citeľne horšie odhlučnenie a vyššie vibrácie. Tu sa Evoque opäť dostáva do rozporu s cenou. Nie, že by nejako zvlášť obťažoval posádku, ale očakávaná prémiová úroveň akustického komfortu to rozhodne nie je.

O dynamiku sa však báť nemusíte. Zrýchlenie pod deväť sekúnd je dostatočné. A ak by sa vám aj tak zdal Evoque málo živý, k dispozícii je športový režim radenia či manuálny výber prevodov na volante. Ale pozor! Za svoje služby si diesel pýta viac paliva, než by ste očakávali. Na výrobcom udávaných 6,4 litra radšej zabudnite. Ak sa chcete priblížiť k realite, pripočítajte si k nim minimálne dva, ak nie tri, litre. A to sme už kdesi na úrovni nového veľkého Discovery so 6-valcom a 8-stupňovým automatom.

Na asfalte ako kupé

Na ceste je Evoque nepochybne najlepšie jazdiacim modelom Land Roveru. Kompaktnejšie rozmery, široký postoj, malé previsy a nižšia hmotnosť a ťažisko ho robia v zákrutách omnoho agilnejším než jeho väčších súrodencov. Navyše je tu športový mód, v ktorom magnetické tlmiče stuhnú, prevodovka radí pri vyšších otáčkach a analógové prístroje sčervenajú.

Najlepšie sa cíti na asfalte, ak však treba,...
Najlepšie sa cíti na asfalte, ak však treba, dokáže si poradiť aj s inými povrchmi. Autor: Land Rover

Napriek tomu dokáže stále ponúknuť slušnú úroveň komfortu, aj keď nie na úrovni, na akú ste zvyknutí vo veľkých Range Roveroch. Tuhšie naladenie nie je ale výčitkou, je jednoducho prirodzenou súčasťou jeho športového imidžu. Kto chce plavnejší prejazd cez nerovnosti, mal by sa rozhodne vyhnúť 19– či 20-palcovým kolesám a dať prednosť základným sedemnástkam. To aj preto, že s príliš nízkym profilom pneumatík stráca malý Range odolnosť voči terénu. A to je škoda, pretože väčšou svetlou výškou, ochranou podvozka, asistentom klesania či stúpania, ale najmä systémom Terrain Response s troma jazdnými režimami pre terén dáva jasne najavo, že nezabúda na svoje drsné korene. Šotolina, sneh, blato, piesok či lesné cesty sú mu stále blízke.

Napriek tomu považujeme cenu Evoque za premrštenú. Land Rover teda viac než s rozumom zákazníkov počíta s ich emóciami. A ako ukazuje enormný záujem z ich strany, trafil priamo do čierneho.

Fotografie vznikli v spolupráci s magazínom AUTOtest.

.
. Autor: AUTOtest magazín
Výhody Nevýhody
dizajn spotreba
výbava výhľad vzad
vnútorný priestor cena
Technické údaje
Model: RR Evoque SD4 Dynamic AT
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2179
Výkon (kW/ot.): 140/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 420/1750
Prevodovka: 6-automat
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4365/1965/1635
Rázvor náprav (mm): 2660
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 575–1445/60
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,5
Komb. spotreba (l/100 km): 6,5
Cena: 50 517 € (základná cena)
Sériové vybavenie Dynamic (vybrané prvky):
7 x airbag, ESP, 4WD, Terrain Response, adaptívny podvozok, kontrola zjazdu, hill-holder, tempomat, xenónové svetlá, denné svetlá, el. ovládané sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá, dažďový a svetelný senzor, predné hmlové svetlá, 19-palcové disky, dvojzónová klimatizácia, kožené sedadlá Dynamic, lakťová opierka vodiča, el. ovládané predné sedadlá, dvojosová regulácia volantu, sklopné zadné operadlá, 8-palcový dotykový displej, audio Meridian, 10 reproduktorov + USB-port, náladové osvetlenie.
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
3. 6. 2019zlacnenie1.217 €zlacnenie1.368 €
27. 5. 2019zlacnenie1.259 €zlacnenie1.415 €
20. 5. 2019zdraženie1.277 €zdraženie1.428 €
13. 5. 2019zdraženie1.274 €zdraženie1.405 €
6. 5. 20191.272 €zlacnenie1.404 €
29. 4. 2019zdraženie1.272 €zdraženie1.411 €
22. 4. 2019zlacnenie1.259 €1.389 €
15. 4. 2019zdraženie1.260 €zdraženie1.389 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk